A Abies koreana skrev:
Tänkte kolla om den var möjlig att identifiera, tycker sådant är kul men titta här Maria;

[länk]
Tycker dom är väldigt lika, den enda jag med hyfsad säkerhet skulle kunna särskilja är den med förstoringsglas på ryggen;)
Närbild av två olika jordlöpare, en med förstoringsglasikon på ryggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Ny för idag vinbärsfuks som ser ut som ett visset löv när den fäller ihop vingarna, en skyddsmekanism. Nere i högra hörnet utspelar sig ett drama. Spindeln som suttit på blomman i flera dygn (jo, jag har sett den) har fått ett byte, en fluga som är lika stor som spindeln själv. Klicka på bilderna så syns det bättre.

Vinbärsfjäril på röd solhatt, spindel som fångar fluga i hörnet, solljus på blommor.
Skapa konto

Fjäril på röd solhatt med spindel som fångat fluga i bakgrunden.
Skapa konto

Fjäril med orange-svarta vingar på en solhattblomma med en spindel som fångat en fluga i bakgrunden.
Skapa konto

Vinbärsfjäril på röd solhatt, spindel fångar fluga, guldbagge och fjärilen på blomman.
Skapa konto

Silverstreckad pärlemorfjäril landar på samma blomma tillsammans med gräsgrön guldbagge och spindeln kämpar på, utgången är given.

Fjäril med spräckliga vingar på rudbeckiablomma, grönskimrande skalbagge och spindel som fångat fluga.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
faf och 6 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Ny för idag vinbärsfuks som ser ut som ett visset löv när den fäller ihop vingarna, en skyddsmekanism. Nere i högra hörnet utspelar sig ett drama. Spindeln som suttit på blomman i flera dygn (jo, jag har sett den) har fått ett byte, en fluga som är lika stor som spindeln själv. Klicka på bilderna så syns det bättre.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Silverstreckad pärlemorfjäril landar på samma blomma tillsammans med gräsgrön guldbagge och spindeln kämpar på, utgången är given.

[bild]
Underbara bilder! Just solhattar är bra på att dra till sig fjärilar, bin och spindlar har jag märkt så även blå bolltistlar och buddlejor som har smeknamnet "fjärilsbuske". Undrar vad det var för byte som spindeln fick kämpa med, mätt lär den i alla fall vara nu :D

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Maria T
Större husspindel med sju ben på en grön yta med spindelnät.
Skapa konto
Rensning av gammal bråte fortsätter och idag satt denna sköna donna gömd under en bräda. Tyvärr saknar hon ett ben på vänster sida, men sprang undan kvickare än fort i alla fall. Större husspindel är arten.

• Gilla
faf och 4 till
  • Laddar…
Dåligt med flyg och fladder, inga bin och ett fåtal humlor och blomflugor. Några enstaka fjärilar fladdrar förbi men långt ifrån hur det brukar vara såhär i slutet av juli.

Sulfurgul fjäril på en rosa blomma, troligen en rapsfjäril stilla i solljus.
Skapa konto

En rapsfjäril - tror jag, det finns några som liknar varandra och som inte är alldeles lätta att skilja åt.

En vit och grå rapsfjäril som vilar på grönt bladverk.
Skapa konto

Rovfjäril, några exemplar har flugit här en längre tid men de verkar aldrig landa :worried: men idag satt den stilla en stund :D

Redigerat:
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
Snygg stil och ett angenämt utseende ;)

Svart fjäril på en rosa rudbeckiablomma mot suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Fjäril på en lila röd solhatt blomma mot en suddig grön bakgrund.
Skapa konto

En färgstark fjäril på en rosa rudbeckiablomma med suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Fjäril och fluga på en rödorange solhattblomma med rosa kronblad.
Skapa konto

Fjäril med öppna vingar på en rosa rudbeckiablomma mot en suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Påfågelöga fjäril sittande på röd och rosa blomma, med grön bakgrund.
Skapa konto

Fjäril på en rosa rudbeckiablomma mot en suddig grönskande bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
Fick också besök av en med vacker dräkt.( Silverfläckad Pärlemorfjäril)
Silverfläckad pärlemorfjäril på torrt gräs och småplantor.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
faf och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Detta är andra sommaren i huset och jag har nu förstått att fåglarna har väldigt svårt att förstå att de inte kan flyga in i vårt uterum, redan 2 som fått sätta livet till. Vad hade ni satt upp som är snyggt men ändå fyller syftet? [bild] [bild]
Ifall du inte vill klistra upp rovfågelsiluetter på fönstret så kan du placera en fågelskrämma i form av en uggla med rörligt huvud utanför, då kommer fåglarna hålla sig ifrån fönstren. Tex så reas dessa för 229 kr på https://www.skeppamarin.se/masskramma-uggla-med-rorligt.html men de finns många andra ställen också.

Plastuggla med rörligt huvud designad som fågelskrämma, visas på produktwebbsida.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
" Jaha här sitter ni på altanen och vräker i er smörstekta kantateller på knäckebrödsmacka och dricker öl till och vi får inte ens våra Havregryn ! Ska det verkligen vara så ? "
Fyra änder på en träaltan med grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Snygg stil och ett angenämt utseende ;)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Måste skaffa många fler "solhattar" mina blå bolltistlar drar visserligen till sig alla sorters bin - ingen blomma har färre än två humlor/bin på sig, nån gång såg jag upp till fem på samma "boll", men fjärilarna verkar inte dras till dessa blomster fast jag kan tycka att Solhattens mitt väldigt mycket liknar bolltisteln så kan väl inte ha nåt med sugsnabeln att göra? Hjälpte förresten ett bi som landat i en vallmo (detta var för några veckor sen), det hade nyligen regnat och vallmons kronblad var väl tunga och biet som flugit in i blomman kom inte ut. Jag stod där och beundrade vallmornas skönhet som jag ofta gör, de är mina favoriter, och hörde ett brummande instängt ljud som tog en stund att lokaliserade. Kände att jag gjorde en fin liten gärning när jag hittade biet och öppnade upp blomman, men ingenting i jämförelse mot vad bina gör för oss.

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Ja, solhatt drar till sig många sorts insekter, det vet rovdjuret spindel också. Klicka på bilderna

Spindel lurpassar på toppen av en knoppande solhatt i grönskande miljö.
Skapa konto

En spindel gömmer sig bland kronbladen på en solhattblomma, väntandes på byten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
faf och 5 till
  • Laddar…
Vid sådana här tillfällen inser jag att jag är mer trygg i coronatider än en liten fluga...

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Maria T
Buddleja med Gul Fjäril. För några dagar sen hade jag dragit till med Citronfjäril, men det skulle kunna vara en Rapsfjäril också. Vad vet jag, det jag trodde jag visste om insekter litar jag inte på längre ;)
Gul fjäril på lila buddlejablommor med gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Tre av de kottar som besöker oss på kvällarna

• Tre igelkottar på en gräsmatta mot en bakgrund av träd och buskar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
När jag läser Abies koreanas inlägg om Påfågelöga och dess värdväxt så inser jag snabbt att allt är inte vad jag tror utan mina nässellarver är nog snarare larver från Påfågelöga.
Finns ett sjuttiotal fjärilar som har nässlor som värdväxt. Så nässlor i ett hörn av trädgården är bra om man älskar det somriga fladdret av de små liven.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.