O OskarJ skrev:
Av ren nyfikenhet kollade jag vad vi hade för toppvärde senaste månaden

5,5kw var högsta förbrukningen på en timma. Övriga toppar på straxt över 3kw.

Så det vi bråkar om i den här tråden för oktober är sisådär en hundralapp ex moms.
Rakt ner i energibolagens övergöda plånböcker för ingenting.

A atomlab skrev:
Nja, rakt ner i vårt lokala elbolag mot en förhoppningsvis lägre fast avgift.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A atomlab skrev:
Totalen ska inte öka. Det blir dyrare för vissa, billigare för andra.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ja precis. "...det är elnätet som detta gäller!" Ha det i åtanke och läs din Oscarssons artikeln igen.
Ja, det vet jag, att det är elnätet och det kommer att bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt och elbolagen förvillar då det är de som har gått ut med denna nyhet! De sade exakt samma som Oscarsson refererar till på radion p4 Västernorrland och de får det att låta som om det är bryggen som kostar pengar !

O OskarJ skrev:
Nja, rakt ner i vårt lokala elbolag mot en förhoppningsvis lägre fast avgi
O OskarJ skrev:
Vad jag vet är Eon tyskt!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Vad jag vet är Eon tyskt!
Vi har inte Eons nät här utan en annan leverantör.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Jo de måste ha ett bättre nät för att kunna föra el från Norrland och ut i världen! Detta kommer att drabba framförallt kvinnor som är de som i störst utsträckning sköter hushållssysslorna och det går till så att man kommer hem från jobbet, ställer in mat i ugnen, går och startar tvättmaskin och sen äter vi och då körs diskmaskinen igång och nu är tvn på, pling nu är tvättmaskinen klar, stoppar i torktumlaren och kör igång en ny tvättmaskin. Så nu går diskmaskinen, tvättmaskin, torktumlaren och flera tv apparater och då blir det dyrt, särskilt då detta upprepas flera gånger i månaden!
Då får du ju helt enkelt att tänka om, så svårt är det faktiskt inte eller så använder allt samtidigt för att du "måste" och får stå ditt kast och betala mer helt enkelt

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ett väldigt spekulerande i tråden. Oavsett så kommer det att bli dyrare med efekkttaxan.
Behriper in den filofosin som en del nätägare har. Stor skillnad melln dom för debitering av straffavgiften, en del har 7:00 - 22:00 andra har 24/7. Det verkar som att det är bara upp til och var av närägarna att sätta dom tider dom vill. Det med effektxa ska väl vara lika i hela landet.
Sen som en del skriver, sätta timers på alla möjliga el-prylar som ska starta mitt i natten. det att tvinga medborgarna att vrida klockan på dygnet efter deras pipa. Ska då det lagas mat och annat på nattid eller vad.
Sen det med att köra allt på natten med billig energi, är kontraproduktivt. Då går det åt mer energi och nätavgifter sticker iväg och kanske även att det överskrids något och ett straff utdöms. Det är inte energikostnaden som är kostsam, det det som tillhör närleverantörens möjlighet att fakturera. Det är inga småpengar dom drar in.
Och som sista i det här VEMS FICKA HAMNAR UTDEBITERAD EFFEKTAXA I.

Jo, det är nog så att elnätbolagen får svårt att motstå frestelsen att ”öka debiteringen”.

För flera år sedan gick jag in och granskade Elbolagskoncerner (med Elkraftsbolag och Elnätsbolag).
Jag tyckte mig kunna läsa ut att de gjorde mer vinst i Elnätsbolagen än på Elbolagen/Elproduktion/försäljning.

Den ena verksamheten styrs till stor del av Nordpols spotpris (konkurrensutsatt verksamhet).

Den andra, Elnät&eldistribution, har monopol med begränsad insyn.
Trots EI's insyn och granskning kan elnätsavgifter variera typ -50% till +100% på ett tillsynes ologiskt sätt.

Elbolagskoncerner vill tjäna pengar och det gör de lättast på elnäten.

4774
Ellevio gick just ut med att om du laddar elbilen på dagen så kommer det kosta minst 1000kr. Gäller bla Stockholm

blackarrow blackarrow skrev:
Sågverk, vedkap och elradiatorer kan nog dra mycket.
Svetsar du en hel timma i sträck flera ggr i månaden med din bamsesvets?

Nej, men i stora drag. De 3 till 5 (beroende på nätägare) värsta dagarna i månaden bestämmer effekttariffen för den månaden.

formel Medeleffekten under en timma
ToppMedelEffekt [kW] = (energiförbrukning[kWh] under en heltimme) / 1[h]
Välj de 3 - 5 högsta förbrukningstimmarna under månaden,

formel för månadens ToppEffekt
ToppEffekt = medelvärdet av de 3 - 5 ToppEffekt´erna
blir månadens toppeffekt.

Debiteringen varierar redan nu.

Tex förekommer även straffavgift om man överskrider abonnemangseffekten, tex 11kW (= 3x16A)

Edit: Värst vad det sprutar inlägg i den här tråden...
Svetsen går i perioder och då kan det bli flera dagar i sträck när den käkar pinnar på löpande band så visst går det åt ström de dagarna eller speciellt under vissa timmar.
Hänger det då på mätning under topp 3 eller 5 dagarna då är man ju verkligen torsk..

Redigerat:
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
Faktum är - dvs mitt faktum - att det blivit avsevärt dyrare i mitt lokala nät sedan effektavgifterna införde vi årsskiftet tillsammans med en saftig höjning av abonnemangsavgiften.

Det är bara att kolla på kalla fakta, ett par räkningar från förra årets augusti jfr detta års augusti.

Man kan babbla hur mycket som helst om "ramar" etc men detta är faktum, och då ska ni notera noga att effektavgiften är synnerligen blygsam i mitt fall eftersom jag håller ner detta mha solceller och en smula eftertanke. Det är inte effektavgifterna som gett mina kostnadsökningar.

Bild av elräkning med grafer och data om förbrukning och kostnader för perioden 2023-2024, inklusive effekt- och abonnemangsavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elräkning för augusti med jämförelse av 2022 och 2023, visar förbrukning och kostnader. Handanteckningar markerar 136 kWh och månadskostnad, solcellsproduktion -732,7 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
O OskarJ skrev:

Mmm sure…ser det när det kommer

4774
13th Marine 13th Marine skrev:
Så länge du inte har electro..turens kylskåp som drar 20kW så är kylskåp och frys inte speciellt effekthungriga, vi snackar området 100W.
Varmvatten kanske kan råka köra om du tömmer beredaren just då, vi kör vår kl04 och den räcker hela dagen.
Hur ställer du in luftvattenvärmepump på ett klockslag? Det går inte på vår ctc

Fairlane
4774 4774 skrev:
Ellevio gick just ut med att om du laddar elbilen på dagen så kommer det kosta minst 1000kr. Gäller bla Stockholm
Minst 1000 kr per laddning, per månad, per år?

Tittar man på Ellevios sida så har de ett räkneexempel där de visar att om man kommer hem med bilen klockan 17 och direkt börjar ladda max tre gånger en månad så kommer det kosta ungefär 1000 kr mer den månaden än om man sprider ut laddningen och laddar lite långsammare nattetid (efter 20.00). Efter 20.00 räknas effekten till hälften.

Jag tycker inte det är orättvist att man får betala mer om man maxar förbrukningen genom att ladda bilen när förbrukningen i nätet är på topp.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.