Jag tänkte först länka till riktiga elnätsbolag, men inser att du nog varken skulle läsa dem eller förstå dem, eller hur? 🙄

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B
M MS66 skrev:
Vem snackar om företag?? Detta gäller oss medborgare i Sverige som kommer att få betala extra för toppeffekten just den dagen som kommer att styra priset för just den dagen!
Alla köper från ett elnätsbolag, alltså från ett företag.

Elnätskapaciteten har i princip inget med prissättningen av energin.

Och exakt hur taxor ska utformas är delvis upp till nätbolaget i fråga, även om EU styr vissa principer.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
M MS66 skrev:
Om jag kör ugnen och tvättmaskin samtidigt och då får en toppeffekt som är .... Då kommer resten av dagen att kosta som det gjorde just då, toppeffekten/dag som styr priset just den dagen
Enligt vem, eller vilket nätbolag? Jag har inte sett nån prismodell som är utformad så.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte först länka till riktiga elnätsbolag, men inser att du nog varken skulle läsa dem eller förstå dem, eller hur
B BSOD skrev:
Alla köper från ett elnätsbolag, alltså från ett företag.

Elnätskapaciteten har i princip inget med prissättningen av energin.

Och exakt hur taxor ska utformas är delvis upp till nätbolaget i fråga, även om EU styr vissa principer.
Priset kommer att räknas så att den högsta toppeffekten/dag kommer att bestämma priset just den dagen!

M MS66 skrev:
Vem snackar om företag?? Detta gäller oss medborgare i Sverige som kommer att få betala extra för toppeffekten just den dagen som kommer att styra priset för just den dagen!
Fairlane menade Elnätsföretag.
M MS66 skrev:
Om jag kör ugnen och tvättmaskin samtidigt och då får en toppeffekt som är .... Då kommer resten av dagen att kosta som det gjorde just då, toppeffekten/dag som styr priset just den dagen
Fel igen.

Prova Toppeffekt kalkylatorn som tex elnätsföretaget Gbg Energi har:

https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/effektkalkylatorn

så kan du se hur och hur mycket olika hushållsmaskiner påverkar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
[länk]
Googla eltoppar 2027

Fairlane
M MS66 skrev:
Företag = Vattenfall, Ellevio, Eon, Alvesta Elnät AB, Dala Energi Elnät AB, Nacka Energi AB etc etc.

Om du inte har något med ett företag av typen elnätsbolag så kan du andas ut, då kommer du inte påverkas av några effektavgifter...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
M MS66 skrev:
[länk]
Det står inte det du påstår här. Det står i princip bara att de ska införa en effektbaserad avgift.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Fairlane menade Elnätsföretag.

Fel igen.

Prova Toppeffekt kalkylatorn som tex elnätsföretaget Gbg Energi har:

[länk]

så kan du se hur och hur mycket olika hushållsmaskiner påverkar.
Men det är när du kör alla hushållsmaskiner som det blir en topp och då kommer du att få betala det priset hela dagen!

M MS66 skrev:
Men det är när du kör alla hushållsmaskiner som det blir en topp och då kommer du att få betala det priset hela dagen
Nej, det har du missförstått och kanske är du inte ensam nu när många är upprörda.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Två personer i uniformer sitter och gör en dubbel facepalm, med texten "Double Facepalm: For when one facepalm doesn’t cut it".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Ni måste förstå att alla har inte 50.000:- / månad! Sen är det tydligen den högsta toppeffekten just den dagen som styr priset just den dagen!
Maxpriset för effektavgiften för mig är (om jag alltså maxar mina säkringar fler olika dagar per månad): 11 kW, 20 kr/kW per månad = 220 kr (440 kr på vintern). Långt från några 50 000 kr/månad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M MS66 skrev:
Men det är när du kör alla hushållsmaskiner som det blir en topp och då kommer du att få betala det priset hela dagen!
Vilket pris kommer jag få betala då? Menar du att jag kommer få betala det priset för elen, eller för elnätet?

Vem påstår det? Kan du peka på exakt vad det står istället för att länka till en artikel? Klistra in den del du tolkar så?

Du inser att olika elnätsföretag har olika modeller och då faller det väl rätt tydligt när du kommer med ditt påstående "då kommer du att få betala det priset hela dagen!"?

Själv har jag Vattenfall som nätägare och de har mig veterligen inte bestämt och förmedlat hur deras modell ska se ut, så hur kan du påstå att jag då kommer få betala ett visst pris hela dagen?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket pris kommer jag få betala då? Menar du att jag kommer få betala det priset för elen, eller för elnätet?

Vem påstår det? Kan du peka på exakt vad det står istället för att länka till en artikel? Klistra in den del du tolkar så?

Du inser att olika elnätsföretag har olika modeller och då faller det väl rätt tydligt när du kommer med ditt påstående "då kommer du att få betala det priset hela dagen!"?

Själv har jag Vattenfall som nätägare och de har mig veterligen inte bestämt och förmedlat hur deras modell ska se ut, så hur kan du påstå att jag då kommer få betala ett visst pris hela dagen?
Jag kan svara!

https://marcusoscarsson.se/sveriges-hushall-maste-betala-ny-avgift-infors-senast-2027/
Eller googla eltoppar 2027

• Haha
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
[länk]
Eller googla eltoppar 2027
Ja, det går att missförstå den artikeln.
Vill du ha den korrekturläst ,faktagranskad och rättad?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.