Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag hjälper dig lite här så du inte behöver vara alltför orolig.
Faxes största klyv är på 4 kW. Du kommer inte kunna köra den på max i en timme, om vi säger att du sliter hårt och vi räknar högt kanske det blir ett snitt på 3kW. Om detta sker samtidigt som du ändå skulle nått en topp så ökar alltså effekten med 3 kW. Enligt Ellevios prislista så skulle det kosta 240 kr den månaden. Enligt en annan skribent så låg deras avgift på 30 kr/kW så 90 kronor extra på faktureran för den månaden du klyver ved.
Jag har svårt att se att du ska behöva stänga av allt annat i huset för att du ska klyva ved.

Förhoppningsvis oroar du dig inte lika mycket nu.
Är inte oroligt för något, bara att få kläm på vad det blir i slutändan och det vill nog fler på detta forum. Att komma underfund med och veta framtidens kostnader på energisidan. Bara vänta och se vad som kommer via en faktura. Är ju ingen som troligtvis kan göra något åt. Alla är inte offgrid och behöver El, Vi sitter i knät och rävsaxen på nätföretagen.

J jonaserik skrev:
Är inte oroligt för något, bara att få kläm på vad det blir i slutändan och det vill nog fler på detta forum. Att komma underfund med och veta framtidens kostnader på energisidan. Bara vänta och se vad som kommer via en faktura. Är ju ingen som troligtvis kan göra något åt. Alla är inte offgrid och behöver El, Vi sitter i knät och rävsaxen på nätföretagen.
Ja det är bäst att förbereda sig. Bygger nytt nu. Satsar på energiklass A, istället för dyrare inredning. Med v-pump 7800 kWh/år inkl all el.

Halva taket solcellsintegrerat från Raymond Solar. Så det kommer att bli mindre förbrukning än 7800. Dessutom vedkamin i v-rum. Undrar vad elen per år landar på? Enligt beräkningarna blir det mindre än 0 kWh/år, kanske -1500 kWh? Men ändå kostnader eftersom elen är dyrare på vintern.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Ja vad det blir exakt för var och en kan vi inte veta förrän alla elbolag valt modell. Nu vet du iallafall att vedklyvandet inte kommer landa i någon hög faktura.

Sen är ju tanken att det ska vara ett nollsummespel, så nätbolagen ska inte få mer pengar pga detta.

4774
Fairlane Fairlane skrev:
Ja vad det blir exakt för var och en kan vi inte veta förrän alla elbolag valt modell. Nu vet du iallafall att vedklyvandet inte kommer landa i någon hög faktura.

Sen är ju tanken att det ska vara ett nollsummespel, så nätbolagen ska inte få mer pengar pga detta.
Har svårt att se att nätägaren inte kommer tjäna mer pengar eftersom de då även höjer abonnemangkostnaden, den fasta med det fyrdubbla (Ellevio).

M MS66 skrev:
Nja, tvättmaskin och torktumlare och diskmaskin är det som drar mest i hemmet och det är inte lite,och här hemma går åtminstone tvättmaskin och torktumlare samtidigt och sen all dusch och uppvärmning av vatten! Du pratar om en liten egen företagare och det finns väl en massa avdrag att göra i firman!
Nej jag talar om det som är vanliga hemmareparationer när man skall ha egna verktyg i arbetet och som bisyssla driver ett litet husbehovsskogsbruk som är för litet för att ge några egentliga avdragsmöjligheter. En ganska vanlig situation överallt utom i städer och bostadsområden.
Jag vet mycket väl vilka avdragsmöjligheter jag har.

Någon torktumlare har vi aldrig haft. En sådan nöter för hårt på kläderna så det blir oekonomiskt. Varmvattnet värms av vedpannan. Det är ugnen i köket som är den stora elförbrukaren i hushållet.

Fairlane
4774 4774 skrev:
Har svårt att se att nätägaren inte kommer tjäna mer pengar eftersom de då även höjer abonnemangkostnaden, den fasta med det fyrdubbla (Ellevio).
Den nya fasta avgiften för abonnemang blir 365 kr/månad hos Ellevio, oavsett om man ha 16, 20 eller 25 A. (Information hämtat från deras webbsida)

Den nuvarande fasta månadsavgiften är 345 kr (16A), 450 kr (20 A) och 565 kr (25 A)

Jag ser ingen höjning med det fyrdubbla?

j.f.s
Det här gäller Säters Kommun och Dala Energi. Effekttaxa införd och har 25A huvudsäkring. Abonnemangsavgiften var tidigare 9800kr/år.

Fakturan gäller September och huset stod tomt halva månaden. Vi har två elbilar därav den höga årsförbrukningen. Förutom denna faktura så tillkommer sedan förbrukning från Borlänge Energi. Huset är från -50talet, 170kvm och för klen bergvärme.
Faktura från Dala Energi för elnät med specifikation av abonnemang, elöverföring, effektavgifter och energiskatt för september 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
Det verkar vara att ni laddar elbilarna med hög effekt som är problemet för el. Kanske kan siffran gå ner lite om ni kan ladda lite långsammare, men det beror ju på era behov.

Dala Energi hade en rätt tydlig sida som beskrev olika delar utom just när det gäller hur den beräknas.
"Effektavgift låglasttid: Pris låglasttid * Medelvärde effektuttag låglasttid

Effektavgift höglasttid: Pris höglasttid * Medelvärde effektuttag höglasttid

Medelvärdena räknas ut genom att ta de tre högsta effekttopparna (medelvärde uttag under en timme) under respektive tidsintervall, från tre olika kalenderdagar under en månad."

Det är ut som exakt samma, så något missat. Ellevio räknar halvt effektuttag på låglasttimmarna.

4774 4774 skrev:
Återigen är det ny intäktsram från 2024, så om de inte hade infört effektavgift så hade de höjt någon av de andra avgifterna mer istället för att säkerställa att de tar ut varenda krona de får lov till.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
U
Jag räknade på våra avgifter och för alla som förbrukar mindre än 25MWh/år blev det dyrare via Telge Nät.
Såhär ser det ut för oss, första halvan av året va ordinarie priser och andra halvan va nya prismodellen (inte i år).
Stapeldiagram som visar energikostnader per månad, med fasta avgifter, överföringsavgifter och effektavgifter markerade i olika färger.
Skapa konto

Att vi har en årsförbrukning på under 8MWh och en års-snitt effektpeak (räknat högsta timmen under en månad 07-20 vardagar) på 3kW fått 50% dyrare månadsavgift.
Vi kan lixom inte optimera mer och ändå är det dyrare. Medans personer som har 25A säkring och förbrukar 30MWh får en sänkning med 20%.

Typisk vintermånad för oss
Elräkning för februari 2024 med specifikationer för år, överföringsavgift, effekttaxa, energiskatt och moms. Total kostnad 1201,82 kr.
Skapa konto

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Blir ca 25% dyrare hos Ellevio enligt deras beräkningar för min förbrukning om jag inte gör någonting.

Men genom att sänka effekten på att ladda elbilen från dagens 8 kW så blir det i stort sett ingen ökad kostnad jämfört med idag. Jag får ändå i en normal laddning under natten. Det är ingen uppoffring alls.

Dom räknar halva effekten kl 22-06, därför är effekt toppen ca 4 kW fast jag laddar med 8 kW på natten.

• Bild av en jämförelse mellan nuvarande och ny prismodell för juli 2024, priser 608 kr respektive 768 kr, samt effektöversikt med toppar på ca 4,37 kW.
    Skapa konto
j.f.s
Fairlane Fairlane skrev:
Det verkar vara att ni laddar elbilarna med hög effekt som är problemet för el. Kanske kan siffran gå ner lite om ni kan ladda lite långsammare, men det beror ju på era behov.

Dala Energi hade en rätt tydlig sida som beskrev olika delar utom just när det gäller hur den beräknas.
"Effektavgift låglasttid: Pris låglasttid * Medelvärde effektuttag låglasttid

Effektavgift höglasttid: Pris höglasttid * Medelvärde effektuttag höglasttid

Medelvärdena räknas ut genom att ta de tre högsta effekttopparna (medelvärde uttag under en timme) under respektive tidsintervall, från tre olika kalenderdagar under en månad."

Det är ut som exakt samma, så något missat. Ellevio räknar halvt effektuttag på låglasttimmarna.
För att kunna ladda över natten så är 8A smärtgränsen iaf för min bil. Lite beroende på när man pluggar i och behovet dagen efter förstås. Med 8A laddning, hushållsel utan tvätt,disk osv och bergvärmen igång så landar vi på 11-12kW såvida det inte blir under -10 för då kommer elpatronen kicka in också. Det är vad det är 🤷‍♂️ 🙂

Fairlane
j.f.s j.f.s skrev:
För att kunna ladda över natten så är 8A smärtgränsen iaf för min bil. Lite beroende på när man pluggar i och behovet dagen efter förstås. Med 8A laddning, hushållsel utan tvätt,disk osv och bergvärmen igång så landar vi på 11-12kW såvida det inte blir under -10 för då kommer elpatronen kicka in också. Det är vad det är 🤷‍♂️ 🙂
Ja då går det inte att göra mycket. Det som är märkligt med Dala Energis modell om den fungerar som det står (och jag inte missuppfattat) är att man delat upp den i två delar, låglasttid och höglasttid, men inte för någon skillnad på dem. Man kan ju undrar varför man ens delat upp det alls då. Ellevios variant är att lasta på låglasttimmarna beräknas till hälften . Det skulle ju göra skillnad för er.

L L Jan skrev:
Ja, helt rätt. Man behöver inte oroa sig. Blev billigare.

Elbil med 3fas är kruxet främst. Ladda på natten och med max 8 amp cirka om det går. Fördelen blir sedan att man inte behöver tänka på apparater i gång alls. För elbilen behöver mer kW än något annat.
Fast blir det inte dyrare ändå, då du får ett minimalt påslag på x antal kr i effekttariff. Eller har jag tolkat det fel?
Idag är det ju bara en fast avgift och rörlig avgift baserad på elanvändningen.

Men effekttariffer blir det ju tre delar. Fast avgift, överföringsavgift + en effektavgift som är baserad på toppen av effekttopparna under en månad.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag det att bli dyrare.
Har tyvärr skitbolaget Ellevio som leverantör, vad jag fått veta så får jag ett effekt-abonnemang vid årsskiftet.
Blir följande:
365 kr i fast avgift.
Överföringsavgift på 6,25
Effekt 81,25kr/kW.

Så om jag säg har en effekttopp på säg 7 kW vintertid så blir det ju följande på 1500kW i förbrukning säg december.

365kr + 97,5kr +568k,75kr + elpris med skatt och avgifter (beroende på pris).
Totalt blir detta 1031kr till Ellevio.

Idag betalar jag
345kr i fast avgift.
30öre rörlig avgift

Blir ju 345kr + 450kr + elpris med skatt och avfgifter. Totalt 795kr till Ellevio.

Är ju en fördyring på 236kr och per år med nästan 3000kr under förutsättning att jag förbrukar som i december året om.

Vart blir det billigare. Jag får inte ihop kalkylen. Blir ju bara dyrare för alla. Ellevio som skitbolaget det är inför detta nu, medans kravet är att det skall vara infört till 2027. Alltså ämnar de skinna sina "kunder" ännu mer två år före det krävs. Jag får ju inte stabilare elförsörjning eller bättre el för detta. Det blir bara dyrare.

Nää, förklara gärna för mig hur det blir billigare. Och blir det billigare med solceller eller ej. Förbrukar jag min egna el så läggs väl den på effekttariffen alltså får jag straffas för att jag har solceller.

Hur man har man kunnat släppa igenom ett så är illa genomtänkt förslag för att nätägarna inte investerat i näten sedan 90-talet. Miljardvinster varje år torde visa på att de tar för höga avgifter. Men ingen gör något.

Tror många villaägare med Ellevio som nätägare kommer känna av detta rejält.

lsoderlund lsoderlund skrev:
Tror många villaägare med Ellevio som nätägare kommer känna av detta rejält.
Nja, att mina fakturor från Ellevio blir någon hundring lägre per år med det nya systemet kommer inte vara avgörande för min ekonomi.
Men gör så att du går in på Mina Sidor hos Ellevio så kan du se hur just din förbrukning det senaste året skulle falla ut med det nya systemet. Din beskrivning av hur det funkar verkar inte helt stämma med verkligheten så det är inte nödvändigtvis fullt så nattsvart när det kommer till kritan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.