Bränd sötpotatis på ugnsplåt med bakplåtspapper, liknar en brun larv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 429933
Maria T Maria T skrev:
Så vacker larv, och jag har flyttat flera såna från gatan (vägen) så de inte ska bli överkörda, men just idag så pratade jag med en granne som, liksom jag har flera stora gamla ekar, och en av deras ekar är helt förstörd av denna larv "träddödaren" och arborist kommer om två veckor för att ta ner trädet :cry: så nu känner jag kanske att jag gjort nån en björntjänst genom att rädda dessa - tyck vad ni vill men jag flyttar larver, snäckor och sniglar om jag ser dem och det enda jag slår ihjäl är fäflugor/bromsar och fästingar.
Ja, vacker och STOR larv! Håller med om att det är sorgligt att de kan förstöra stora fina träd om angreppen blir för stora, men jag dödar inte heller fjärilslarver. Om en björk stryker med gör inte så mycket men jag vill gärna ha kvar vårt stora vackra körsbärsträd.
Jag blev så distraherad av larven att jag glömde sötpotatisen i ugnen, och bränd sötpotatis har liknande färg som larven :crysmile:

• Haha
Larsa och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Så vacker larv, och jag har flyttat flera såna från gatan (vägen) så de inte ska bli överkörda, men just idag så pratade jag med en granne som, liksom jag har flera stora gamla ekar, och en av deras ekar är helt förstörd av denna larv "träddödaren" och arborist kommer om två veckor för att ta ner trädet :cry: så nu känner jag kanske att jag gjort nån en björntjänst genom att rädda dessa - tyck vad ni vill men jag flyttar larver, snäckor och sniglar om jag ser dem och det enda jag slår ihjäl är fäflugor/bromsar och fästingar.
Du får gärna komma och flytta dessa långt långt bort härifrån ;)
Svart skalbagge som kryper på trasig, brun svamp bland grönt mossa.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Maria T
ceson ceson skrev:
Du får gärna komma och flytta dessa långt långt bort härifrån ;)
[bild]
Jag vet, känner till "mördarsniglarna" och deras mutanter och vad de kan åstadkomma i trädgårdar. Vet inte om det är lustigt men berättar ändå, en anekdot gällande vädret som liknelse.
Min mamma hade sommarstuga i Stockholms södra skärgård, vi bor i en grannkommun 13 km bort utan skärgård... jag kunde ringa till mamma och klaga över vädret, rätt trist och molnigt, och hennes svar var att det var så fint och inte ett moln.

Lite samma med dessa sniglar - i en annan del av kommunen så är de väldigt besvärliga, men där vi bor är de ett fåtal, och eftersom jag mest ser dem ringla iväg på gräsmattan (har växthus så inga öppna odlingar) så kan jag inte med säkerhet säga att det är en Spansk skogssnigel eller någon av de som parat sig med våra vanliga skogssniglar. Fast, jag erkänner...några har jag katapultat iväg med hjälp av en spade, till en fortsatt tillvaro i den nära skogsdungen som ägs av kommunen.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
En myskbock (långhorning) som sitter på en person hand framför ett grönt gräsbevuxet område med nätstängsel i bakgrunden.
Skapa konto

En myskbock som ville vara med,
och en väldigt fotogenisk amiral :giggle:
En amiral fjäril sitter på en blomma.
Skapa konto

Fotogenisk amiral fjäril på en lila blomma med gröna växter i bakgrunden.
Skapa konto

En amiral som sitter med utbredda, färgstarka vingar på en växt.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Maria T Maria T skrev:
tyck vad ni vill men jag flyttar larver, snäckor och sniglar om jag ser dem och det enda jag slår ihjäl är fäflugor/bromsar och fästingar.
Samma här. Kan verkligen larverna döda fullvuxna ekar?

Staffan

Maria T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Det låter helt otroligt men samma granne som nu ska ta hjälp av arborist, har själv tagit ned två mindre ekar och när han skulle klyva till lagom bitar för att fylla på vedförrådet så såg det ut som en schweizerost inuti.

Maria T Maria T skrev:
Det låter helt otroligt men samma granne som nu ska ta hjälp av arborist, har själv tagit ned två mindre ekar och när han skulle klyva till lagom bitar för att fylla på vedförrådet så såg det ut som en schweizerost inuti.
Du kan väl återkoppla i tråden efter arboristens besök!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
En enda larv lär inte döda trädet, men om det är många larver eller angreppen återkommer kontinuerligt så kan trädet dö. Larverna huserar i trädet 2-4 år innan de är färdigväxta och kryper iväg för att förpuppas. Så här står det på gronarader.se:
Skadebild: Larven lämnar efter sig grova gångar i sitt värdträd. Ofta rinner det stora mängder jäst sav ur hålen som lockar dit andra insekter. Träd som angrips kraftigt under flera år kan dö.

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Maria T
yonna yonna skrev:
Du kan väl återkoppla i tråden efter arboristens besök!
Ska försöka komma ihåg att göra det, är själv nyfiken.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Idag dök det upp en liten gynnare som jag aldrig sett förut, den betedde sig väldigt konstigt när den flaxa runt och plötsligt blev det som i reklamen för Gevalia :När du får oväntat besök.
En fjäril med bruna och vita vingar vilar på en persons fingrar mot en grön trädgårdbakgrund.
Skapa konto

Den spatserade runt på handen en liten stund men såg nog vem den landat på och dog av skräck eller något:cry:
Fjäril med bruna och vita mönster på en människas hand, ser ut som den har landat eller dog.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
En stor gröna gräshoppa sitter på en människas hand.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Vinbärsfuks

En Nässelsnärjfjäril med orange och svarta fläckar vilar på ett grönt blad.
Skapa konto

Fjäril med brunaktiga vingar vilande på en rödorange blomma.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
En liten humlis på besök..

Humla på rosa och vit blomma med mörk mitt i solljus.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund

Visserligen inte i trädgården, men i dammen jag ska köpa senare i höst.

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.