10 069 läst · 288 svar
10k läst
288 svar
Det ska bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jadu det kanske inte finns till din pump.4774 skrev:
Men det är inte garanterat att den gör varmvatten bara för att du tvättat händerna. Snarare ganska osannolikt.
Mer komplicerat skulle vara att använda eventuell blockeringsingång.
Sen ska det ställas i relation till hur mycket den faktiskt drar för att göra varmvatten, du har ju 2-3ggr mer värme av en värmepump.
Vår drar ca 2.8kW under 15-20min när den kör (en gång om dagen). Det motsvarar 0.7-0.9kW på timmen, eller hela ofattbara 40kr dyrare elnätsavgift den månaden om den skulle råka köra under en den timme som blir beräknande. (Eller 13kr om de räknar på snittet av tre) 🙄
Redigerat:
Jag har inte lusläst hela tråden. Men kan det vara möjligt att bastuaggregat inte diskuterats. Det måste väl vara en mkt typisk effektförbrukare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
Det är nog inte nämnt nej. Ettt bastuaggregat kan dra rejält med effekt ja. Det innebär att man som ägare av en bastu som värms med el bör kontrollera hur effekttaxan fungerar i det bolag man har. Sen får man välja hur man vill göra baserat på det. Ellevio räknade som exempel halv effekt mellan 20 och 06, så det kan man ju nyttja om man vill.O Olf Oggler skrev:
Eftersom elnätsbolagen inte får ökade intäkter så måste det vara övriga kunders fickor, eller hur menar du?J jonaserik skrev:
Om effekttaxan blir i genomsnitt 100 kr per kund, så kommer ju övriga avgifter på fakturan minska med i genomsnitt 100 kr per kund.
Visst, de kommersiella elnätsmonopolen skor sig och skrattar hela vägen till banken, men inte på grund av effekttaxan. Oförändrad volym på bankskrattet.
Hoppas detta inte leder till att fler börjar köra tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin eller ladda elcykeln inomhus på nätterna med fler vattenskador och bränder som följd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Alltså 105kr i månaden för elnät är ruskigt lågt.H Harald Blåtumme skrev:Faktum är - dvs mitt faktum - att det blivit avsevärt dyrare i mitt lokala nät sedan effektavgifterna införde vi årsskiftet tillsammans med en saftig höjning av abonnemangsavgiften.
Det är bara att kolla på kalla fakta, ett par räkningar från förra årets augusti jfr detta års augusti.
Man kan babbla hur mycket som helst om "ramar" etc men detta är faktum, och då ska ni notera noga att effektavgiften är synnerligen blygsam i mitt fall eftersom jag håller ner detta mha solceller och en smula eftertanke. Det är inte effektavgifterna som gett mina kostnadsökningar.
[bild][bild]
Frågan är varför man höjde den så mycket, gissar på att det är andra faktorer än själva effektavgiften.
Här kostar 16A 322kr/mån (plus moms, men det tror jag 105kr också var).
Och då bor jag på rätt sida elnätsgränsen och har det lokala elnätet istället för Eon.
Jodå, jag har nämnt det och i kombination att laga middagen på aggregatet.😉Men vårt är bara på 5 kW.Fairlane skrev:Det är nog inte nämnt nej. Ettt bastuaggregat kan dra rejält med effekt ja. Det innebär att man som ägare av en bastu som värms med el bör kontrollera hur effekttaxan fungerar i det bolag man har. Sen får man välja hur man vill göra baserat på det. Ellevio räknade som exempel halv effekt mellan 20 och 06, så det kan man ju nyttja om man vill.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
L L Jan skrev:
och längst torktid och kortast livslängdM MagHam skrev:
Antar att vi inte var de enda som fick mail igår från Ellevio om deras förändring.
Nog kommer det krävas förändringar för att åtminstone vi ska tjäna på det här. Vet faktiskt inte vad det är för förbrukning man ska ha för att vara den som tjänar på det?
Med en liten sänkning av fasta avgiften och billigare pris/kwh men med saftiga 81,25:- i effektavgift så får jag inte ihop hur det skulle hamna på ett +/-0 för dom.
Kikade på "mina sidor" där man kan kolla hur nya prismodellen slagit senaste 12 månader och varenda månad var dyrare för oss. Störst skillnad på sommaren där vi har extremt låg förbrukning (solceller+batteri) med nästan dubbla kostnaden. På vintern nästa samma iom betydligt högre förbrukning så där märks skillnaden i överföringsavgiften. Totalt runt 3000:-/år dyrare.
Men storförbrukare utan toppar skulle väl tjäna på det då.
Alternativt de utan el-baserad uppvärmning, fossilbil och sköter övriga elintensiva saker nattetid.
Blir slut på att stöda elnätet via tibbers grid reward såvida det inte är kl 22-06, men det tror jag inte man kan ställa in nånstans. Rent allmänt måste jag komma på hur jag ska kunna förhindra att bilen laddas "dagtid" oavsett pris. Slut på att sätta i sladden när man kommer hem och låta den ladda när det är billigt.. blir till att sätta larm kl 22 om att sätta i sladden och ett till larm kl 06.00 om att gå ut och rycka ut sladden oavsett veckodag. Jaja, dagens i-landsproblem antar jag om att gnälla om småsaker.
Nog kommer det krävas förändringar för att åtminstone vi ska tjäna på det här. Vet faktiskt inte vad det är för förbrukning man ska ha för att vara den som tjänar på det?
Med en liten sänkning av fasta avgiften och billigare pris/kwh men med saftiga 81,25:- i effektavgift så får jag inte ihop hur det skulle hamna på ett +/-0 för dom.
Kikade på "mina sidor" där man kan kolla hur nya prismodellen slagit senaste 12 månader och varenda månad var dyrare för oss. Störst skillnad på sommaren där vi har extremt låg förbrukning (solceller+batteri) med nästan dubbla kostnaden. På vintern nästa samma iom betydligt högre förbrukning så där märks skillnaden i överföringsavgiften. Totalt runt 3000:-/år dyrare.
Alternativt de utan el-baserad uppvärmning, fossilbil och sköter övriga elintensiva saker nattetid.
Blir slut på att stöda elnätet via tibbers grid reward såvida det inte är kl 22-06, men det tror jag inte man kan ställa in nånstans. Rent allmänt måste jag komma på hur jag ska kunna förhindra att bilen laddas "dagtid" oavsett pris. Slut på att sätta i sladden när man kommer hem och låta den ladda när det är billigt.. blir till att sätta larm kl 22 om att sätta i sladden och ett till larm kl 06.00 om att gå ut och rycka ut sladden oavsett veckodag. Jaja, dagens i-landsproblem antar jag om att gnälla om småsaker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Låter som att det är elbilen som skapar toppar?V Vortex skrev:Antar att vi inte var de enda som fick mail igår från Ellevio om deras förändring.
11kW är en rejäl topp.
Själv kan jag ställa in bilen på att ladda enligt schema och på det även ställa in laddboxen, sen kan man justera inställd laddström i boxen med.
Låter sen som en sak som Tibber komma behöva ta hänsyn till på sikt.
effektabonnemangen oavsett bolag mäter högsta uttag under månaden vilket gäller för hela månadens överföringsavgift.13th Marine skrev:
när de gäller de övriga får vi vänta till 2027 tills det helt har urkristalliserat sig.
fiskmåsar i förskingringen får faktiskt pröva att googla själva
säkert inget problem för de som inte steker tex. bacon heller
elbilen toppar inte den floppar 🤣🤣🤣13th Marine skrev: