Fairlane
J jonaserik skrev:
Det med måste ska du nog ta en funderare på, nu är det så att det finns en liten tvingande i detta med.
Nej man måste inte, man kan betala istället.
Förhoppningsvis så ändrar tillräckligt många tillräckligt mycket för att det ska påverka hur mycket näten behöver förstärkas. Det gynnar även dem som inte kan/vill ändra något.

Alternativet är att man inte ens försöker få folk att genomföra några förändringar utan plöjer ner miljardbelopp på förstärkta nät etc. Det kommer inte bli billigare för någon, inte ens för de som inte kan/vill flytta någon belastning.
J jonaserik skrev:
Att börja sätta ur som startar något objekt med automatik är kanske för en del som är i elektronikens klor inte så märkvärdigt. Men tänk på dom andra, som inte har någon kunskap om detta. Det blir för dom att manövrera allt manuellt och bli nattmäniskor.
Varför det? De kan kanske betala några hundralappar mer istället för att behöva starta tvättmaskinen mitt i natten.
Det är inte så stora förändringar som behövs. Som i sitt fall, värm acc-tanken utanför höglasttid. Inte behöver du bli nattmänniska för att göra det.
J jonaserik skrev:
Finns nog inget mer att skriva om nu för mig , det mesta har kommit fram och framtiden får visa vad det blir.
Yep
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Antar att vi inte var de enda som fick mail igår från Ellevio om deras förändring.
Nog kommer det krävas förändringar för att åtminstone vi ska tjäna på det här. Vet faktiskt inte vad det är för förbrukning man ska ha för att vara den som tjänar på det?
Med en liten sänkning av fasta avgiften och billigare pris/kwh men med saftiga 81,25:- i effektavgift så får jag inte ihop hur det skulle hamna på ett +/-0 för dom.

Kikade på "mina sidor" där man kan kolla hur nya prismodellen slagit senaste 12 månader och varenda månad var dyrare för oss. Störst skillnad på sommaren där vi har extremt låg förbrukning (solceller+batteri) med nästan dubbla kostnaden. På vintern nästa samma iom betydligt högre förbrukning så där märks skillnaden i överföringsavgiften. Totalt runt 3000:-/år dyrare.

Men storförbrukare utan toppar skulle väl tjäna på det då.
Alternativt de utan el-baserad uppvärmning, fossilbil och sköter övriga elintensiva saker nattetid.

Blir slut på att stöda elnätet via tibbers grid reward såvida det inte är kl 22-06, men det tror jag inte man kan ställa in nånstans. Rent allmänt måste jag komma på hur jag ska kunna förhindra att bilen laddas "dagtid" oavsett pris. Slut på att sätta i sladden när man kommer hem och låta den ladda när det är billigt.. blir till att sätta larm kl 22 om att sätta i sladden och ett till larm kl 06.00 om att gå ut och rycka ut sladden oavsett veckodag. Jaja, dagens i-landsproblem antar jag om att gnälla om småsaker.
Drog ungefär samma slutsats som du gällande Tibber Rewards. Blir ladda 22-06 och sänka effekten rejält på laddningen. Vi hade som dyrast i Ellevios prognos +500 kr. Det såg ut att vara månader då bilen laddat dagtid.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej man måste inte, man kan betala istället.
Förhoppningsvis så ändrar tillräckligt många tillräckligt mycket för att det ska påverka hur mycket näten behöver förstärkas. Det gynnar även dem som inte kan/vill ändra något.

Alternativet är att man inte ens försöker få folk att genomföra några förändringar utan plöjer ner miljardbelopp på förstärkta nät etc. Det kommer inte bli billigare för någon, inte ens för de som inte kan/vill flytta någon belastning.

Varför det? De kan kanske betala några hundralappar mer istället för att behöva starta tvättmaskinen mitt i natten.
Det är inte så stora förändringar som behövs. Som i sitt fall, värm acc-tanken utanför höglasttid. Inte behöver du bli nattmänniska för att göra det.

Yep
Problemet är att du inte kan förbruka när det är låga elpriser som idag. Liksom passa på och tjäna när det är billigt, och hjälp elnätet att avbelasta överskottet. Nu blir du istället straffad.

Tycker modellen är urbota urkass. Enda vinnaren än elnätsbolagen som sitter i monopolställning med inlåsta kunder och kan härja fritt.
2,7 miljarder i vinst gjorde Ellevio 2023, behöver de mer pengar? De ser ju ett sätt att öka sina vinster såklart. 81kr i effektavgift är i högsta laget, det måste väl ändå hålla med om.

Värst är att de tar betlat 2 1/2 år före de behöver. Nutidens hästhandlare.

Det enda detta kommer leda till är att elektrifieringen bromsas upp ännu mer.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Fairlane
lsoderlund lsoderlund skrev:
Problemet är att du inte kan förbruka när det är låga elpriser som idag. Liksom passa på och tjäna när det är billigt, och hjälp elnätet att avbelasta överskottet. Nu blir du istället straffad.
Det beror helt på hur modellen ser ut.
lsoderlund lsoderlund skrev:
Tycker modellen är urbota urkass. Enda vinnaren än elnätsbolagen som sitter i monopolställning med inlåsta kunder och kan härja fritt.
Då har du missförstått helt hur det fungerar. De kan inte härja fritt utan måste hålla sig till regelverket som finns.
lsoderlund lsoderlund skrev:
2,7 miljarder i vinst gjorde Ellevio 2023, behöver de mer pengar?
Det är en helt annan fråga. Effektavgiften gör inte att de får ta ut mer, så vinsten ska inte öka pga den.
lsoderlund lsoderlund skrev:
De ser ju ett sätt att öka sina vinster såklart. 81kr i effektavgift är i högsta laget, det måste väl ändå hålla med om.
Det vet jag inte, kanske kanske inte. Några har ändå jämfört på Ellevios site och ser att det blir billigare för dem.
lsoderlund lsoderlund skrev:
Värst är att de tar betlat 2 1/2 år före de behöver. Nutidens hästhandlare.
Som sagt, de får inte höja priset pga detta, bara omfördela.
lsoderlund lsoderlund skrev:
Det enda detta kommer leda till är att elektrifieringen bromsas upp ännu mer.
?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.