Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag eller menar båda elnätsbolagen att man bara kan få en effekttopp om dagen?
Det är också en intressant modell.
Så tolkar jag det också.
13th Marine 13th Marine skrev:
på det sista svarar jag:
[länk]
Läs länken eller googla själv: eltoppar 2027

;)
Gaaaahhhh
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så tolkar jag det också.
Det kan ge intressanta effekter 🤔
Fairlane Fairlane skrev:
Gaaaahhhh
Hihi 😇
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag eller menar båda elnätsbolagen att man bara kan få en effekttopp om dagen?
Det är också en intressant modell.

på det sista svarar jag:
[länk]
Läs länken eller googla själv: eltoppar 2027

;)
Tydligen är det bara den höhsta toppen som räknas och då blir det bara en topp, av vad jag förstått. Annars kan det bli kontstigt om alla timmar ska adderas ihop. Så en tank med 9 kW i går på natten, billg energi, men dyrt blir det med många kW/h och alla avgifter. Går det över med 2 kW/h s¨det blir 11 så är det den delen som starffas. Hoppas att jag har uppfattat det hela rätt, annars får andra rätta mig.

EDIT Måste rätta mig själv här, klart det blir ett övertramp om det normalt är bara 6 kW/h och då blir det 3 kW/h som kommer att straffas. + ev 2 till och då blir det 5 i övertramp.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag eller menar båda elnätsbolagen att man bara kan få en effekttopp om dagen?
Det är också en intressant modell.
Japp, och det öppnar för en del intressanta optimeringar.
Skall man köra något som drar mycket effekt och uppgiften är klar på mindre än två timmar så är det optimala att hälften kommer på vardera sidan ett helt klockslag, midnatt undantaget (blir värre om man i framtiden går över till mätning på 15 minuter)
Bättre att köra klart allt på en dag än att spara ett par timmars körning till nästa dag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tydligen är det bara den höhsta toppen som räknas och då blir det bara en topp, av vad jag förstått. Annars kan det bli kontstigt om alla timmar ska adderas ihop. Så en tank med 9 kW i går på natten, billg energi, men dyrt blir det med många kW/h och alla avgifter. Går det över med 2 kW/h s¨det blir 11 så är det den delen som starffas. Hoppas att jag har uppfattat det hela rätt, annars får andra rätta mig.
Jag tänkte att man räknade på de tre timmar i månaden som man dragit högst effekt i snitt, oavsett om det är på samma dag eller tre olika.
Men så verkar inte dessa elnätsbolag jobba.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Tydligen är det bara den höhsta toppen som räknas och då blir det bara en topp, av vad jag förstått.
Ja bara högsta toppen ett enskilt dygn räknas hos Ellevio och DalaEnergi. Hur ser ser ut hos andra elnätsägare får man kontrollera.

Det betyder att har man kört något tungt en timme, något som man tror kommer ge en topp, så kan man lika gärna köra på resten av dagen också.
J jonaserik skrev:
Annars kan det bli kontstigt om alla timmar ska adderas ihop. Så en tank med 9 kW i går på natten, billg energi, men dyrt blir det med många kW/h och alla avgifter.
Jag vet inte vad en tank med 9kW är och inte heller resten, men menar du att man under en timme har en snittförbrukning på 9 kW så räknas den i Ellevios modell som 4,5 om det är på låglasttimmarna.
J jonaserik skrev:
Går det över med 2 kW/h s¨det blir 11 så är det den delen som starffas.
Oklart vad du menar. Är snittet en timme 11 kW så är det det som räknas, ja.
J jonaserik skrev:
Hoppas att jag har uppfattat det hela rätt, annars får andra rätta mig.
Du har kollat länkarna ovan?
 
A alfista skrev:
Japp, och det öppnar för en del intressanta optimeringar.
Skall man köra något som drar mycket effekt och uppgiften är klar på mindre än två timmar så är det optimala att hälften kommer på vardera sidan ett helt klockslag, midnatt undantaget (blir värre om man i framtiden går över till mätning på 15 minuter)
Bättre att köra klart allt på en dag än att spara ett par timmars körning till nästa dag.
Och för att då komma i mål, så ska hela svenska folket förändra sina normala vanor och bli kvälls och nattmäniskor, med matlagning/tvätt/bad och annat. Vad håller dom på med kan man undra, styra ett helt land att rätta sig efter något som EL.
 
De vill motivera folk att flytta det de kan från höglasttimmarna.

Jag tror inte det är så svårt att göra om man vill och matlagning är inte så effekthungrigt vissa tror.

Sen tror jag inte heller det kommer bli så kostsamt om man inte kan eller vill flytta sin konsumtion.

Jag som vill och kan kommer troligtvis tjäna på det iaf, precis som jag gjort genom att byta till timpris på elen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte vad en tank med 9kW
Ladda en actank på natten som man gjorde förr med nattaxa. Den försvann för en del år sedan, blev inga pengar, då alla skulle värma på VVB och tankar till lågpris. Det var nätbolagen själva som förordade det, att koppla in sig på en brytare i mätaren som styrde en kontaktor, mätaren hde då dubbla räkneverk. Ett för dag 6:00 - 22:00, ett för resten och från fredag 22:00 till måndag 6:00 var natttaxa. Och det var extremt billigt på natten.
 
J jonaserik skrev:
Och för att då komma i mål, så ska hela svenska folket förändra sina normala vanor och bli kvälls och nattmäniskor, med matlagning/tvätt/bad och annat.
Eller så kör man på i stort sett som vanligt men funderar lite på när och hur man laddar en eventuell elbil så blir det sannolikt inga stora förändringar åt något håll utöver de höjningar vi åkt på oavsett hur taxan beräknas.
Har du Ellevio är det ju som sagt enkelt att se hur det slår med din egen förbrukning det senaste året, du kanske är en vinnare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Och för att då komma i mål, så ska hela svenska folket förändra sina normala vanor och bli kvälls och nattmäniskor, med matlagning/tvätt/bad och annat.
Nej man måste inte ändra allt, men man kan styra om vissa saker. Istället för att starta bastu samtidigt som man drar igång ugnen, spisen och tvättmaskinen så startar man bastun en timme eller två innan.
J jonaserik skrev:
Vad håller dom på med kan man undra, styra ett helt land att rätta sig efter något som EL.
Man måste inte, man kan ju betala mer.
Målet är sprida ut belastningen endel för att alla tjänar på det. Om man jämför med vägar så finns det en fördel om några ställer om litegrann och kanske åker lite tidigare/senare, för att minska belastningen. Så gör man med trängselskatten i Stockholm. Alternativet är ju att man bygger ut näten mer (eller vägarna i jämförelsen). Jag tror inte det skulle vara billigare.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ladda en actank på natten som man gjorde förr med nattaxa.
Och med Ellevio m fl är den på sätt och vis tillbaks, om din elpatron och övriga förbrukare maxar på 10 kW någon gång under natten så räknas det som 5kW.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Ladda en actank på natten som man gjorde förr med nattaxa. Den försvann för en del år sedan, blev inga pengar, då alla skulle värma på VVB och tankar till lågpris. Det var nätbolagen själva som förordade det, att koppla in sig på en brytare i mätaren som styrde en kontaktor, mätaren hde då dubbla räkneverk. Ett för dag 6:00 - 22:00, ett för resten och från fredag 22:00 till måndag 6:00 var natttaxa. Och det var extremt billigt på natten.
Ja, den är fortfarande vettigt tror jag, om räknar halvt på effekten så kan det fortfarande vara vettigt
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej man måste inte ändra allt, men man kan styra om vissa saker. Istället för att starta bastu samtidigt som man drar igång ugnen, spisen och tvättmaskinen så startar man bastun en timme eller två innan.

Man måste inte, man kan ju betala mer.
Målet är sprida ut belastningen endel för att alla tjänar på det. Om man jämför med vägar så finns det en fördel om några ställer om litegrann och kanske åker lite tidigare/senare, för att minska belastningen. Så gör man med trängselskatten i Stockholm. Alternativet är ju att man bygger ut näten mer (eller vägarna i jämförelsen). Jag tror inte det skulle vara billigare.
Det med måste ska du nog ta en funderare på, nu är det så att det finns en liten tvingande i detta med. Att börja sätta ur som startar något objekt med automatik är kanske för en del som är i elektronikens klor inte så märkvärdigt. Men tänk på dom andra, som inte har någon kunskap om detta. Det blir för dom att manövrera allt manuellt och bli nattmäniskor. Finns nog inget mer att skriva om nu för mig , det mesta har kommit fram och framtiden får visa vad det blir.
 
J jonaserik skrev:
OK då börjar det klarna en del. Så 1/3 av dom totala över är straffet då. Så över snittet är enlig följande.
Normalt i ditt ex är ca 7,5 + 4 +1 och / 3 .
7,5 + 4 +1 = 12,5
12,5 / 3 = 4,17 kW (toppeffekt i snitt över 3 dagar)
4,17 x 81 = 338 kr i effekttaxa den månaden
J jonaserik skrev:
Då är nästa fråga vid vilken gräns börjar det räknas från.
Vid 5 eller 10 kW/h ,
Nu blandar du in energiförbrukning i kilowatt timmar. Det finns inte någon förbrukningsgräns.
J jonaserik skrev:
det måste vara en tröskel på vägen som ska passeras.
Nej.
Men om du ökar din toppeffekt så så stiger ju snittet (medelvärdet av de tre topparna).
Tja, om du ökar din förbrukning så du får en ny högre effekttopp så får du ju en högre genomsnittlig effekttaxegrundande ”topeffekt”, så om du vill kan du ju kalla medelvärdet av dina toppar för en tröskel.
J jonaserik skrev:
Om jag har en jämn belastning på 10 kW/h konstant på dygnet och kliver över 3 ggr en månad, så kommer extra på. Då kan det vara bättre att ha en hög belastning och vid behov av mera, stänga av en del så det hamnar under.
Antag du ligger på 3,17kW i effekttopp (som ovan) men så kör frugan spisen på 3kW i en timme samtidigt som du ligger på en effekttopp .
Då bli straffet

12,5 + 3 = 15,5
15,5 / 3 = 5,17 kW (snittet)
5,17 x 81 = 419 kr
Straffet för att köra spisen på 3kW
419 kr - 338 kr = 81kr
J jonaserik skrev:
Sen det med att som skrivs tidigare, att ta ett extra på lägg om 81 kr kW/h som hamnar över, är bara girighet från ett nätbolag
81kr/kW i effekttaxa var det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.