166 717 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Fortfarande en begränsning av fjärilsarter men igår dök hedpärlemorfjärilen upp igen, inte bara en individ utan fyra, fem stycken som ivrigt fladdrade runt på rudbeckiorna. Det är glädjande eftersom den är rödlistad som missgynnad i vår natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har hängt upp en fjärilsbanan i år igen. Förra augusti var bananen smockad med fjärilar - i år inte en enda. Är det bara jag som saknar de små liven?A Abies koreana skrev:
Inte för att vara sån, men jag har överraskande många fjärilar. Förtjänar det inte för trädgården känns mest som en sönderbränd öken nu. Och väldigt många trollsländor, fast jag tror de försvann för en vecka sen. Väldigt många humledrottningar i våras men inte särskilt många arbetare under sommaren. Många solitärbin under tidig sommar men mest getingar nu.yonna skrev:
Beställde förresten ett par tusen vårlökar till så humledrottningarna kommer känna sig ännu mer välkomna nästa vår. Satt ut ett femtiotal kärleksört, som snart blommar, och ett trettiotal perenna solrosor som också är på gång. Allt för fjärilarna.
Här kryllar det av dem, framförallt citronfjärilar.. nässelfjärilar och nån enstaka påfågelsöga.. (sedan har jag nån som ser svart ut.. som jag aldrig hinner se hur den ser ut egentligen "på andra sidan", den gäckar mig ständigt hehe).yonna skrev:
De är lite roliga, för det är ett par som varje dag kommer in i huset.. (fönstret öppet) så fladdrar de omkring ett par timmar innan de tar samma väg ut igen... varje dag samma sak (även i andra huset/lgh)
De har en del blommor och vatten här.. inte så mycket fallfrukt än, men de brukar vara mycket när päronen trillat (det är några v sedan det hände.. men i år försvann päronen spårlöst ).
Däremot verkar humleaktiviteten ha avtagit lite.. ser inte lika många längre..
Premiär idag för amiralen! Jag började nästan misströsta att den inte skulle dyka upp i år. Amiralen är en invandrare från sydligare länder där fjärilar som förts hit med vindar under våren lägger ägg och mot slutet av sommaren kläcks en ny generation, värdväxt är nässla.
Många fjärilar börjar nu ha väldigt slitna vingar men denna amiral ser väldigt fräsch ut vilket antagligen betyder att den är en andra generations invandrare. Tyvärr överlever de inte i vår natur när vintern kommer.
Många fjärilar börjar nu ha väldigt slitna vingar men denna amiral ser väldigt fräsch ut vilket antagligen betyder att den är en andra generations invandrare. Tyvärr överlever de inte i vår natur när vintern kommer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
" En begränsad återvandring söderut har ibland observerats under förhösten men det är inte klart belagt att det är en regelbunden företeelse"S segv skrev:
Källa; Dagfjärilar i Södermanland - utgiven av Föreningen Sörmlandsentomologerna, Länsstyrelsen i Södermanlands län, Länsstyrelsen i Stockholms län.
Tror man reviderat det. Man diskuterade det i Sveriges radios naturmorgon.A Abies koreana skrev:
Flyttade en övervakningskamera för några dagar sedan för att ta reda på vem som grävt ett hål in i husgrunden.
Imponeras av mängden småkryp som är ute och rör sig på nätterna.
Första större djur var vår husigelkott som dyker upp både här och där. Såvida vi inte har flera, så rör den sig åtminstone över ett område på 125x100m, för det är där vi sett den och sett dess spillning.
Men sen dök den objudna gästen upp. Musfälla får det således bli!
Imponeras av mängden småkryp som är ute och rör sig på nätterna.
Första större djur var vår husigelkott som dyker upp både här och där. Såvida vi inte har flera, så rör den sig åtminstone över ett område på 125x100m, för det är där vi sett den och sett dess spillning.
Logga in
Skapa konto
Men sen dök den objudna gästen upp. Musfälla får det således bli!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du kan ha helt rätt.KnockOnWood skrev:
Har film på det hela, och där ser det ut som mus. MEN, jag fångade också en råtta på film efter detta, så det blir att sätta ut en arsenal med fällor här i veckan.