A
varför försökte du diska dessa ting?
 
  • Gilla
Alenox
  • Laddar…
U
De var smutsiga?
 
Godkväll!
Har samma problem som ovannämnda, får felmeddelandet i5E, hade tänkt rensa och se om jag kan hitta nått fynd som stoppar pumpen? Hur och vad kan jag plocka av för att lösa de?

Mvh!
 
  • Öppen diskmaskin som visar interna komponenter, pump, ledningar och elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen till vänster. Sitter med bajonettfattning. Vrid motsols. Du har skräp som blockerar impellern.
 
  • Gilla
Daniek
  • Laddar…
A
Vilket inte verkar vara det enda felet på denna maskinen med tanke på avlagringarna i botten
 
  • Gilla
Daniek
  • Laddar…
God morgon och tack för snabba svar!

Hittade glasskärvan som åstadkom felet från början, den är nu borttagen. Får nu upp felet i5F och som jag läst i tråden så har jag fyllt på med vatten(första gången så gick allt allt rakt igen då jag ej satt på den igen ordentligt, men andra gången så håller den tätt) men felet uppkommer ändå, har även testat att bryta strömmen under en tid.

Mvh!
 
  • Diskmaskinspanel som visar felkoden i5F på en digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara att en lindning/fas har brunnit av...
Går att mäta på de tre kontakterna. Samma motstånd mellan alla pinnar ska det vara.
Typ 80 ohm. Du råkade kanske skada kabelkontakten när du tog loss pumpen?
5f är felkoden som man får om en fas är borta..
 
Antar att du syftar på dessa?
Kommer tyvärr inte åt att mäta från någon av sidorna. Om det nu är bränt något, är det bara att ringa hit någon eller går även detta att lösa själv?
 
  • Multimeter och ledningar under diskbänk, kan ej mäta bränt komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablarna ser hela ut, börjar fundera på om jag satt fast pumpen ordentligt? Kan felet visas även för nått annat eller är det endast fas felet?

Mvh
 
Daniek Daniek skrev:
Kablarna ser hela ut, börjar fundera på om jag satt fast pumpen ordentligt? Kan felet visas även för nått annat eller är det endast fas felet?

Mvh
Har du satt tillbaks kontakten ordentligt? Samma felkod för inte ansluten som ett fasfel!
 
Antar att du menar dem 3st blåa som sitter i en kontakt, jo den är insatt som den ska och ser hel och fin ut.
 
electroluxaren skrev:
Motorbyte är svaret
Man kan dock mäta under drift att man har 230v till motorn
Eller om tachon på änden lossnat eller har elektriskt avbrott.
Samt försöka snurra på motoraxeln för hand och se om den går lätt
Vad är tacon och vart hittar jag den?
 
Daniek Daniek skrev:
Antar att du menar dem 3st blåa som sitter i en kontakt, jo den är insatt som den ska och ser hel och fin ut.
Ok. Är 5f sporadiskt?
 
Försöker fixa felkod i50 på min Ikea diskmaskin har provat att ta bort pumpen men hittade inget där. Har hällt vatten i maskinen tryckt på reset men ingen fungerar. Såg nu att denna slang lossnat någon som vet vart den skall sitta?
 
  • Inre del av en diskmaskin med en lossnad slang och synliga komponenter och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den slangen skall bara ligga där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.