Börjar tro att detta är en citronfjäril och inte en rapsfjäril. Den tillhör vitvingarna och det finns tre, fyra arter som liknar varandra. Tidig vår kan man vara säker på att det är citronfjäril för då flyger ingen annan gul fjäril men nu? Den fäller aldrig ut vingarna när den sitter och snabbt iväg så jag hinner inte se hur den ser ut.

Snygg är den i alla fall i närbild, tom benen är gula :rofl: kolla "sugröret"

Citronfjäril med utsträckt sugsnabel sittande på en rosa blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul citronfjäril med ihopfällda vingar på en rosa blomma, detaljerat sugrör synligt.
Skapa konto

Gul citronfjäril med utrullat sugrör sitter på en rosa blomma.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Börjar tro att detta är en citronfjäril och inte en rapsfjäril. Den tillhör vitvingarna och det finns tre, fyra arter som liknar varandra. Tidig vår kan man vara säker på att det är citronfjäril för då flyger ingen annan gul fjäril men nu? Den fäller aldrig ut vingarna när den sitter och snabbt iväg så jag hinner inte se hur den ser ut.

Snygg är den i alla fall i närbild, tom benen är gula :rofl: kolla "sugröret"

[bild]

[bild]

[bild]
Trevligt med en vacker insekt med en för mig, ofarlig sugsnabel. Har en make som får blålila utslag av en gammal femkronas storlek vid varje myggbett = gravt överkänslig/allergisk. Personligen bryr jag mig inte så mycket om mygg, men tycker att bromsar är de värsta j**la insekterna

Nu får jag dubbel motion när gräset klipps.Dessa sötnosar är på vandring och då får man ha tungan i rätt mun när man kör så dem inte blir klippta utan böja sig ner och flytta dem till en klippt yta.
Tycker att det är ett trevligt avbrott i arbetet.
En liten groda sittande på en person hand mot suddig gräsbackgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 13 till
  • Laddar…
Skogsödla som är lätt att identifiera, finns bara tre arter av ödla i vår natur.

Skogsödla som soler sig på en sten omgiven av gröna grässtrån.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Igår kväll såg jag en gråaktig fjäril som fladdrade utanför ytterdörren. När jag närmade mig så flög den fram mot dörren, landade på altanen, fällde ihop vingarna och sjönk ner mellan brädorna.
Aldrig sett nåt liknande... Hann tyvärr inte få fram telefon och fota.

• Wow
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Det regnar där ute så då kan man sitta och pyssla med något trevligt inomhus, som t.ex. att identifiera olika pärlemorfjärilar. Det finns ca 20 arter av pärlemorfjäril i landet i olika biotoper och där jag bor finns nio arter enligt Länsstyrelsen. Har bara fotat fjärilar de senaste åren så det fattas ett antal i bildarkivet. Om någon upptäcker något fel så blir jag glad för ett påpekande.

Den silverstreckade pärlemorfjärilen är störst av dem alla.

En storfläckig pärlemorfjäril på vitrosa blommor med suddig grön bakgrund och gula blommor.
Skapa konto

Silverstreckad pärlemorfjäril undersida

Silverstreckad pärlemorfjäril på en lila blomma mot suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Hane och hona av samma fjäril

Två pärlemorfjärilar på rosa blomma, mönstrade vingar i förgrunden av gröna blad.
Skapa konto

Hedpärlemorfjäril, väldigt trevligt att få på bild, den är nämligen sällsynt och rödlistad

Pärlemorfjäril på röd-orange blomma, möjligtvis Ängspärlemorfjäril, med fokus på dess mönstrade vingar.
Skapa konto

Storfläckig pärlemorfjäril

En orangefärgad och svartprickig pärlemorfjäril på små vita blommor.
Skapa konto

undersidan

Pärlemorfjäril på en blomma, mönstrade vingar i brun och orange, omgiven av grönt lövverk.
Skapa konto

Ängspärlemorfjäril

Silverstreckad pärlemorfjäril på en röd taggig blomma, detaljerad vy av fjärilens undersida.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Det regnar där ute så då kan man sitta och pyssla med något trevligt inomhus, som t.ex. att identifiera olika pärlemorfjärilar. Det finns ca 20 arter av pärlemorfjäril i landet i olika biotoper och där jag bor finns nio arter enligt Länsstyrelsen. Har bara fotat fjärilar de senaste åren så det fattas ett antal i bildarkivet. Om någon upptäcker något fel så blir jag glad för ett påpekande.

Den silverstreckade pärlemorfjärilen är störst av dem alla.

[bild]

Silverstreckad pärlemorfjäril undersida

[bild]

Hane och hona av samma fjäril

[bild]

Hedpärlemorfjäril, väldigt trevligt att få på bild, den är nämligen sällsynt och rödlistad

[bild]

Storfläckig pärlemorfjäril

[bild]

undersidan

[bild]

Ängspärlemorfjäril

[bild]
Jag skulle behöva skaffa en ny(are) insektsbok, och önskar att alla foton i den vore sån kvalitet som det är på dina bilder, och gärna också när fjärilen sitter på en solhatt "Magnus" med utrullad sugsnabel *lycka*.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Finns nästan inga humlor här i år, en enda hittade jag idag och ibland går det flera dagar utan att jag ser en humla. När solhattarna blommar brukar det vara kö.

Humla på en blommande solhatt mot en oskarp grön bakgrund.
Skapa konto

En humla på en blommande rosa solhatt i närbild.
Skapa konto

Likadant med blomflugor, någon enstaka dyker upp och det brukar vara trångt med ståplatser

Blomfluga på röd solhattblomma, liknar en humla, omgiven av grönska.
Skapa konto

Och denna filur som dök upp idag får nog hamna i kategorin "okända djur"

Sädesärla sittande på en gren med gröna blad bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Maria T
[QUOTE="Och denna filur som dök upp idag får nog hamna i kategorin "okända djur"

Visa bilaga 429522[/QUOTE]

Tänk att den där vackra vet jag namnet på, det är en Mosaikslända. För mig är "trollisarna" extra magiska - när de dyker upp på oväntade tider och platser, som en oktobermorgon när det var frost på gräsmattan, då vet jag att det är min mamma som vakar över mig från den plats hon nu befinner sig på

• Älska
  • Gilla
em72 och 3 till
  • Laddar…
Minns inte om jag lagt upp min senaste trädgårdskompis (om jag har, så skyller jag på febern - och så är den så söt att den förtjänar en plats till) :)

En söt liten salamander gömmer sig bland gröna växter och våt jord.
Skapa konto

En riktig liten goding :love:

• Älska
  • Gilla
Naturliv och 9 till
  • Laddar…
EvaMLin
A Abies koreana skrev:
Finns nästan inga humlor här i år, en enda hittade jag idag och ibland går det flera dagar utan att jag ser en humla. När solhattarna blommar brukar det vara kö.

[bild]

[bild]

Likadant med blomflugor, någon enstaka dyker upp och det brukar vara trångt med ståplatser

[bild]

Och denna filur som dök upp idag får nog hamna i kategorin "okända djur"

[bild]
Vad synd med brist på humlor och blomflugor! Jag har humle- och bikö till mina alunrot (vad sjutton heter de i plural egentligen, alunrötter...:thinking:) och massor med blomflugor på mina tomater som tur är :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Påfågelöga som fotomodell :D

Påfågelöga fjäril på en rosa blomma med grönt suddig bakgrund.
Skapa konto

Ett påfågelöga fjäril på en rosa blomma, visande sina detaljerade vingar.
Skapa konto

Påfågelöga sitter på en rödorange kotte av en purpurröd blomma med gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

Påfågelöga sittande på rosa blomma med närbild på fjärilens främre del.
Skapa konto

Påfågelöga fjäril på en blomma med ögonliknande mönster på vingarna.
Skapa konto

Påfågelfjäril på en rödorange kotte av en purpurfärgad blomma.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Otydlig bild av en liten djurunge på en färgglad matta, ser ut som en tråd vid första anblick.
Skapa konto

Denna var väl söt trodde först det var nån tråd låg i tvättstugan i källaren begriper inte hur den tagit sig in

• Älska
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Större träfjärilslarv som kryper över kullersten och mossa.
Skapa konto

Besök av större träfjäril på väg från sitt värdträd till något lämpligt gömställe för att förpuppas inför våren. Undrar om den har huserat i en av björkarna eller i vårt gamla körsbärsträd. Måste vara gynnsamt läge för först hittade min son en på skogsstigen och sedan hittade jag denna utanför huset.
Större träfjäril larv på stenplattor och gräs, nära värdträd för förpuppning.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Maria T
em72 em72 skrev:
[bild]
Besök av större träfjäril på väg från sitt värdträd till något lämpligt gömställe för att förpuppas inför våren. Undrar om den har huserat i en av björkarna eller i vårt gamla körsbärsträd. Måste vara gynnsamt läge för först hittade min son en på skogsstigen och sedan hittade jag denna utanför huset.
[bild]
Så vacker larv, och jag har flyttat flera såna från gatan (vägen) så de inte ska bli överkörda, men just idag så pratade jag med en granne som, liksom jag har flera stora gamla ekar, och en av deras ekar är helt förstörd av denna larv "träddödaren" och arborist kommer om två veckor för att ta ner trädet :cry: så nu känner jag kanske att jag gjort nån en björntjänst genom att rädda dessa - tyck vad ni vill men jag flyttar larver, snäckor och sniglar om jag ser dem och det enda jag slår ihjäl är fäflugor/bromsar och fästingar.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.