returen returen skrev:
kolla själv då jag är ingen jävla sökmotor för dig
Det är normalt sett den som påstår något som ska bevisa det, du påstår att det finns de som räknar på mikrosekundnivå, då får DU visa det.

Det är liksom svårt för mig att visa att något inte finns...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är normalt sett den som påstår något som ska bevisa det, du påstår att det finns de som räknar på mikrosekundnivå, då får DU visa det.

Det är liksom svårt för mig att visa att något inte finns...
Det går men tar liiiiite längre tid.
 
V Vortex skrev:
Antar att vi inte var de enda som fick mail igår från Ellevio om deras förändring.
Nog kommer det krävas förändringar för att åtminstone vi ska tjäna på det här. Vet faktiskt inte vad det är för förbrukning man ska ha för att vara den som tjänar på det?
Med en liten sänkning av fasta avgiften och billigare pris/kwh men med saftiga 81,25:- i effektavgift så får jag inte ihop hur det skulle hamna på ett +/-0 för dom.

Kikade på "mina sidor" där man kan kolla hur nya prismodellen slagit senaste 12 månader och varenda månad var dyrare för oss. Störst skillnad på sommaren där vi har extremt låg förbrukning (solceller+batteri) med nästan dubbla kostnaden. På vintern nästa samma iom betydligt högre förbrukning så där märks skillnaden i överföringsavgiften. Totalt runt 3000:-/år dyrare.

Men storförbrukare utan toppar skulle väl tjäna på det då.
Alternativt de utan el-baserad uppvärmning, fossilbil och sköter övriga elintensiva saker nattetid.

Blir slut på att stöda elnätet via tibbers grid reward såvida det inte är kl 22-06, men det tror jag inte man kan ställa in nånstans. Rent allmänt måste jag komma på hur jag ska kunna förhindra att bilen laddas "dagtid" oavsett pris. Slut på att sätta i sladden när man kommer hem och låta den ladda när det är billigt.. blir till att sätta larm kl 22 om att sätta i sladden och ett till larm kl 06.00 om att gå ut och rycka ut sladden oavsett veckodag. Jaja, dagens i-landsproblem antar jag om att gnälla om småsaker.
Stämmer det verkligen 81,25 kr effektavgift per varje kW? Det verkar helt orimligt.

Har betalat runt under och lite över 30 kr under 10 år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är normalt sett den som påstår något som ska bevisa det, du påstår att det finns de som räknar på mikrosekundnivå, då får DU visa det.

Det är liksom svårt för mig att visa att något inte finns...
blockerafunktionen i forumet är bra för att slippa losers
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
returen returen skrev:
blockerafunktionen i forumet är bra för att slippa losers
Ska jag tolka det som att du inte kan bevisa det du påstår?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Stämmer det verkligen 81,25 kr effektavgift per varje kW? Det verkar helt orimligt.

Har betalat runt under och lite över 30 kr under 10 år.
Det verkar stämma. Använder man 10 kW, tre timmar under månaden (olika dagar) så blir effektavgiften 812,50 kr/månad.
Till det tillkommer en fast avgift på 365 kr (upp till 25A vilket räcker för de flesta) per månad samt 6,25 öre/kWh.

Nuvarande modell är istället:
30 öre per kWh och 345 (16A), 450 (20A), 565 (25A) i fast avgift.

Ellevio har en modell som gör att effekt mellan 22 och 06 räknas som halv så ladda bilen, värma vatten etc kan ju vara lämpligt att flytta dit.
 
L L Jan skrev:
Det går inte att hemma jämt ladda elbil med 1-fas 6 A. För då förstörs batteriet, blir snabbt sämre med kWh kapacitet i batteriet efter hand. Dessutom går det åt mer el kWh att ladda långsamt. Det står så i instruktionsboken. 1-fas i nödfall enstaka gånger. Annars alltid 3fas 8-22A.
Det går emot det jag läst om batteriegenskaper. Där är det alltid större effekt vid laddning som ger större förbrukning av batteriets livslängd. Med liknande situation, men mindre för urladdning.
Påbyggnad på elektroder kan ibland avhjälpas med chockström.
 
G
spikplanka spikplanka skrev:
Det går emot det jag läst om batteriegenskaper. Där är det alltid större effekt vid laddning som ger större förbrukning av batteriets livslängd. Med liknande situation, men mindre för urladdning.
Påbyggnad på elektroder kan ibland avhjälpas med chockström.
Finns ett flertal elbilar och laddhybrider som bara laddar med enfas så det vore konstigt om det påstående som Jan skriver stämmer. Tex Nissan Leaf.
 
Kollade på Mina Sidor på Ellevio, 240 kr ink moms billigare med nya systemet, så jag slipper byta kön och bli hemmafru. Att jag inte kör elbil lär vara den huvudskliga förklaringen till det positiva utfallet, men antagligen har det även en viss inverkan att hushållsmaskinerna inte körs hårt dagtid.

I mitt fall står legionellakörningarna för många av topparna och de går alltid nattetid, så därmed slår de inte så hårt. Men jag funderar lite på om man vågar ha Smart Price Adaptation igång på värmepumpen. Dagar med negativt elpris kan den ju få för sig att ladda upp varmvattnet rejält. Om mina solceller jobbar på vid tillfället är det ju inga problem, annars riskerar man få en onödig topp under dagtid som påverkar helheten. Har labbat lite med blockering av varmvatten under vissa timmar, får nog se om det går att förfina.

Att försöka minska sina totala kostnader för el blir nu en flerdimensionell historia, och det är en av de saker jag tycker är olyckligt. Att betala efter belastning är för all del logiskt, men tillsammans med timpris på elhandelsavtalet så blir det värre för konsumenten att göra "rätt", att förbruka på ett billigt sätt. En annan sak är att jämfört med elhandelsavtalen är det betydligt krångligare att få en känsla för vad effekttaxan egentligen blir.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Påbyggnad på elektroder kan ibland avhjälpas med chockström.
Om det är sulfatering på blybatterier du menar, så är det att bottna batteriet och ladda under lång tid och ca 1 amp, Har aldrig köpt något nytt batteri till min båt, gått i skrotlådan på marinan och plockat hem batteri, när andra kastat sina som dom anser slut. Sen satt dom på långtidsladdning och dom blev som nya. Sköts ett blybatteri på rätt sätt, så fungerar dom i mååånga år.
 
A alfista skrev:
Att försöka minska sina totala kostnader för el blir nu en flerdimensionell historia, och det är en av de saker jag tycker är olyckligt. Att betala efter belastning är för all del logiskt, men tillsammans med timpris på elhandelsavtalet så blir det värre för konsumenten att göra "rätt", att förbruka på ett billigt sätt. En annan sak är att jämfört med elhandelsavtalen är det betydligt krångligare att få en känsla för vad effekttaxan egentligen blir.
De som har hårdvaran och kan programmera sina förbrukare kommer att vinna. Så nu blir öppna algoritmer ännu viktigare. Det går inte med maskiner som har låsta boxar som "löser allt - lita på oss".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det verkar stämma. Använder man 10 kW, tre timmar under månaden (olika dagar) så blir effektavgiften 812,50 kr/månad.
Till det tillkommer en fast avgift på 365 kr (upp till 25A vilket räcker för de flesta) per månad samt 6,25 öre/kWh.

Nuvarande modell är istället:
30 öre per kWh och 345 (16A), 450 (20A), 565 (25A) i fast avgift.

Ellevio har en modell som gör att effekt mellan 22 och 06 räknas som halv så ladda bilen, värma vatten etc kan ju vara lämpligt att flytta dit.
Ellevio är både ett nät och elbolag förstår jag.

Rörigt värre, förstår inte hur man räknar?
Något fel borde det vara ändå. Från cirka 30 kr som jag betalar till 81,25 kr. Det kan bara inte stämma? säkert inte all fakta här, eller jag begriper inte.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Ellevio är både ett nät och elbolag förstår jag.
Ellevio är bara när tror jag. Fortum är elbolaget.
L L Jan skrev:
Rörigt värre, förstår inte hur man räknar?
Det finns exempel på deras hemsida. Rätt enkelt.
L L Jan skrev:
Något fel borde det vara ändå. Från cirka 30 kr som jag betalar till 81,25 kr. Det kan bara inte stämma? säkert inte all fakta här, eller jag begriper inte.
Du kanske har en högre överföringskostnad istället?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det går emot det jag läst om batteriegenskaper. Där är det alltid större effekt vid laddning som ger större förbrukning av batteriets livslängd. Med liknande situation, men mindre för urladdning.
Påbyggnad på elektroder kan ibland avhjälpas med chockström.
Det beror på var du har läst någonstans? Frisökning på internet eller Wiki - där kan alla kan skriva vad som helst.

Fråga expert hos verkstan hos känt bilmärke, Volvo, VW, Tesla. Eller läs i instruktionsboken.Tesla har sina på hemsidan har jag sett.
 
L L Jan skrev:
Det beror på var du har läst någonstans? Frisökning på internet eller Wiki - där kan alla kan skriva vad som helst.
IRL, manualer, artiklar från kunniga mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.