Nu kanske vi hamnade ot, ber om ursäkt isåfall. Vi har vita rullgardiner i uterummet men de vill jag inte ha nere hela tiden... Vill kunna se ut. Får nog bli såna där fåglar man klistrar på rutorna, om jag inte hittar nåt snyggt att hänga framför fönstren, mina gamla Backstreet boys-CD känns sådär snyggt. :crysmile:

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tror att ornitologiska föreningen har svarta silhuetter av rovfåglar att sälja

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
En bild på förstadiet till Abies koreanas fantastiska bilder. Förhoppningsvis blir det helt normala individer av dessa.
Svarta larver med piggar på en grönskande växt som ett tidigt stadium av Abies koreanas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
Okända djur... "många är långa, svåra att fånga, många syns inte men finns ändå"

Vill inte vara med på bild ;)

Blomfluga täckt av pollen på en vit prästkrage, med en liten insekt svävande i bakgrunden.
Skapa konto

Blomfluga pudrad med pollen på en vit blomma med en dold silverstreckad pärlemorfjäril synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Blomfluga pudrad med pollen på en vit blomma med gula mitten, i solljus.
Skapa konto

Blomfluga, pudrad med pollen
Blomfluga pudrad med pollen på prästkrage.
Skapa konto

Blomfluga täckt med pollen på en vit blommas gula mitten, med svart bakgrund.
Skapa konto

Blomfluga pudrad med pollen på en blomma, exemplar av silverstreckad pärlemorfjäril ej synlig.
Skapa konto

Trevligt återbesök idag, silverstreckad pärlemorfjäril

Silverstreckad pärlemorfjäril på gula blommor, omgiven av vita blomklasar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
faf och 8 till
  • Laddar…
harry73
Hittade tre paddor under en träskiva (håller på att renovera rullställningen)

En padda på marken bland löv och kvistar, bredvid en betongkant och gröna växter.
Skapa konto
En padda på marken bland löv och gräs, med vattendroppar på ryggen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
faf och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
Okända djur... "många är långa, svåra att fånga, många syns inte men finns ändå"
Den var länge sedan jag hörde.

Staffan Adolphsson

• Gilla
  • Haha
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den var länge sedan jag hörde.

[media]
Staffan Adolphsson
Ett fantastiskt bildspel till denna sagolika sång

Fluga och bi på en vit blommas kronblad mot suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Fluga sittande på en vit blomma med suddig grön bakgrund
Skapa konto

Två flugor på en vit blomma i grönt fält.
Skapa konto

:D

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Premiärtur idag för en av våra vanligaste dagfjärilar, påfågelöga. Fjärilen kläcks i slutet av juli så denna kommer att följas av flera den närmaste veckan. Värdväxt för larverna är nässla.

Påfågelöga fjäril på lila blommor framför en damm med simmande röda guldfiskar.
Skapa konto

Påfågelöga fjäril på blommande växt, troligtvis oregano, med öppna färgstarka vingar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
faf och 7 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Premiärtur idag för en av våra vanligaste dagfjärilar, påfågelöga. Fjärilen kläcks i slutet av juli så denna kommer att följas av flera den närmaste veckan. Värdväxt för larverna är nässla.

[bild]

[bild]
Vi har så många Påfågelögon nu, och Blåvingar med flera, men jag lyckas aldrig smyga på dem och fota :rolleyes: så får nöja mig med dina fina bilder och fortsätta försöka. :heart:

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vi har så många Påfågelögon nu, och Blåvingar med flera, men jag lyckas aldrig smyga på dem och fota :rolleyes: så får nöja mig med dina fina bilder och fortsätta försöka. :heart:
Testa att byta strategi, istället för att jaga dem så låt fjärilarna komma till dig. Du ser vilka platser de gärna besöker, ta något att sitta på och sedan är det bara att invänta fladdrandet. Fokusera och klick :D

• Gilla
  • Älska
faf och 3 till
  • Laddar…
Jag får erkänna att jag inte är hemma i Lepidopterologi utan en simpel lekman i ämnet. Därav min snabba (och i mitt huvud logiska) slutsats att fjärilslarver på nässlor är nässelfjärilar.

Nu har vi ju här på forumet folk som besitter en enorm kunskap så det är ju bara att suga till sig och försöka att memorera denna.

När jag läser Abies koreanas inlägg om Påfågelöga och dess värdväxt så inser jag snabbt att allt är inte vad jag tror utan mina nässellarver är nog snarare larver från Påfågelöga.:oops:

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Stor svart skalbagge bredvid en gul tumstock mäter cirka 4 cm, på träyta utomhus.
Skapa konto
Stor svart skalbagge på träplank, troligen en jordlöpare, cirka 4 cm lång.
Skapa konto
Vi håller på att rensa bort diverse bra-att-ha-brädor som blivit liggande alltför länge, och under en Europa-pall hittade jag den här sötnosen, svårmätt men ca 4 centimeter. Nån form av jordlöpare gissar jag mig till, men nån som kan namnet på den?

• Gilla
faf och 4 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Tänkte kolla om den var möjlig att identifiera, tycker sådant är kul men titta här Maria;

[länk]
Tack, mycket hjälpsamma sidor. Med tanke dels på storleken hos min "bagge" och att bakkroppen inte har några ränder utan istället små gropar, som läder ungefär, så gissar jag att den kan vara en Höstlöpare eller en Purpurlöpare, men jag ska studera vidare. En av mina mest omtyckta böcker är insektsboken med plastade omslag (för att tåla vara ute i fält!) inköpt i slutet av 80-talet.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.