10 073 läst · 288 svar
10k läst
288 svar
Det ska bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Men du sa att det fanns elnätsbolag som tog maxeffekten per mikrosekund, vilket var det?returen skrev:effektabonnemangen oavsett bolag mäter högsta uttag under månaden vilket gäller för hela månadens överföringsavgift.
när de gäller de övriga får vi vänta till 2027 tills det helt har urkristalliserat sig.
fiskmåsar i förskingringen får faktiskt pröva att googla själva
säkert inget problem för de som inte steker tex. bacon heller
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag kommer sätta schema i bilen på 22-06 då kan ju bara GR köra då.V Vortex skrev:Antar att vi inte var de enda som fick mail igår från Ellevio om deras förändring.
Nog kommer det krävas förändringar för att åtminstone vi ska tjäna på det här. Vet faktiskt inte vad det är för förbrukning man ska ha för att vara den som tjänar på det?
Med en liten sänkning av fasta avgiften och billigare pris/kwh men med saftiga 81,25:- i effektavgift så får jag inte ihop hur det skulle hamna på ett +/-0 för dom.
Kikade på "mina sidor" där man kan kolla hur nya prismodellen slagit senaste 12 månader och varenda månad var dyrare för oss. Störst skillnad på sommaren där vi har extremt låg förbrukning (solceller+batteri) med nästan dubbla kostnaden. På vintern nästa samma iom betydligt högre förbrukning så där märks skillnaden i överföringsavgiften. Totalt runt 3000:-/år dyrare.
Men storförbrukare utan toppar skulle väl tjäna på det då.
Alternativt de utan el-baserad uppvärmning, fossilbil och sköter övriga elintensiva saker nattetid.
Blir slut på att stöda elnätet via tibbers grid reward såvida det inte är kl 22-06, men det tror jag inte man kan ställa in nånstans. Rent allmänt måste jag komma på hur jag ska kunna förhindra att bilen laddas "dagtid" oavsett pris. Slut på att sätta i sladden när man kommer hem och låta den ladda när det är billigt.. blir till att sätta larm kl 22 om att sätta i sladden och ett till larm kl 06.00 om att gå ut och rycka ut sladden oavsett veckodag. Jaja, dagens i-landsproblem antar jag om att gnälla om småsaker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Ja, det kanske är så man får göra för jag hittar ingenstans i tibber att jag kan spärra/tillåta vissa klockslag. Enda problemet är väl om man vill tvinga en laddning utanför 22-06, men det händer så sällan. Svåraste kanske är få sambon att förstå logiken Det blir till att experimentera lite.Stefan N skrev: