M MS66 skrev:
Vem snackar om företag?? Detta gäller oss medborgare i Sverige som kommer att få betala extra för toppeffekten just den dagen som kommer att styra priset för just den dagen!
Vi medborgare kommer i snitt betala mindre än om effektavgifter inte infördes.

På kort sikt går det på ett ut - dyrare för vissa kunder - billigare för andra. På längre sikt torde avgiften leda till snällare belastning på nätet, vilket innebär lägre kostnader för nätägaren och därmed sänkt inkomstram.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Humhum oxå vi som har luftvattenvärmepump 😂
Ni kanske bara har 50liter😉
Skämt o sido. Man ska inte glömma att när.man lagar mat så tillför man värme till huset så vp behöver inte jobba för samma sak samtidigt.

S sjoelund skrev:
Maxpriset för effektavgiften för mig är (om jag alltså maxar mina säkringar fler olika dagar per månad): 11 kW, 20 kr/kW per månad = 220 kr (440 kr på vintern). Långt från några 50 000 kr/månad.
Nä jag tänkte mer som inkomst! Men de(elbolagen) är ingen social inrättning utan de ska gå med vinst! Och då blir det dyrt, men det är inte priset på el utan det är elnätet som detta gäller!

Karrock
M MS66 skrev:
Nä jag tänkte mer som inkomst! Men de(elbolagen) är ingen social inrättning utan de ska gå med vinst! Och då blir det dyrt, men det är inte priset på el utan det är elnätet som detta gäller!
Du har blivit upplyst flera gånger att bolagen förvisso får gå med vinst, men inte mer pga denna förändring. Är du väldigt uppjagad ikväll kan det vara dags för en kopp te och forumpaus och ta upp tråden en annan dag.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Du har blivit upplyst flera gånger att bolagen förvisso får gå med vinst, men inte mer pga denna förändring. Är du väldigt uppjagad ikväll kan det vara dags för en kopp te och forumpaus och ta upp tråden en annan dag.
Lilla gubben, det är om man kör flera maskiner samtidigt som man får en toppeffekt och den kommer att styra priset just den dagen! Och jag vet att elbolagen har en sådan klausul men hittills har elbolagen fått precis som de har velat angående elnätet!

M MS66 skrev:
Lilla gubben, det är om man kör flera maskiner samtidigt som man får en toppeffekt och den kommer att styra priset just den dagen! Och jag vet att elbolagen har en sådan klausul men hittills har elbolagen fått precis som de har velat angående elnätet!
Nej, det påverkade ju inte elpriset. Det påverkar månadsavgiften på månadens elnätsfaktura.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Googla eltoppar 2027
Nu har jag googlat.
"Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys visar att de hushåll som inte ändrar sitt beteende under toppar i elanvändningen kan få upp till 20 procent högre räkning."
Ajfaen, man kanske får ändra sitt beteende, anpassa sig, snåla, tvätta mindre och smartare, fast det gjorde jag efter decemberräkningen för 2 år sen.
Men hur vet man var topparna är om alla ändrar sina vanor åt samma håll?
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu har jag googlat.
"Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys visar att de hushåll som inte ändrar sitt beteende under toppar i elanvändningen kan få upp till 20 procent högre räkning."
Ajfaen, man kanske får ändra sitt beteende, anpassa sig, snåla, tvätta mindre och smartare, fast det gjorde jag efter decemberräkningen för 2 år sen.
/W
Toppen är din egen personliga topp, man bryr sig inte om när den är, bara hur hög den är.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu har jag googlat.
/W
Man får helt enkelt inte köra flera maskiner samtidigt, det blir till att sluta jobba och bli hemmafru så att man kan planera bättre när man ska köra alla maskiner!

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Man får helt enkelt inte köra flera maskiner samtidigt, det blir till att sluta jobba och bli hemmafru så att man kan planera bättre när man ska köra alla maskiner!
Eller börja laga mat över öppen eld och tvätta och diska i älven utan rengöringsmedel! Det kanske är det bästa!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Ja precis. "...det är elnätet som detta gäller!" Ha det i åtanke och läs din Oscarssons artikeln igen.

I framtiden kommer det att ingå i skolans hemkunskap att lära sig använda elnätsbolagens Effekt Kalkylator.
Tex elnätsföretaget Göteborgs Energi har denna:

https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/effektkalkylatorn

Men lite tur har den utvecklats såpass att den visar faktiska kostnader också.
Då skulle man kunna se hur mycket eller lite månadsavgiften ändras.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MS66 skrev:
Jag tycker du ska säga upp sig från jobbet och tvätta på dagen. Då kanske du sparar 200 kronor per månad på elkostnaden. När du väntar på att tvätten ska gå klart så kan du räkna på om det var en bra affär att sluta jobba.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
N
Det går inte att svara generellt på hur effekttarifferna slår.
Detta eftersom de olika nätbolagen väljer olika utformning av tariffen.
En del har valt en mycket mer "generös" utformning än andra.

Själv väntar jag fortfarande på hur mitt nätbolag (Vattenfall) kommer att utforma sin effekttariff och även på besked om när de tänker införa den.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet kollade jag vad vi hade för toppvärde senaste månaden

5,5kw var högsta förbrukningen på en timma. Övriga toppar på straxt över 3kw.

Så det vi bråkar om i den här tråden för oktober är sisådär en hundralapp ex moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.