168 521 läst · 1 401 svar
169k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Ingen bild för den är högst upp i taknocken sex meter ovanför min solstol, men en stor brummande bålgetingdrottning verkar ha hittat ett hem. Ser henne bara köra in och ut ett par gånger om dagen än så länge. Har haft bålgetingdrottningar inomhus på våren två gånger som jag släppt ut, men i stort sett aldrig sett någon i trädgården. Trevligt med rovdjur som håller balansen i naturen. Synd dom inte går på mördarsniglar…
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Vi hade vår första för året i vardagsrummet. En svart underart, eller kanske mer korrekt, en som tog den långa vägen in via skorstenen. Vet inte om den klarar sig då sot är fett och fastnar på demB Bombus pratorum skrev:Ingen bild för den är högst upp i taknocken sex meter ovanför min solstol, men en stor brummande bålgetingdrottning verkar ha hittat ett hem. Ser henne bara köra in och ut ett par gånger om dagen än så länge. Har haft bålgetingdrottningar inomhus på våren två gånger som jag släppt ut, men i stort sett aldrig sett någon i trädgården. Trevligt med rovdjur som håller balansen i naturen. Synd dom inte går på mördarsniglar…
Men den flög i alla fall iväg med det typiska brummandet
På tal om getingar, har nästan inte sett en enda, bara några bålgetingar.
Bålgetingbon är häftiga, stora och låter mycket. De skitar också ner mycket via bajs som inte luktar helt gott, så om du tänker låta dem bo kvar där kan det vara läge att täcka inunder med något som du kan ta bort till hösten när boet överges.B Bombus pratorum skrev:Ingen bild för den är högst upp i taknocken sex meter ovanför min solstol, men en stor brummande bålgetingdrottning verkar ha hittat ett hem. Ser henne bara köra in och ut ett par gånger om dagen än så länge. Har haft bålgetingdrottningar inomhus på våren två gånger som jag släppt ut, men i stort sett aldrig sett någon i trädgården. Trevligt med rovdjur som håller balansen i naturen. Synd dom inte går på mördarsniglar…
Tack, men det är bara jag som sitter rakt under boet, så det är inte så viktigt.ylven skrev: