Storsockret
Vi såg den här kotten komma springandes över trädgården, som tur var innan hundarna såg den. Så vi assisterade den till utsidan staketet igen där den lugnt traskade iväg till sitt, vad vi misstänker iaf, bo.

Igelkott hållen i handskbeklädda händer med synliga små tassar, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dör lite lite av dom där små händerna :love:

• Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 18 till
  • Laddar…
Patrik440
Fick koppla av ute i voljären en stund i eftermiddags.
Grön papegoja sitter på en persons ben utomhus i en voljär.
Skapa konto

/ Patrik

• Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 11 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Rackarns katt som skrämde iväg din kompis...

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Två sniglar på lövbeklätt mark som ser ut att kela med sina skal rörande varandra.
Skapa konto

Ja, jag vet att de inte behöver varann för att bilda familj, men tycker det är lite sött när det ser ut som de kelar :giggle:

• Gilla
Jiji och 9 till
  • Laddar…
Padda (Bufo bufo) simmar i en murarbalja med en träbit.
Skapa konto

Padda, Bufo bufo

Den här hade hoppat upp i en murarbalja jag har under värmepumpen. Den såg ut att stortrivas med att simma runt i sin balja och äta insekter. Jag la dit en träbit den kunde krypa upp på och hoppa ut om den ville, men den låg kvar och gottade sig i flera dagar innan jag såg den hoppa på en annan sida av huset.

Padda är en av de fina rovdjuren man absolut vill ha i sin trädgård. Äter insekter, spindlar sniglar m.m. Behövs ingen damm i trädgården men ett fuktigt ställe vill den ha att gömma sig på. Damm eller liknande behöver den bara när den ska para sig. Fridlyst som alla paddor, grodor och ödlor.

• Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 18 till
  • Laddar…
Maria T
Ursäkta några bilder som är ur fokus, filmen lite bättre.
Jag råkade se ett bi som såg lite trött ut i en Rhododendronblomma. När jag närmade mig såg jag denna spännande händelse - en Blomkrabbspindel (tror jag) som fick sig en rejäl måltid.

Blomkrabbspindel fångar ett bi i en rosa Rhododendronblomma, med suddig bakgrund.
Skapa konto
Blomkrabbspindel som fångar bi i en blommande rhododendron.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Skrutten18 och 4 till
  • Laddar…

Jag har inget emot spindlar och vet att de är nyttiga, men det här känns lite överdrivet.

• Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 12 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
[bild]
Padda, Bufo bufo

Den här hade hoppat upp i en murarbalja jag har under värmepumpen. Den såg ut att stortrivas med att simma runt i sin balja och äta insekter. Jag la dit en träbit den kunde krypa upp på och hoppa ut om den ville, men den låg kvar och gottade sig i flera dagar innan jag såg den hoppa på en annan sida av huset.

Padda är en av de fina rovdjuren man absolut vill ha i sin trädgård. Äter insekter, spindlar sniglar m.m. Behövs ingen damm i trädgården men ett fuktigt ställe vill den ha att gömma sig på. Damm eller liknande behöver den bara när den ska para sig. Fridlyst som alla paddor, grodor och ödlor.
Hittade två paddor till när jag tömde en färdig kompost. Himla tur jag inte mosade dom. De måste verkligen ha velat in där för komposten är en kubikmeter stor träkub med en träram runt. De måste hoppat/grävt sig in. Jag måste göra lite mer habitat till mina fina paddor. Har tre stora grenhögar som de nog gillar men ska lassa upp nån hög med ved också där de kan gömma sig i det fuktiga mörkret och lurpassa på maten.

Som sagt, komposten är trädgårdens motor. Ses också på den rejäla mängd larver av gräsgrön guldbagge jag hittar i komposterna hela tiden. Tömde de sista 100 literna idag och där var fem stycken tre centimeter långa, vita, tröga larver som jag fick flytta över till de andra komposterna. Extrapolerar man hej vilt så skulle jag ha 200 guldbaggelarver i mina fyra ”fin”-komposter. Härligt. De gör fin jord och sen är de färdiga baggarna otroligt vackra. Grömetalliskt skimrande juveler på prästkragarna.

• Gilla
dajaskazal och 12 till
  • Laddar…
Maria T
Var tvungen att googla på larv av gräsgrön guldbagge, och då är det såna larver jag också har rätt gott om - nog för att prästkragarna är bästa magneten för de där flygande juvelerna (snor ditt uttryck @Bombus pratorum ) men jag hade ingen aning om hur larverna ser ut. Nu ska jag vara rädd om dem!

Erkänner att av okunskap, och lite äckelkänsla över att de är så feta, faktiskt lät några ligga synliga i rabatten i hopp om att de skulle bli fågelmat.. fast det är några år sen, och många baggar har jag sett sen dess, en höll på att göra mig tokig förra helgen när jag målade en förrådsvägg, viftade bort den säkert 20 ggr för att den inte skulle landa på det nymålade och fastna.

Edit: lägger till en trevlig länk
https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2021/

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Var tvungen att googla på larv av gräsgrön guldbagge, och då är det såna larver jag också har rätt gott om - nog för att prästkragarna är bästa magneten för de där flygande juvelerna (snor ditt uttryck @Bombus pratorum ) men jag hade ingen aning om hur larverna ser ut. Nu ska jag vara rädd om dem!

Erkänner att av okunskap, och lite äckelkänsla över att de är så feta, faktiskt lät några ligga synliga i rabatten i hopp om att de skulle bli fågelmat.. fast det är några år sen, och många baggar har jag sett sen dess, en höll på att göra mig tokig förra helgen när jag målade en förrådsvägg, viftade bort den säkert 20 ggr för att den inte skulle landa på det nymålade och fastna.

Edit: lägger till en trevlig länk
[länk]
Haha, då är vi två som matat fåglarna med larverna. Första gången jag hittade dom i komposten fick jag för mig att det var harkrankslarver. De kan ju sabba gräsmattan och jag hade väldigt mycket harkrankar ett år. Så jag lade larverna vid fågelmataren och hackspetten festade på dom. Nu har jag fyra starholkar och de älskar harkrankslarver så nu får jag inga sådana invasioner längre. Och nu vet vi ju bägge att tjocka vita larver i komposten ska man vara rädd om. Vi lär oss!

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
En Amiral fjäril, Vanessa atalanta, vilar på en persons knä mot träbakgrund.
Skapa konto

Min bästa kompis den senaste månaden.
Amiral, Vanessa atalanta. Dagfjäril vars larver lever på brännässla. Den här hanen har den södra altanerna som revir och så fort något flyger förbi jagar han ikapp. Jobbigt för honom när stararna flög över var trettionde sekund. Fjärilar är närsynta så de ser inte skarpt längre än en meter. Larverna lever på en speciell värdväxt för varje fjärilsart medan den vuxna fjärilen inte äter utan bara dricker nektar. Och fina är dom allihopa. Utan dansande fjärilar ingen sommar.

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Amiralen är en oerhört vacker fjäril. "Din" fjäril är en invandrare söderifrån, du kan se det på de slitna vingarna. Amiraler födda i Sverige brukar dyka upp i slutet på juli, början av augusti. De har svårt att övervintra här i vårt land.

Bidrar med några bilder från augusti i fjol.

En sliten amiralfjäril vilar på ett orange och rosa Echinacea-blomhuvud.
Skapa konto

En Amiralfjäril med lätt slitna vingar sittande på en rosa blomma.
Skapa konto
Amiralfjäril med ljusa och mörka färger vilar på en rosa blomma med suddig naturlig bakgrund.
Skapa konto

En fjäril av arten amiral med slitna vingar sitter på en orange blomma, med grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
OFP och 7 till
  • Laddar…
Macrofoto av en sannolik Åkerfrölöpare, Harpalus rufipes, mot vit bakgrund.
Skapa konto

Inte helt tekniskt lyckad, men mitt första försök till macrofoto av insekter. Fick lägga den lille snabbe gynnaren i frysen några minuter för att lugna ner den. Givetvis sen utsläppt pigg och alert i en nyplanterad rabatt för att göra nytta.

Gissar ganska vilt på Åkerfrölöpare, Harpalus rufipes. Kanske 16mm lång. En av 350 arter jordlöpare i riket. Små skalbaggar som springer runt och gör stor nytta i naturen. Mestadels rovdjur. En vanlig fråga på byggahus är: vilket gift ska jag spruta för att döda det som äter på mina buskar. Och det är helt fel fråga i en privat trädgård. Rätt fråga är vilka rovdjur ska jag gynna för att få bättre balans i min trädgård. Ett av de många rätta svaren är jordlöpare. När du går och lägger dig så drar en armada av dessa ut och rensar upp bland växtätarna. Bladlöss, larver och sniglar. Ingen går säker.

• Gilla
BjörnKraft och 8 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Sommaren första kotte på besök. Han vill ha middag :D
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Provat att knäcka ett rått ägg? Brukar uppskattas mycket av kottarna.
Jag har matat en igelkott med Kavli Räkost på tub.
Uppskattades mycket!
(Samma räkost som en av mina katter älskar)

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.