Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har du prövat Google Lens? Finns bland annat i deras vanliga App "Photos". Den lyckas förvånansvärt ofta förstå vad som finns på bilden, växter, fåglar, döda ting mm.

En drillsnäppa flög in i fönstret på landet och var lite groggy. Efter en stund flög den iväg igen. Google lens såg vad det var trots den udda kroppshållningen.
[bild]
Ska testa nästa gång jag ser en märklig växt, eller för den delen ett djur som jag inte känner igen (om det håller sig still vill säga).

Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Ska testa nästa gång jag ser en märklig växt, eller för den delen ett djur som jag inte känner igen (om det håller sig still vill säga).
Lite tidigt ännu, men insekter och fjärilslarver är den bra på. Och som sagt växter, ta en bild på något ogräs och du hittar snabbt vad det är.

EddieHansson

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
En älg på en grön äng med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Nykläckt kyckling sitter i en hand med gult och svart fjäderdräkt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Patrik440
Maskrosblad till kvällsmat.
Två gröna papegojor på grenar med maskrosblad, i en fågelbur utomhus.
Skapa konto

/Patrik

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det verkar som att maskrosor går hem hos de flesta djur, hästar är helt galna i dem :D

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
EddieHansson
Mamma älg ser ut att föda snart :)

• Gilla
  • Älska
Skåne2020 och 7 till
  • Laddar…
Just nu: Mina 2 skator hoppar runt på gräsmattan som vanligt, ur syrenbusken kommer räven som skjuten ur en kanon, och det är bara en skata kvar :(

• Ledsen
yonna och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Insekt som går på vattenytan med reflekterande vattenringar omkring.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en kanin som fått en hage av kompostgaller i vår trädgård. Han är i princip rumsren och bajsar alltid på ett och samma ställe. Precis intill "tronen" växer en rabarberplanta och det märks verkligen skillnad på den plantan och de andra i trädgården :rofl:
Rabarberplanta i trädgård med frodigt lövverk nära häck, skillnad i växtlighet synbar.
Skapa konto

Rabarberplanta intill ett kompostgaller i en trädgård med en hög kaninbajs vid sidan.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Har många katter som kommer in i min trädgård och dricker vatten, något som kvarterets skator inte tycks uppskatta.
När katterna lutar sig ner över damkanten för att dricka vatten kommer skator och landar bredvid katterna. Tror att skatorna har gjort det flera gånger eftersom skatorna nästan lutar huvudet mot kattens huvud och placerar näbben mot kattens öra och så vrålar skatorna så högt dom kan.
Vet inte om katterna blivit döva eftersom reaktionen från katterna är lika med noll.
Inte ens när katterna druckit färdigt och traskar iväg blir det ingen reaktion från katterna som ser ut som om dom inte märkt att en skata nästan lutar sig mot katten.
Fundera på om katter kan bli döva eller om katter tycker att skator är ena jävliga störande individer som man bara ska nonchalera. Eller ska jag jaga bort skatorna?

• Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Fundera på om katter kan bli döva eller om katter tycker att skator är ena jävliga störande individer som man bara ska nonchalera.
Märkliga katter som inte jagar skatorna.

Jonas Persson
Jaga bort katterna... Denna satt nyss på vår trapp. Inte undra på att föräldrarna gapar om de också har ungar att försvara.

Men de verkar inte reagera på människor då det är tyst hos oss.

Ung skata sittande på en stentrapp med omgivande löv och grenar.
Skapa konto

Vi har ett skatpar som häckar i några tujor tre meter från vår uteplats. Det är helt tyst, vi hör aldrig det klassiska skräner från skatorna. Skälet är enkelt, det finns inga katter här. Oljudet som irriterar så många människor är skatornas varningsläte och ofta gäller det just katter. Jägarna hatar skatans nära släkting nötskrikan som är skogens väktare.

Vi hör ett bara svagt pipande när de kommer med mat. Under övriga året sitter föräldrarna i boet och man kan ibland höra små ljud från dem. Vi tror det är när de putsar varandras fjädrar och det gör ont när de kommer åt en blodpenna.

• Gilla
  • Älska
yonna och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Till helgen får det bli lite kalas då Tommy och Smulan fyller 11 år med några dagars mellanrum i juni.
En färgglad papegoja med gul huvud och grön fjäderdräkt i bur, troligtvis Smulan eller Tommy.
Skapa konto

En papegoja med spridda gröna vingar sitter på en gren.
Skapa konto

Gul och grön papegoja närbild framför burstång.
Skapa konto

/ P

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.