166 756 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Ny för idag vinbärsfuks som ser ut som ett visset löv när den fäller ihop vingarna, en skyddsmekanism. Nere i högra hörnet utspelar sig ett drama. Spindeln som suttit på blomman i flera dygn (jo, jag har sett den) har fått ett byte, en fluga som är lika stor som spindeln själv. Klicka på bilderna så syns det bättre.
Silverstreckad pärlemorfjäril landar på samma blomma tillsammans med gräsgrön guldbagge och spindeln kämpar på, utgången är given.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Silverstreckad pärlemorfjäril landar på samma blomma tillsammans med gräsgrön guldbagge och spindeln kämpar på, utgången är given.
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Underbara bilder! Just solhattar är bra på att dra till sig fjärilar, bin och spindlar har jag märkt så även blå bolltistlar och buddlejor som har smeknamnet "fjärilsbuske". Undrar vad det var för byte som spindeln fick kämpa med, mätt lär den i alla fall vara nuA Abies koreana skrev:Ny för idag vinbärsfuks som ser ut som ett visset löv när den fäller ihop vingarna, en skyddsmekanism. Nere i högra hörnet utspelar sig ett drama. Spindeln som suttit på blomman i flera dygn (jo, jag har sett den) har fått ett byte, en fluga som är lika stor som spindeln själv. Klicka på bilderna så syns det bättre.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Dåligt med flyg och fladder, inga bin och ett fåtal humlor och blomflugor. Några enstaka fjärilar fladdrar förbi men långt ifrån hur det brukar vara såhär i slutet av juli.
En rapsfjäril - tror jag, det finns några som liknar varandra och som inte är alldeles lätta att skilja åt.
Rovfjäril, några exemplar har flugit här en längre tid men de verkar aldrig landa men idag satt den stilla en stund
Logga in
Skapa konto
En rapsfjäril - tror jag, det finns några som liknar varandra och som inte är alldeles lätta att skilja åt.
Logga in
Skapa konto
Rovfjäril, några exemplar har flugit här en längre tid men de verkar aldrig landa men idag satt den stilla en stund
Redigerat:
Snygg stil och ett angenämt utseende
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ifall du inte vill klistra upp rovfågelsiluetter på fönstret så kan du placera en fågelskrämma i form av en uggla med rörligt huvud utanför, då kommer fåglarna hålla sig ifrån fönstren. Tex så reas dessa för 229 kr på https://www.skeppamarin.se/masskramma-uggla-med-rorligt.html men de finns många andra ställen också.MariaiÖstergötland skrev:
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Måste skaffa många fler "solhattar" mina blå bolltistlar drar visserligen till sig alla sorters bin - ingen blomma har färre än två humlor/bin på sig, nån gång såg jag upp till fem på samma "boll", men fjärilarna verkar inte dras till dessa blomster fast jag kan tycka att Solhattens mitt väldigt mycket liknar bolltisteln så kan väl inte ha nåt med sugsnabeln att göra? Hjälpte förresten ett bi som landat i en vallmo (detta var för några veckor sen), det hade nyligen regnat och vallmons kronblad var väl tunga och biet som flugit in i blomman kom inte ut. Jag stod där och beundrade vallmornas skönhet som jag ofta gör, de är mina favoriter, och hörde ett brummande instängt ljud som tog en stund att lokaliserade. Kände att jag gjorde en fin liten gärning när jag hittade biet och öppnade upp blomman, men ingenting i jämförelse mot vad bina gör för oss.A Abies koreana skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Finns ett sjuttiotal fjärilar som har nässlor som värdväxt. Så nässlor i ett hörn av trädgården är bra om man älskar det somriga fladdret av de små liven.ceson skrev: