Fairlane Fairlane skrev:
Ellevio är bara när tror jag. Fortum är elbolaget.

Det finns exempel på deras hemsida. Rätt enkelt.

Du kanske har en högre överföringskostnad istället?
Cirka 87-88 öre är överföringen inkl moms och allt annat som miljöskatt.

Cirka 32 kr / kW

Sedan är det elpriset bara som kommer till.

Abonnemangskostnad också! Fast den är låg.

Skriver inte exakt, för jag vill inte exponera vilken kommun.

spikplanka spikplanka skrev:
IRL, manualer, artiklar från kunniga mm.
IRL? Klistermärken på bilar från Irland? ;)
Artiklar och kunniga kan vara vad som helst.

Läs instruktionsboken!

Fairlane
L L Jan skrev:
Cirka 87-88 öre är överföringen inkl moms och allt annat som miljöskatt.

Cirka 32 kr / kW

Sedan är det elpriset bara som kommer till.

Abonnemangskostnad också! Fast den är låg.

Skriver inte exakt, för jag vill inte exponera vilken kommun.
Du betalar mer för överföringen men mindre för effektavgiften. Ellevio är dyrt.

Fairlane Fairlane skrev:
Ellevio är dyrt.
Billigare än E.on iaf? ;)

Fairlane
Jag vet inte, men jag skulle tro det.

Har Eon effektavgift, har inte fått någon info om det?

Nästa stora överrasknong med hög faktura är att dom som nu eldar med ved och klyver med en hydralisk klyv. Det finns nog ingen vedeldare som klyver 1 timma och sen tar paus till nästa dag. Utan jobbar en hel dag, kanske flera dagar i rad om det är många m3 som ska klyvas. För at göra så enligt allt som skrivs här, blir då att stänga av hela huset och bara klyva eller ska det klyvas på natten. Har ingen betydelse nät/överföring/effekttaxa ärlika 24/7 konstant om det inte är någon annan beräkning, för tider och veckodagar. Som jag tidigare skrev så verkar vara upp till ocg var nätägare att sätta tiderna och vad en kW över något snitt kostar. Märkligt med namnet snitt ( men det gäller att få till med namn ) när det är ett medeluttag som sker. Hur det räknas på ett s.k. snitt har jag inte ännu kommit underfund med, men det mognar säkert, när fakturorna ramlar in.
Som grädde på moset, så ska det visst framöver räknas per 15 minuter och vad händer med snittet, överskrides ganska snabbt vad jag kan förstå och är till nackdel för alla.

4774
Fairlane Fairlane skrev:
Minst 1000 kr per laddning, per månad, per år?

Tittar man på Ellevios sida så har de ett räkneexempel där de visar att om man kommer hem med bilen klockan 17 och direkt börjar ladda max tre gånger en månad så kommer det kosta ungefär 1000 kr mer den månaden än om man sprider ut laddningen och laddar lite långsammare nattetid (efter 20.00). Efter 20.00 räknas effekten till hälften.

Jag tycker inte det är orättvist att man får betala mer om man maxar förbrukningen genom att ladda bilen när förbrukningen i nätet är på topp.
När förbrukningen är på topp? När är den det då? Mellan 17-22 eller? Så vad händer då när alla laddar bilen på natten, alla tvätt,disk och torkmaskiner körs på natten?

H Harald Blåtumme skrev:
Faktum är - dvs mitt faktum - att det blivit avsevärt dyrare i mitt lokala nät sedan effektavgifterna införde vi årsskiftet tillsammans med en saftig höjning av abonnemangsavgiften.

Det är bara att kolla på kalla fakta, ett par räkningar från förra årets augusti jfr detta års augusti.

Man kan babbla hur mycket som helst om "ramar" etc men detta är faktum, och då ska ni notera noga att effektavgiften är synnerligen blygsam i mitt fall eftersom jag håller ner detta mha solceller och en smula eftertanke. Det är inte effektavgifterna som gett mina kostnadsökningar.
Det beror troligen på att det från 2024 är ny intäktsram.

Den gamla ramen gick 2020-2023, och 2024-2027 är det ny ram. Det ger troligen följande effekter:
  • Den nya ramen är högst troligen högre, så elnätsbolaget får pungslå dig på mer pengar.
  • Om du har ett nätbolag som gillar att maxa sin ram för att inte gå miste om intäkter, så kommer de att höja extra mycket i början av perioden. Dvs 2024 blir extra dyrt.
  • Om ditt nätbolag låg i riskzonen för att gå över sin ram så är det sannolikt att de rabatterat under hela eller slutet på 2023.
Nu verkar du iofs ha ett kommunägt bolag, så det kan helt enkelt vara så att deras kostnader ökar såpass att de behövt höja avgiften, snarare än att de fått möjlighet till ökad avgift så då tar de den.

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Ja det är nog en rimlig förklaring. Innan solcellsinstallationen i april 2023 så hade vi deras ”normaltaxa” vilket betyder litet lägre löpande överföringsavgift, sedan när det visade sig att vi hamnade en bit under gränsen för lågförbrukare (typ < 9MWh/år) så skiftades detta till en betydligt lägre abonnemangsavgift som man ser på fakturorna, men en högre överföringsavgift per kWh- Detta var gynnsamt för oss i det läget, kanske någon räknat ut att det blev alltför gynnsamt.

Sedan från januari 2024 och framåt ritades hela debiteringsmodellen om totalt, det blev nätnytte-ersättning beroende på spotpriser, man dumpade lågförbrukar-abonnemanget och ersatte med ett normalabonnemang till ett högre pris än det som gällde tidigare, samt införande av effekttaxa mellan 07:00 20:00 vardagar, kring en dryg 40-lapp per kW beräknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärdena under månaden.

Det är givetvis bra att betala men det ska bli mycket spännande att se hur dessa debiteringsmodeller slår mot oss nu under vintern när vi lär få en långt högre effekttaxa, detta eftersom vi inte kommer att kunna använda solceller för att dra ner effektbehovet under dagarna som nu under vår-sommar-tidig höst.

Man ska komma ihåg att de siffror jag presenterar på mina elräkningar från augusti detta år och året innan 2023 representerar ett nästan osannolikt lågt maxuttag vad gäller den nya effektavgiften, ändå är kostnaden från augusti i år så enormt mycket högre procentuellt sett jfr aug 2023. Man bara bävar för vad detta blir i vinter.

Redigerat:
Fairlane
4774 4774 skrev:
När förbrukningen är på topp? När är den det då? Mellan 17-22 eller? Så vad händer då när alla laddar bilen på natten, alla tvätt,disk och torkmaskiner körs på natten?
17-20 är väl vanligt och 6-9, är väl topp kanske, men genom att välja att ladda lite långsammare mellan 22 och kan man alltså spara 1000 kr per månad. Skulle ändå inte förvåna mig om många laddar fullt vid 17-tiden, fast det inte behövs och sne kommer klaga.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Nästa stora överrasknong med hög faktura är att dom som nu eldar med ved och klyver med en hydralisk klyv. Det finns nog ingen vedeldare som klyver 1 timma och sen tar paus till nästa dag. Utan jobbar en hel dag, kanske flera dagar i rad om det är många m3 som ska klyvas. För at göra så enligt allt som skrivs här, blir då att stänga av hela huset och bara klyva eller ska det klyvas på natten. Har ingen betydelse nät/överföring/effekttaxa ärlika 24/7 konstant om det inte är någon annan beräkning, för tider och veckodagar. Som jag tidigare skrev så verkar vara upp till ocg var nätägare att sätta tiderna och vad en kW över något snitt kostar. Märkligt med namnet snitt ( men det gäller att få till med namn ) när det är ett medeluttag som sker. Hur det räknas på ett s.k. snitt har jag inte ännu kommit underfund med, men det mognar säkert, när fakturorna ramlar in.
Som grädde på moset, så ska det visst framöver räknas per 15 minuter och vad händer med snittet, överskrides ganska snabbt vad jag kan förstå och är till nackdel för alla.
Det beror väl väldigt mycket på hur din elnätsägares modell är och hur stor effekt man har på elklyven?

Har de samma modell som Fortum så är det ju snarare bra att köra många timmar en dag istället för att dela upp det på flera dagar.

4774
Fairlane Fairlane skrev:
17-20 är väl vanligt och 6-9, är väl topp kanske, men genom att välja att ladda lite långsammare mellan 22 och kan man alltså spara 1000 kr per månad. Skulle ändå inte förvåna mig om många laddar fullt vid 17-tiden, fast det inte behövs och sne kommer klaga.
Skönt att jag inte ens har körkort då hahaha

Fairlane
4774 4774 skrev:
Skönt att jag inte ens har körkort då hahaha
Då blir det nog inget större problem nej.
Olika nätbolag kommer som sagt ha olika varianter, men de flesta kommer nog knappt märka av det. En eller två hundralappar mer eller mindre per månad beroende på modell och hur gärna man känner att man måste dra igång precis alla tunga förbrukare samtidigt på sämsta tid.

Det är nog mer oro över att man inte vet.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Ok, jag hjälper dig lite här så du inte behöver vara alltför orolig.
Faxes största klyv är på 4 kW. Du kommer inte kunna köra den på max i en timme, om vi säger att du sliter hårt och vi räknar högt kanske det blir ett snitt på 3kW. Om detta sker samtidigt som du ändå skulle nått en topp så ökar alltså effekten med 3 kW. Enligt Ellevios prislista så skulle det kosta 240 kr den månaden. Enligt en annan skribent så låg deras avgift på 30 kr/kW så 90 kronor extra på faktureran för den månaden du klyver ved.
Jag har svårt att se att du ska behöva stänga av allt annat i huset för att du ska klyva ved.

Förhoppningsvis oroar du dig inte lika mycket nu.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.