168 402 läst · 1 401 svar
168k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Idag fyller Emil 17år!
/ P
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/ P
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 492 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 492 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter att ha (försiktigt) vattnat pionerna så ville jag dofta, först på den vita maffiga med rosa inslag (som vaniljglass med stråk av hallonsylt) och sen på dessa rosa med gult innanmäte - då fick jag syn på denna vackra skalbagge, aldrig sett tidigare, och den ville mest gömma sig och därför dåliga bilder...sen flög den iväg, Som en Guldbagge men med ränder, och inte riktigt lika stor?
Min älskade insektsbok har några år på nacken (1989) och visar långt ifrån alla insekter vi kan tänkas stöta på, så jag sätter min tilltro till andra byggahusare med förkärlek för trädgård, växter och insekter.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Google lens hade inga problem att identifiera denMaria T skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Efter att ha (försiktigt) vattnat pionerna så ville jag dofta, först på den vita maffiga med rosa inslag (som vaniljglass med stråk av hallonsylt) och sen på dessa rosa med gult innanmäte - då fick jag syn på denna vackra skalbagge, aldrig sett tidigare, och den ville mest gömma sig och därför dåliga bilder...sen flög den iväg, Som en Guldbagge men med ränder, och inte riktigt lika stor?
Min älskade insektsbok har några år på nacken (1989) och visar långt ifrån alla insekter vi kan tänkas stöta på, så jag sätter min tilltro till andra byggahusare med förkärlek för trädgård, växter och insekter.
Laddade ner din bild, öppnade i Google photos, markerade humlebaggen och fick träff.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humlebagge
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 492 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 492 inlägg
Tack @Jonas Persson för hjälpen!
Jag har testat Google Lens tidigare (på blommor och kritter) med mindre bra resultat - antingen behöver jag lära mig mer (troligt) eller behöver jag skaffa en ny mobil fast mindre troligt då jag har en Samsung S20...
Fint att se vilken humlebagge det var som besökte mina pioner, jag hade ändå en liten aning eftersom jag är intresserad av allt som flyger och far, men är nöjd nu att jag inte skrämde iväg en väldigt unik bagge. Så länge pionerna blommar kommer den säkert tillbaka, eller till tistlarna jag har på min äng (den ovårdade fjärdedelen av trädgården).
Jag har testat Google Lens tidigare (på blommor och kritter) med mindre bra resultat - antingen behöver jag lära mig mer (troligt) eller behöver jag skaffa en ny mobil fast mindre troligt då jag har en Samsung S20...
Fint att se vilken humlebagge det var som besökte mina pioner, jag hade ändå en liten aning eftersom jag är intresserad av allt som flyger och far, men är nöjd nu att jag inte skrämde iväg en väldigt unik bagge. Så länge pionerna blommar kommer den säkert tillbaka, eller till tistlarna jag har på min äng (den ovårdade fjärdedelen av trädgården).
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Denna bild kanske hjälper dig att bli bättre.Maria T skrev:Tack @Jonas Persson för hjälpen!
Logga in
Skapa konto
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Vanlig större hackspett har vi gott om, gröngölingen är också här och bökar i myrstackar. Spillkråkan brukar också finnas, men jag har inte sett den i år och det är inte så lätt att särskilja dess läte från gröngölingens. Göktyta har jag hört tidigare, men detta är första gången jag har en inpå knutenB Bombus pratorum skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Vill bara säga Tack för så många fina bilder
Det ser jag gärna mer av
Det ser jag gärna mer av
Den här gröna sköningen var snabb och svårfotad. Den är på språng på alla bilder, dessa två med bäst skärpa. Aldrig sett en sån här förut. Någon slags bagge eller jättelus?
Hobbysnickare
· skaraborg
· 343 inlägg