166 717 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Saknar fortfarande en del fjärilar t.ex. amiralen men den är en migrant söderifrån så vindarna kanske inte varit de rätta denna sommar.
Några pärlemorfjärilar från idag
Skogspärlemorfjäril - en dam
Storfläckig pärlemorfjäril - en herreman
Hedpärlemorfjäril
Några pärlemorfjärilar från idag
Skogspärlemorfjäril - en dam
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Storfläckig pärlemorfjäril - en herreman
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hedpärlemorfjäril
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Finns det ungefär lika många pärlemorvingar som det finns blåvingar? De är så vackra, och roligt att dina foton verkligen visar skillnaden mellan dem. Jag letar ännu vidare efter en insekts/fjärilsbok som är bättre än min gamla, har inte hittat nån så den får leva kvar tills vidare.A Abies koreana skrev:
Det finns ju roliga (tycker jag) appar som kan artbestämma växter och även fåglar, de senare utifrån deras läten.
Tänk om det fanns en app som gjorde att jag snabbt kunde artbestämma ett kryp. Eller finns det redan?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den här hungriga damen har vävt ett gigantiskt nät i mitt växthus, jag har försökt ta (bättre) foto av henne flera dagar nu, men när jag först kliver in i växthuset och konstaterar att hon sitter i nätet, sen tar fram en pall och klättrar upp på och halar fram mobilen...ja då har hon gömt sig i sitt säkra hörn. Så det är inga bra bilder uppförstorade, men kul att jag fick dem och enbart för att hon sitter och smaskar på en fluga som hon fångat, så att jag stod där och fipplade kanske inte betyder så mycket.
Läste just att Korsspindlarna saknar luktsinne och har dålig hörsel, men bra syn har de väl, åtta ögon och allt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det finns ca 20 olika arter av pärlemorfjäril men de håller ju till i vitt skilda miljöer. Här i Sörmland skall det finnas nio arter enligt länsstyrelsens fälthandbok.Maria T skrev:Finns det ungefär lika många pärlemorvingar som det finns blåvingar? De är så vackra, och roligt att dina foton verkligen visar skillnaden mellan dem. Jag letar ännu vidare efter en insekts/fjärilsbok som är bättre än min gamla, har inte hittat nån så den får leva kvar tills vidare.
Det finns ju roliga (tycker jag) appar som kan artbestämma växter och även fåglar, de senare utifrån deras läten.
Tänk om det fanns en app som gjorde att jag snabbt kunde artbestämma ett kryp. Eller finns det redan?
Jag har inga appar vare sig för växter eller kryp men när man jobbade med Nationalencyklopedin gav man ut en del kortversioner inom olika områden och jag har en fältnyckel om dagfjärilar, finns säkert för andra grupper också. Håller hög kvalitet.
Man ser det inte med blotta ögat men med kamerans hjälp kan man se hur humlan är helt gul av pollen.
Humlor är flitiga och blir snart utslitna, här har den lilla humlan hittat sin sista viloplats på ett blomblad. Man ser det ofta på sensommaren, de landar vid en blomma och sen tar livet slut.
Logga in
Skapa konto
Humlor är flitiga och blir snart utslitna, här har den lilla humlan hittat sin sista viloplats på ett blomblad. Man ser det ofta på sensommaren, de landar vid en blomma och sen tar livet slut.
Logga in
Skapa konto
Tid, tålamod och tur behövs när man fotograferar naturen. Här hade jag tur, en vinbärsfuks sätter sig på blomman en tidig morgon exakt när ljuset träffar den. Bakgrunden ligger i skugga och konkurrerar inte med motivet.
Logga in
Skapa konto
Buddlejan gör verkligen skäl för sitt smeknamn fjärilsbuske.
Ofta minst ett dussin fjärilar och massa humlor på varje buske.
Ofta minst ett dussin fjärilar och massa humlor på varje buske.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man får ha ögonen öppna så man inte trampar på de små liven.
Det finns tydligen aggressiva djur också!! Min stackars hund blev påhoppad
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns tydligen aggressiva djur också!! Min stackars hund blev påhoppad
Logga in