139 144 läst · 220 svar
139k läst
220 svar
Diskmaskin Electrolux felkod ,50?
Tack alla för en lösning på felkod 50. Jag har tydligen en lite annan modell så skickar in en bild för kanske hjälpa någon.
Jag tog loss den vita delen i gula ringen. Snurra lite. Blåste slangarna i närheten med högtryck och fick ut lite bös o vatten.
Tack alla.
Jag tog loss den vita delen i gula ringen. Snurra lite. Blåste slangarna i närheten med högtryck och fick ut lite bös o vatten.
Tack alla.
Det där är avloppspumpen. Den har inget direkt med felkod 50 att göra,som i just den där varianten handlar om cirkulationspumpfel.
Men funkar det så är det ju toppen
Men funkar det så är det ju toppen
Tack för att du skriver. Felet är tillbaka, jag kollade ovan bilder och uppfattade denna del att vara kopplad till felkod 50:/E Electrolux1000 skrev:
Vart ska jag rensa? Får sporadiskt också i10 och i20 (tömning och fyllnignsfel)
Du behöver byta trycksensorn låter det som.Jeppenord skrev:
Enkel att byta själv.
Om du får i10 men det är vatten i maskinen så är det sensorproblem.
Nej. Trycksensorn förklarar i10 och i20.Jeppenord skrev:
Electrolux har en reservdelssida på nätet.
Ange ditt PNC så leder det rätt..
tillbaka till denna. Jag har alltså pillat på avloppspumpen? Vilket ej löser i50. Men vart ska jag rensa/fixa på min maskin? Har uppfattat alla varit på samma del som jag :/Jeppenord skrev:
Konstigt.. kombinationen 50 och 20 kan uppträda om maskinen har en BLDC motor för att pumpa ut och den är blockerad. Men på bilden så ser det ut att vara en synkronmotor.
i50 på denna plattform brukar vara tachometern på själva diskmotorn.
jag kan tänka mig att om du fått igång maskinen med för lite vatten i att diskmotorn går för lätt och med för högt varv och du därmed får i50.
Men det är ett långskott.
byter du tryckgivare så vet vi
jag kan tänka mig att om du fått igång maskinen med för lite vatten i att diskmotorn går för lätt och med för högt varv och du därmed får i50.
Men det är ett långskott.
byter du tryckgivare så vet vi
Håller med. Är den utrustad med asynkronmotor så rusar den ju om inget vatten. Dock så säger trycksensorn att det finns vatten eftersom man kör motorn. Kolla om värmaren är hel. Ohmmät. När du ändå är igång.electroluxaren skrev:
Jeppenord skrev:
och. Jag beställer och ger det ett försök. Du skrev tryckgivare och ovan skrev trycksensor. Men det jag hittar är bara tryvkgivare så misstänker att detta är rätt del. #kulattlärasignyasakerelectroluxaren skrev:
Tack för allt. Jag kollade så denna passade. Detta gav mig dock idéen att hitta den innan jag försöker köpa en ersättare. Gjorde precis vad du skrev, spolade varmt vatten och massa svartgojs kom upp. Nu har maskinen funkat 9 av 10 gånger senaste veckan.electroluxaren skrev:
Stort tack till alla inblandade!