170 203 läst · 1 415 svar
170k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Nu kanske vi hamnade ot, ber om ursäkt isåfall. Vi har vita rullgardiner i uterummet men de vill jag inte ha nere hela tiden... Vill kunna se ut. Får nog bli såna där fåglar man klistrar på rutorna, om jag inte hittar nåt snyggt att hänga framför fönstren, mina gamla Backstreet boys-CD känns sådär snyggt.
Okända djur... "många är långa, svåra att fånga, många syns inte men finns ändå"
Vill inte vara med på bild
Blomfluga, pudrad med pollen
Trevligt återbesök idag, silverstreckad pärlemorfjäril
Vill inte vara med på bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blomfluga, pudrad med pollen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trevligt återbesök idag, silverstreckad pärlemorfjäril
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Premiärtur idag för en av våra vanligaste dagfjärilar, påfågelöga. Fjärilen kläcks i slutet av juli så denna kommer att följas av flera den närmaste veckan. Värdväxt för larverna är nässla.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 552 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 552 inlägg
Vi har så många Påfågelögon nu, och Blåvingar med flera, men jag lyckas aldrig smyga på dem och fota så får nöja mig med dina fina bilder och fortsätta försöka.A Abies koreana skrev:
Testa att byta strategi, istället för att jaga dem så låt fjärilarna komma till dig. Du ser vilka platser de gärna besöker, ta något att sitta på och sedan är det bara att invänta fladdrandet. Fokusera och klickMaria T skrev:
Jag får erkänna att jag inte är hemma i Lepidopterologi utan en simpel lekman i ämnet. Därav min snabba (och i mitt huvud logiska) slutsats att fjärilslarver på nässlor är nässelfjärilar.
Nu har vi ju här på forumet folk som besitter en enorm kunskap så det är ju bara att suga till sig och försöka att memorera denna.
När jag läser Abies koreanas inlägg om Påfågelöga och dess värdväxt så inser jag snabbt att allt är inte vad jag tror utan mina nässellarver är nog snarare larver från Påfågelöga.
Nu har vi ju här på forumet folk som besitter en enorm kunskap så det är ju bara att suga till sig och försöka att memorera denna.
När jag läser Abies koreanas inlägg om Påfågelöga och dess värdväxt så inser jag snabbt att allt är inte vad jag tror utan mina nässellarver är nog snarare larver från Påfågelöga.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 552 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 552 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänkte kolla om den var möjlig att identifiera, tycker sådant är kul men titta här Maria;Maria T skrev:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/carabidae-2001007/galleri
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 552 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 552 inlägg
Tack, mycket hjälpsamma sidor. Med tanke dels på storleken hos min "bagge" och att bakkroppen inte har några ränder utan istället små gropar, som läder ungefär, så gissar jag att den kan vara en Höstlöpare eller en Purpurlöpare, men jag ska studera vidare. En av mina mest omtyckta böcker är insektsboken med plastade omslag (för att tåla vara ute i fält!) inköpt i slutet av 80-talet.A Abies koreana skrev: