Maria T
D DumFråga skrev:
Vad är detta för gynnare
1-1,5 cm
Sitter på en plastslang utomhus
Gissar att det är nån sorts skinnbagge, strimmig bärfis kanske. Fotot avslöjar inte storleken men bärfisar är 0,8-1,2 cm cirka så det stämmer med din beskrivning.
 
ja det finns kanske många olika bärfisar
men de jag sett såg inte ut som denna
har aldrig sett nån sån förut
 
En fasan står på trägolv, med färgglatt huvud och brun fjäderdräkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna herre gick runt och spatserade utanför sovrummet.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Har en kohage intill Torpet. Under närmsta granen har jag lagt ut en saltsten åt korna.
Kor i en hage, stora träd, mulet himmel, lantlig miljö, grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De anklagande blickarna man får när saltstenen är slut är oslagbara!
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Dom tänker inte på frisyren i regnet 😆
Fluffiga hönor på grus och gräs i en trädgård med blommor och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöt höna på en gräsmatta bredvid grus och stensteg, gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 10 till
  • Laddar…
En stor, färgrik larv på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Större träfjäril, cossus cossus, men jag gillar bättre namnet trädödare (träd-ödare)
En nattfjäril med kamouflage vilar på en träyta, mästerlig mimikry, brungråa toner och distinkt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Något litet kröp på köksbordet... Baklänges visade det sig. En bokskorpion. Den var ny för mig.

"Klokryparna är alltså varken skorpioner, spindlar, kvalster eller insekter."

"Bokskorpionen lever ofta inomhus, där den bedriver jakt på småinsekter som boklöss, hoppstjärtar och kvalster. Den håller sig ofta undangömd tills det blir mörkt men kan även i ovanliga fall synas på dagen
."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokskorpion

Sov gott😉

En suddig bild av en skorpion på en ojämn yta, med framträdande klor och svans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
EddieHansson
Satt och åt några vegonuggets i bilen och beundrade fåglarna dom gick och letade efter småkryp och annat ätbart :)
 
  • En kråka utforskar ett stenigt gräsområde med buskar och blommor. Natur, dagtid, utomhus, ensam fågel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
Katten tog in en levande fladdermus 🦇 under natten. Den var runt 6-7-8cm lång med invikta vingar. Mörkbrun, nästa svart. Små öron.

Vad jag blev förvånad över var att den gjorde en slags hårt klickande ljud flera gånger i sekunden. När jag fångade den under en skål skrek den typ som en heavy-metal sångare. Stackarn måste varit mycket rädd. Släpte ut den och den och den flög iväg.

Vad för sorts fladdermus kan det ha varit?
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vad för sorts fladdermus kan det ha varit?
Det finns tydlugen 19 arter i vårt land så TS får bildsöka på google.

Jag har beställt en fladdermusholk hos det lokala snickeriet för leverans i höst. Funderar på om jag kommer ångra mig ... sätter jag upp en holk lär jag ju begå brott om jag tar bort den i senare skede ... ?
 
Jonas Persson
Jag förstår inte hur någon inte kan vilja ha dem i sin närhet. De är nyttodjur.

Naturvårdsverket skriver:

Fladdermössen skadar inte hus, inventarier eller livsmedel. Däremot gör de stor nytta genom att äta skadeinsekter i våra trädgårdar.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/arter-och-artskydd/fladdermossen-i-sverige/


På moderna hus sätter man nät så att fladdermössen inte kan krypa in under nockpannan. Enligt Naturvårdsverket bor 16 av 19 arter i hus. (Se tabell)
https://www.naturvardsverket.se/amn...ermossen-i-sverige/fladdermusarter-i-sverige/

Fladdermöss är myckett effektiva insektsätare och ett naturligt alternativ till de gasoldrivna myggfångarna.

Jag har denna art hos mig. De är inte stora, och jag har inte artbestämt dem. Denna kröp på marken för något år sedan. Jag har även sett dem på nära håll när jag lyft på nockpannor. En fladdermus ligger upp och ner på marken; verkar vilande eller kanske nödställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 10 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har beställt en fladdermusholk hos det lokala snickeriet för leverans i höst. Funderar på om jag kommer ångra mig ... sätter jag upp en holk lär jag ju begå brott om jag tar bort den i senare skede ... ?
Det är väl bara när den är bebodd på sommaren som den är skyddad. På vintern bor dom inte i en väggholk. För kallt. Så upp med den bara. Läderlapparna är fantastiska. Nattens svalor.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag förstår inte hur någon inte kan vilja ha dem i sin närhet. De är nyttodjur.

Naturvårdsverket skriver:

Fladdermössen skadar inte hus, inventarier eller livsmedel. Däremot gör de stor nytta genom att äta skadeinsekter i våra trädgårdar.
[länk]


På moderna hus sätter man nät så att fladdermössen inte kan krypa in under nockpannan. Enligt Naturvårdsverket bor 16 av 19 arter i hus. (Se tabell)
[länk]

Fladdermöss är myckett effektiva insektsätare och ett naturligt alternativ till de gasoldrivna myggfångarna.

Jag har denna art hos mig. De är inte stora, och jag har inte artbestämt dem. Denna kröp på marken för något år sedan. Jag har även sett dem på nära håll när jag lyft på nockpannor. [bild]
Den jag såg påminner mest Nordfladdermus om https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordfladdermus eller möjligen https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dammfladdermus
 
Vet inte om det var i denna tråden jag nämnde mina bladlöss. Iaf hade jag en hel del bladlöss för typ en månad sen. Inget som stör mig så de fick vara. Väldigt snabbt var predatorerna där och la ägg. Blomflugor, nyckelpigor, guldögonsländor m.m. Äggen kläcks på bara några dagar och ut kommer larverna som storkalasar på bladlössen. På ett par veckor var bladlössen borta och istället en massa fina blomflugor.

Inget gift behövdes. Inte ens såpa eller liknande. Därmed har jag heller inte dödat predatorerna och då förvärrat situationen i framtiden. En rik trädgård och en natur i balans tar ofta hand om sånt här själv.
 
  • Gilla
trilithium och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.