168 585 läst · 1 401 svar
169k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 494 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 494 inlägg
Det där är en underbar app! Visste inte att den t o m kan skilja ut unga individer (fågelungar) från fullvuxna - jag fick svaret att det jag spelat in var en unge av en Större hackspett.EddieHansson skrev:
Har försökt lura appen genom att vissla, alternativt låta som en Skogsduva, funkar aldrig
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 494 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 494 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade den här gynnaren idag, och har nu googlat i en halvtimme utan att hitta vem den är, och min fjärilsbok visar inte många bilder på vingarnas undersidor.
Den var lite sömnig, jag "klappade" den i hopp om att den skulle slå ut sig (?) eftersom solen sken och varmt, men det ville den inte.
Ni som vet, eller är bättre på att söka, berätta vem det var jag hittade i fjolårsgräset.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Ska vi gissa på nässelfjäril? En bit ner ser du undersidan.Maria T skrev:[bild]
Hittade den här gynnaren idag, och har nu googlat i en halvtimme utan att hitta vem den är, min fjärilsbok visar inte många bilder på vingarnas undersidor.
Den var lite sömnig, jag "klappade" den i hopp om att den skulle slå ut sig (?) eftersom solen sken och varmt, men det ville den inte.
Ni som vet, eller är bättre på att söka, berätta vem det var jag hittade i fjolårsgräset.
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/a/aglais_urticae.html
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 494 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 494 inlägg
Ja, det verkar ju troligt speciellt som den övervintrar. Inte mer spännande än så alltså men är glad för alla bevingade djur jag har i trädgården, med undantag för de sabla regnbromsarna som kan dyka upp på sensommaren om det varit blött och varmt. Bin, fjärilar och fladdermöss är extra välkomna.Jonas Persson skrev:
Tack för klargörandet!
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 319 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 319 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 494 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 494 inlägg
Ja, så var det ja, har också birdNET och den funkar finfint; blandade ihop den med PlantNet och Plantsnap som arbetar med växter men fungerar olika bra beroende på var i världen en befinner sig.B Bombus pratorum skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Har du prövat Google Lens? Finns bland annat i deras vanliga App "Photos". Den lyckas förvånansvärt ofta förstå vad som finns på bilden, växter, fåglar, döda ting mm.Maria T skrev:
En drillsnäppa flög in i fönstret på landet och var lite groggy. Efter en stund flög den iväg igen. Google lens såg vad det var trots den udda kroppshållningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder