Har en electrolux real-life/timemanager esf7540row som hade samma problem (felkod ,50). Det här forumet råkade bli första stället jag kollade på och 10 minuter senare funkade maskinen igen. Skönt när det går smidigt:) Även jag kunde komma åt pumpen efter att ha lossat totalt sex skruvar i nedre framkant. Ett litet vrid motsols, så var pumpen lös och glasbiten ifråga trillade ur. Pump till höger. Tackar

• Undersida av diskmaskin med synlig pump och ledningar, sex skruvar borttagna, lätt åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjenare!
Har en Electrolux ESL8520RO, fick felmeddelande ",50" och hittade denna tråd. Kollade i motorn och där låg inte någon glasbit utan en liten klädmärkeslapp, oklart hur den hammnat i disken, men där var den. Tyvärr var en av "vingarna" trasiga.(se bild) och låg löst.

Diskmaskinsmotor med en trasig vinge liggande på ett trägolv.
Skapa konto

Efter att jag monterat ihop, slagit på ström och försökt starta disk igen ges samma felmeddelande. Tror ni det är kört när en av "vingarna" (eller vad det nu heter) är borta?
Kan man i så fall beställa ny motor och montera själv eller är det att kontakta någon service firma?

A
Byt pump det är en trefasare så kolla noga att du får rätt

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L
Ser ut att vara liten , tycker det ser som avloppspump , men kan ha fel , finns det 3 fas pumpar

A
Ja
I stort sätt alla större tillverkare har trefaspumpar i dag

• Gilla
Fadi Jazzar
  • Laddar…
Hej igen,
Uppdatering angående mitt problem med motorn ovan, efter att ha beställt en, fått hem den, monterat den fungerar nu diskmaskinen som vanligt igen.
Kan nämna också att att billigast pris jag hittade var från Electrolux egna nätshop som också levererade snabbt.
Tack för tipsen!

Jäklar så bra det är med internet, plockade just bort en glasbit från impellern på min maskin tack vare den här tråden.

• Gilla
jonashenricson och 1 till
  • Laddar…
jag fick samma felkod igen trots rensning i motorn. tänkte jag skulle "lura" den så fick stänga av vattnet och fick således en annan felkod, 10 (gissar avsaknad av vatten) nollställde igen, slog på vattnet, sen funkade den igen :)

• Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
Jag får felkod i50, men felkoden blir i00 efter man öppnat luckan, vilket jag har för mig att jag inte varit med om tidigare. Man måste starta om diskmaskinen för att köra igång den igen. Och då fungerar den och tömmer vattnet utan problem.

Jag har en QB6256x Den får felkoden så fort vattnet är "smutsigt" dvs inte hela tiden. Jag har försökt att se ifall där är något som fastnat. Efter att ha hittat denna tråd, så testade jag att plocka bort tömningspumpen, dock så tog jag nog inte av den rätt. Jag fick använda en tång för att lossa klämman runt gummipackningen (anslutning mellan botten och pumpen). Kände efter i impellern om där satt något men det verkade det inte göra.
Nu håller den på likadant igen, nästan varje försök att diska. Men efter omstart och tömning så fungerar det att köra en disk.
Vet inte om jags ka plocka isär pumpen igen eller om det kan vara ett annat fel? Motorn eller något i styrningen?

det är en sådan pump jag har som på bilden. jag vet inte om den går att öppna med bajonettfattning som de andra i denna tråd, eller om det bara gåt att ta bort så som jag gjorde med klämman på den svarta delen.
Diskmaskins tömningspump med svart gummipackning och vit plastkropp.
Skapa konto

A
På den maskinen är 50-felen relaterade den andra pumpen dvs diskmotorn.
Din diskmotor går med fel varvtal eller så är det avbrott på tachon.
Ny motor är den normala felbilden men pyssliga som en del här på forumet kan prova med att byta tacho
Men det är ingen reservdel som HVA håller med.

Vill du pilla med avloppspumpen du har på bild så är det bara att vrida bajonetten.

electroluxaren skrev:
På den maskinen är 50-felen relaterade den andra pumpen dvs diskmotorn.
Din diskmotor går med fel varvtal eller så är det avbrott på tachon.
Ny motor är den normala felbilden men pyssliga som en del här på forumet kan prova med att byta tacho
Men det är ingen reservdel som HVA håller med.

Vill du pilla med avloppspumpen du har på bild så är det bara att vrida bajonetten.
Hej, tack för svar. Diskmotorn, undrar om det kan vara så att där är skit i det röret också? Jag vet att för ett tag sen hade jag detta fel och hittade en glasbit som satt och täppte till en del runt hålet där vattnet sugs in till diskarmarna.
Ett litet tag nyligen har jag upplevt att glasen haft en hinna på sig, inte helt släta.
Det visade sig att jag hade en bit klyftpotatis!!! i hålet som täppte till, nu så är glasen rena, men har upplevt som sagt i samband med detta mycket i50. Sen, drar man igång disken igen så fungerar det.
Finns det nån bra beskrivning hur man öppnar den delen, (diskmotorn) (och vart sitter den?)?

senaste disken så stannade den inte. får se ifall den fortsätter att diska utan problem.

A
Ja om pumpen ite får vatten så skenar den.
Men hur i he...e får man dit potatis silen är ju väldigt finmaskig.
Plocka bort höger sida så ser du motorn
Ta sen bort botten så får du ut den.
En stor tång behövs till slangklämmorna.

JA, hur f*n en potatis hamna där kan man ju undra, ok, den var inte stor, men ändå... Känndes som att det var den som gjorde glasen gryniga. :)

A
Det kan oxå höra ihop med E50; för då stängs värmen av och diskmedlet löses inte upp riktigt och fastnar på godset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.