Fairlane
lsoderlund lsoderlund skrev:
Fast blir det inte dyrare ändå, då du får ett minimalt påslag på x antal kr i effekttariff. Eller har jag tolkat det fel?
Idag är det ju bara en fast avgift och rörlig avgift baserad på elanvändningen.

Men effekttariffer blir det ju tre delar. Fast avgift, överföringsavgift + en effektavgift som är baserad på toppen av effekttopparna under en månad.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag det att bli dyrare.
Har tyvärr skitbolaget Ellevio som leverantör, vad jag fått veta så får jag ett effekt-abonnemang vid årsskiftet.
Blir följande:
365 kr i fast avgift.
Överföringsavgift på 6,25
Effekt 81,25kr/kW.

Så om jag säg har en effekttopp på säg 7 kW vintertid så blir det ju följande på 1500kW i förbrukning säg december.

365kr + 97,5kr +568k,75kr + elpris med skatt och avgifter (beroende på pris).
Totalt blir detta 1031kr till Ellevio.

Idag betalar jag
345kr i fast avgift.
30öre rörlig avgift

Blir ju 345kr + 450kr + elpris med skatt och avfgifter. Totalt 795kr till Ellevio.

Är ju en fördyring på 236kr och per år med nästan 3000kr under förutsättning att jag förbrukar som i december året om.

Vart blir det billigare. Jag får inte ihop kalkylen. Blir ju bara dyrare för alla. Ellevio som skitbolaget det är inför detta nu, medans kravet är att det skall vara infört till 2027. Alltså ämnar de skinna sina "kunder" ännu mer två år före det krävs. Jag får ju inte stabilare elförsörjning eller bättre el för detta. Det blir bara dyrare.

Nää, förklara gärna för mig hur det blir billigare. Och blir det billigare med solceller eller ej. Förbrukar jag min egna el så läggs väl den på effekttariffen alltså får jag straffas för att jag har solceller.

Hur man har man kunnat släppa igenom ett så är illa genomtänkt förslag för att nätägarna inte investerat i näten sedan 90-talet. Miljardvinster varje år torde visa på att de tar för höga avgifter. Men ingen gör något.

Tror många villaägare med Ellevio som nätägare kommer känna av detta rejält.
Du har idag 16A säkringar och då är du nog lite av en förlorare med Ellevios system. Hade du haft 20A eller 25A hade din fasta avgift varit högre idag.

Eftersom Ellevio inte får öka det totala priset (alla kunder sammanlagt) för detta så lär de ha räknat på det.

Jag tror inte många kommer känna av det rejält. Som i ditt fall, 236 kr extra en månad tror jag inte de flesta villaägare känner av rejält.

Hur det blir mer solceller och om du använder elen själv vet jag inte, men rimligen bör du kunna använda egen el utan att det påverkar.

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
j.f.s
Fairlane Fairlane skrev:
Ja då går det inte att göra mycket. Det som är märkligt med Dala Energis modell om den fungerar som det står (och jag inte missuppfattat) är att man delat upp den i två delar, låglasttid och höglasttid, men inte för någon skillnad på dem. Man kan ju undrar varför man ens delat upp det alls då. Ellevios variant är att lasta på låglasttimmarna beräknas till hälften . Det skulle ju göra skillnad för er.
Man kommer dubblera höglastkostnaden framöver men valde att köra samma taxa under en period för att kunderna ska få en chans att anpassa sig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Fast blir det inte dyrare ändå, då du får ett minimalt påslag på x antal kr i effekttariff. Eller har jag tolkat det fel?
Idag är det ju bara en fast avgift och rörlig avgift baserad på elanvändningen.

Men effekttariffer blir det ju tre delar. Fast avgift, överföringsavgift + en effektavgift som är baserad på toppen av effekttopparna under en månad.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag det att bli dyrare.
Har tyvärr skitbolaget Ellevio som leverantör, vad jag fått veta så får jag ett effekt-abonnemang vid årsskiftet.
Blir följande:
365 kr i fast avgift.
Överföringsavgift på 6,25
Effekt 81,25kr/kW.

Så om jag säg har en effekttopp på säg 7 kW vintertid så blir det ju följande på 1500kW i förbrukning säg december.

365kr + 97,5kr +568k,75kr + elpris med skatt och avgifter (beroende på pris).
Totalt blir detta 1031kr till Ellevio.

Idag betalar jag
345kr i fast avgift.
30öre rörlig avgift

Blir ju 345kr + 450kr + elpris med skatt och avfgifter. Totalt 795kr till Ellevio.

Är ju en fördyring på 236kr och per år med nästan 3000kr under förutsättning att jag förbrukar som i december året om.

Vart blir det billigare. Jag får inte ihop kalkylen. Blir ju bara dyrare för alla. Ellevio som skitbolaget det är inför detta nu, medans kravet är att det skall vara infört till 2027. Alltså ämnar de skinna sina "kunder" ännu mer två år före det krävs. Jag får ju inte stabilare elförsörjning eller bättre el för detta. Det blir bara dyrare.

Nää, förklara gärna för mig hur det blir billigare. Och blir det billigare med solceller eller ej. Förbrukar jag min egna el så läggs väl den på effekttariffen alltså får jag straffas för att jag har solceller.

Hur man har man kunnat släppa igenom ett så är illa genomtänkt förslag för att nätägarna inte investerat i näten sedan 90-talet. Miljardvinster varje år torde visa på att de tar för höga avgifter. Men ingen gör något.

Tror många villaägare med Ellevio som nätägare kommer känna av detta rejält.
Och då kommer nästa bra fråga på det som heter effektavgift. Nu verkar det det som att olika nätbolag har olika KR för det som ligger över snittet. finner det märkligt med en debitering på 81kr för kW vid övertag av elen. Vem får dessa kronor, nätbolaget. Då är det nog så att dom kalkulerar med att det blir många som går över gränsen och HEJA vi får in mer pengar VAD BRA.
Vad är kontentan av det hela, då varje nätägare sätter tider och pris, som dom vill och det gör dom i eget intresse och girighet, med dollartecken i ögonen som Von Anka. Om man snurrar lite på nätet så syns det tydligt hur olika det är i lanets nätägare.
Så vissa kommer att få en överraskning framöver på fakturan, som drog iväg uppåt. Ingen av er ska tro något annat, än att de tänker mer på sin plånbok än konsumnternas. Påstår någon det så är om lurade av något till 100 %

Fairlane
J jonaserik skrev:
Och då kommer nästa bra fråga på det som heter effektavgift. Nu verkar det det som att olika nätbolag har olika KR för det som ligger över snittet. finner det märkligt med en debitering på 81kr för kW vid övertag av elen. Vem får dessa kronor, nätbolaget. Då är det nog så att dom kalkulerar med att det blir många som går över gränsen och HEJA vi får in mer pengar VAD BRA.
Att olika bolag prissätter olika är väl i sig inget märkligt? Två olika bolag i olika delar av landet kan givetvis ha olika problem med höga effekter vid olika tidpunkter.

Det är fortfarande så att ett bolag inte får höja det totala uttaget.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är fortfarande så att ett bolag inte får höja det totala uttaget.
Det med det totala. Är det använd energi ( troligtvis inte ) utan antal öre/kr för straffet att gå över något. Hur blir då om jag nu betalar XX kr och gör ett uttag över snittet som det kallas, blir det då ett mindre för dessa, då det blir dyrare totalt. Finner att det inte stämmer med verklighten det du skriver.
Oavsett så kommer överraskningen som ett brev på posten eller via mail. Du ska inte tro att dom har som någon socialhjälp i sin agenda. Bara vad dom kan få in med ett eget regelvk mot konsumnet.
Sen det med effektariff, som någon kommit på i Bryssel ska vara bra och Sverige och nätbolagen gar antagit.
Effkttariff ska vara vara lika i ören/kronor över hela landet och inte som nu, differenserat. Det med vad som du säger med behovet att att hålla ett när i trim, ska inte avgöra något.
Så lite olika uppfattningar om verklighetn verkar vi ha och det är till var och en, att ha sina åsikter om något. en försöka påverka någon i någon riktning ska man vara försiktig med. Den sanna delan kommer alltid ifatt någon gång och i detta som debateras på forumet har många anfallvinklar i sig. Men den som lever får se vad det blir.

Ett bolag gör så att de tjänar mer pengar på sina inlåsta kunder.. News-at-11.. ;)

J jonaserik skrev:
Nu verkar det det som att olika nätbolag har olika KR för det som ligger över snittet.
Men, som många redan påpekat, det är inte så det funkar. Din(a) toppar ger ett snitt och det är det snittet som avgör vad just du skall betala.

spikplanka spikplanka skrev:
Ett bolag gör så att de tjänar mer pengar på sina inlåsta kunder.. News-at-11.. ;)
Inlåsta JAAA, med det som nu är i landet med monopolet, så sitter alla i landet på pottkanten och kan inte göra ett dugg åt det. Annat än att gå offgrid, men det kostar nog mer än att vara ansluten.

A alfista skrev:
Men, som många redan påpekat, det är inte så det funkar. Din(a) toppar ger ett snitt och det är det snittet som avgör vad just du skall betala.
Eftersom du talar om snittet hela tiden och vet hur det fungerar. Så måste du för att vara trvärdig i det, pressentera något som reder ut begreppen me snittet. Ge ett par exempel på hur snittet fungerar, med uttag normalt under en period och var som snittet börjar att verka för straffet med uttag över något. Oavstt om någon tar ut konstan 5 eller 10 kW/h konstant under normal användning.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Det med det totala. Är det använd energi ( troligtvis inte ) utan antal öre/kr för straffet att gå över något. Hur blir då om jag nu betalar XX kr och gör ett uttag över snittet som det kallas, blir det då ett mindre för dessa, då det blir dyrare totalt.
Jag förstår inte alls vad du skriver i det stycket. Säg så här: Bolaget har idag 10 kunder som betalar 100 kr i månaden. När effektavgifter införst så får de som förbukar mer under höglasttimmarna en högre kostnad och de som förbrukar mer en lägre kostnad. Slår man ihop kostnaden för alla 10 kunderna så får den inte överstiga 1000 kr.
J jonaserik skrev:
Finner att det inte stämmer med verklighten det du skriver.
Oavsett så kommer överraskningen som ett brev på posten eller via mail.
Ja eller med fakturan. För vissa en negativ överraskning, för andra en positiv och för de som satt sig in i hur det fungerar blir det infen överraskning alls.
J jonaserik skrev:
Du ska inte tro att dom har som någon socialhjälp i sin agenda.
Va? Är det någon som tror det?
De har dock lagar att förhålla sig till.
J jonaserik skrev:
Bara vad dom kan få in med ett eget regelvk mot konsumnet.
?
J jonaserik skrev:
Sen det med effektariff, som någon kommit på i Bryssel ska vara bra och Sverige och nätbolagen gar antagit.
Effkttariff ska vara vara lika i ören/kronor över hela landet och inte som nu, differenserat.
Är det din åsikt att det ska vara lika över hela landet eller är det fakta att det ska fungera så?

Förutsättningar skiljer, varför ska då inte modeller och pris skilja?
J jonaserik skrev:
Det med vad som du säger med behovet att att hålla ett när i trim, ska inte avgöra något.
Det tycker du, jag tycker något annat.
Om folk envisas med att de har all rätt i världen att köra spisen på max, ugnen på max samtidigt som de tvättar, diskar, värmer varmvatten, värmer poolen, värmer bastun, kör svetsen etc klockan 18.00 och det innebär att nätägare måste bygga ut nätet så tycker jag det är rimligt att de som förbrukar så får stå för det gentemot ett annat ställe där man inte behöver bygga ut för att folk inte är lika stelbenta.
J jonaserik skrev:
Så lite olika uppfattningar om verklighetn verkar vi ha och det är till var och en, att ha sina åsikter om något. en försöka påverka någon i någon riktning ska man vara försiktig med.
Ja, olika åsikter kan man absolut ha och jag ser inget fel i att man försöker påverka andra med fakta. Jag försöker dock förmedla fakta.
J jonaserik skrev:
Den sanna delan kommer alltid ifatt någon gång och i detta som debateras på forumet har många anfallvinklar i sig. Men den som lever får se vad det blir.
Ja, men några av oss försöker förmedla fakta, andra domedagsscenarior utan verklighetsförankring.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ge ett par exempel på hur snittet fungerar,
Om ditt nätbolag använder sig av de tre timmar som haft högst energiförbrukning, och de timmarna du förbrukat mest ligger på 7, 4 respektive 1 kWh så blir ditt snitt (7 + 4 + 1) / 3 = 4 kWh
Olika bolag har lagt upp det på olika sätt och med olika sätt att variera taxan utifrån tid på dygnet och hur många toppar som ingår i beräkningen, men de flesta verkar följa ovanstående princip.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A alfista skrev:
Om ditt nätbolag använder sig av de tre timmar som haft högst energiförbrukning, och de timmarna du förbrukat mest ligger på 7, 4 respektive 1 kWh så blir ditt snitt (7 + 4 + 1) / 3 = 4 kWh
Olika bolag har lagt upp det på olika sätt och med olika sätt att variera taxan utifrån tid på dygnet och hur många toppar som ingår i beräkningen, men de flesta verkar följa ovanstående princip.
OK då börjar det klarna en del. Så 1/3 av dom totala över är straffet då. Så över snittet är enlig följande.
Normalt i ditt ex är ca 7,5 + 4 +1 och / 3 . Då är nästa fråga vid vilken gräns börjar det räknas från.
Vid 5 eller 10 kW/h , det måste vara en tröskel på vägen som ska passeras. Om jag har en jämn belastning på 10 kW/h konstant på dygnet och kliver över 3 ggr en månad, så kommer extra på. Då kan det vara bättre att ha en hög belastning och vid behov av mera, stänga av en del så det hamnar under.
Sen det med att som skrivs tidigare, att ta ett extra på lägg om 81 kr kW/h som hamnar över, är bara girighet från ett nätbolag

Fairlane
Här är Ellevios modell beskriven: länk

Jag tycker den är rätt tydlig och lättbegriplig.

Här är motsvarande modell för Dala Energi: länk

Även den begriplig.

Kan vara lämpligare informationskälla än marcusoscarsson.se

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Här är Ellevios modell beskriven: länk

Jag tycker den är rätt tydlig och lättbegriplig.

Här är motsvarande modell för Dala Energi: länk

Även den begriplig.

Kan vara lämpligare informationskälla än marcusoscarsson.se
Är det bara jag eller menar båda elnätsbolagen att man bara kan få en effekttopp om dagen?
Det är också en intressant modell.

på det sista svarar jag:
https://marcusoscarsson.se/sveriges-hushall-maste-betala-ny-avgift-infors-senast-2027/
Läs länken eller googla själv: eltoppar 2027

;)

J jonaserik skrev:
Då är nästa fråga vid vilken gräns börjar det räknas från.
Varför tror du det skulle finnas en gräns, vad skulle den fylla för funktion?
J jonaserik skrev:
Om jag har en jämn belastning på 10 kW/h konstant på dygnet och kliver över 3 ggr en månad, så kommer extra på. Då kan det vara bättre att ha en hög belastning och vid behov av mera, stänga av en del så det hamnar under.
Nej du betalar alltid effekttaxa, så den kommer inte "extra på", men beloppet avgörs av snittet på dina toppar. Ligger du konstant dygnet runt på 10 kW så baseras taxan på 10kW, men visst är det bättre att stänga av hembrännaren när man skall köra vinkelslipen (helt hypotetiska exempel)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.