166 708 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, vacker och STOR larv! Håller med om att det är sorgligt att de kan förstöra stora fina träd om angreppen blir för stora, men jag dödar inte heller fjärilslarver. Om en björk stryker med gör inte så mycket men jag vill gärna ha kvar vårt stora vackra körsbärsträd.Maria T skrev:Så vacker larv, och jag har flyttat flera såna från gatan (vägen) så de inte ska bli överkörda, men just idag så pratade jag med en granne som, liksom jag har flera stora gamla ekar, och en av deras ekar är helt förstörd av denna larv "träddödaren" och arborist kommer om två veckor för att ta ner trädet så nu känner jag kanske att jag gjort nån en björntjänst genom att rädda dessa - tyck vad ni vill men jag flyttar larver, snäckor och sniglar om jag ser dem och det enda jag slår ihjäl är fäflugor/bromsar och fästingar.
Jag blev så distraherad av larven att jag glömde sötpotatisen i ugnen, och bränd sötpotatis har liknande färg som larven
Du får gärna komma och flytta dessa långt långt bort härifrånMaria T skrev:Så vacker larv, och jag har flyttat flera såna från gatan (vägen) så de inte ska bli överkörda, men just idag så pratade jag med en granne som, liksom jag har flera stora gamla ekar, och en av deras ekar är helt förstörd av denna larv "träddödaren" och arborist kommer om två veckor för att ta ner trädet så nu känner jag kanske att jag gjort nån en björntjänst genom att rädda dessa - tyck vad ni vill men jag flyttar larver, snäckor och sniglar om jag ser dem och det enda jag slår ihjäl är fäflugor/bromsar och fästingar.
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Jag vet, känner till "mördarsniglarna" och deras mutanter och vad de kan åstadkomma i trädgårdar. Vet inte om det är lustigt men berättar ändå, en anekdot gällande vädret som liknelse.ceson skrev:
Min mamma hade sommarstuga i Stockholms södra skärgård, vi bor i en grannkommun 13 km bort utan skärgård... jag kunde ringa till mamma och klaga över vädret, rätt trist och molnigt, och hennes svar var att det var så fint och inte ett moln.
Lite samma med dessa sniglar - i en annan del av kommunen så är de väldigt besvärliga, men där vi bor är de ett fåtal, och eftersom jag mest ser dem ringla iväg på gräsmattan (har växthus så inga öppna odlingar) så kan jag inte med säkerhet säga att det är en Spansk skogssnigel eller någon av de som parat sig med våra vanliga skogssniglar. Fast, jag erkänner...några har jag katapultat iväg med hjälp av en spade, till en fortsatt tillvaro i den nära skogsdungen som ägs av kommunen.
Logga in
Skapa konto
En myskbock som ville vara med,
och en väldigt fotogenisk amiral
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Det låter helt otroligt men samma granne som nu ska ta hjälp av arborist, har själv tagit ned två mindre ekar och när han skulle klyva till lagom bitar för att fylla på vedförrådet så såg det ut som en schweizerost inuti.Staffan2000 skrev:
En enda larv lär inte döda trädet, men om det är många larver eller angreppen återkommer kontinuerligt så kan trädet dö. Larverna huserar i trädet 2-4 år innan de är färdigväxta och kryper iväg för att förpuppas. Så här står det på gronarader.se:Staffan2000 skrev:
Skadebild: Larven lämnar efter sig grova gångar i sitt värdträd. Ofta rinner det stora mängder jäst sav ur hålen som lockar dit andra insekter. Träd som angrips kraftigt under flera år kan dö.
Idag dök det upp en liten gynnare som jag aldrig sett förut, den betedde sig väldigt konstigt när den flaxa runt och plötsligt blev det som i reklamen för Gevalia :När du får oväntat besök.
Den spatserade runt på handen en liten stund men såg nog vem den landat på och dog av skräck eller något
Logga in
Skapa konto
Den spatserade runt på handen en liten stund men såg nog vem den landat på och dog av skräck eller något
Logga in
Skapa konto
Sälgskimmerfjäril tror jag det är, en mycket vacker fjäril
https://artfakta.se/naturvard/taxon/100328
https://artfakta.se/naturvard/taxon/100328