Råkade också ut för en glasbit i tömningspumpen på en Electrolux Mod: ESF8530ROW. Det fungerade bra att bara skruva loss bajonettfattningen och biten trillade ur. Dock tillsammans med en del vatten att torka upp inuti maskinen.

Tack för tipset att fylla silen med vatten innan start! Det krävdes för att min maskin skulle gå igång igen också.

Gillar sådana här glädjetrådar :) vän av ordning undrar varför de inte utrustat maskinen med ett finfilter. Enklare att rensa ett filter, än ta ut pumpen.

• Gilla
TGsMamma
  • Laddar…
RmK_71 RmK_71 skrev:
Gillar sådana här glädjetrådar :) vän av ordning undrar varför de inte utrustat maskinen med ett finfilter. Enklare att rensa ett filter, än ta ut pumpen.
Kan bara hålla med! Även när det kommer till filtret som skulle vara bättre/tätare.

Löste problemet galant genom denna tråden! ❤️

Tack för att ni alla finns♥️
Hade samma felkod på min maskin, följde beskrivningen och hittade några pyttesmå glasbitar som kommer från ett champagneglas från helgens festligheter.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Trefasmotor i en diskmaskin?!
Ja. En borstlös motor med tre faser. Elektoniken har en inverter som skapar växelspänning på tre faser för motorerna.
På så sätt kan man varvtals reglera motorn och styra momentet.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ni som testat att hälla i ett glas vatten innan start - var hällde ni i det? Genom filtret i botten på maskinen eller finns det annat ställe?

Häll bara vatten i maskinen. Det letar sig ned.
Om felkoden är 5F (gå in i servicemeny) så är det troligtvis ett falskt larm. Motorn går för lätt så att det ser ut som att motorn inte är inkopplad alls.
Lite vatten gör att strömmen ökar och falsk larm unviks.

Det var spolarmen som hade blockerats och motorn gick inte runt även efter att den frigjorts. Efter att ha haft maskinen strömlös i 30 minuter startade den men lät väldigt illa. Att hälla i vatten löste problemet! Stort tack, det sparade både onödiga kostnader och vardagsbekymmer :)

Så har denna tråd räddat ytterligare en! Glas- och plastbit trillade ut vid tömning. Nu snurrar allt som det ska igen! Tack alla glada och kloka!

E
Samma fel som er andra, bara att vrida av motorn så hittade jag en liten glasbit. Tack! Liten bit av brutet glas ligger på en repad mörk yta, eventuellt orsaken till en felfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad motor från hushållsmaskin med synlig glasbit på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Du saknar en pumpvinge oxå

E
Tror du att det kommer gå bra ändå eller kommer det att skapa problem?

E
Tack! Har funkat fint i ett par veckor nu :)

Kände hoppet sina när jag fick felkod ,50 igen efter att ha plockat ur nån plastgrej i pumpen. Men sen läste jag tipset om att hälla i ett glas vatten innan man sätter på den. Nu spinner den som en katt ute i köket och jag kan gå och lägga mig med den underbara vetskapen om att jag inte behöver handdiska efter ett julbord imorgon bitti.

För sökbarhetens skull: IKEA Skinande med felkod ,50 - den här tråden är en lifesaver!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.