returen returen skrev:
effektabonnemangen oavsett bolag mäter högsta uttag under månaden vilket gäller för hela månadens överföringsavgift.
när de gäller de övriga får vi vänta till 2027 tills det helt har urkristalliserat sig.
fiskmåsar i förskingringen får faktiskt pröva att googla själva
säkert inget problem för de som inte steker tex. bacon heller
Men du sa att det fanns elnätsbolag som tog maxeffekten per mikrosekund, vilket var det?

returen returen skrev:
elbilen toppar inte den floppar 🤣🤣🤣
Jo jag har fattat att du inte gillar elbilar 🙄

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men du sa att det fanns elnätsbolag som tog maxeffekten per mikrosekund, vilket var det?
japp precis när pulsen går iväg
ingen fördröjning där vet du

Jo jag har fattat att du inte gillar elbilar 🙄
my mistake
menade förståsssss batteribilar

returen returen skrev:
japp precis när pulsen går iväg
ingen fördröjning där vet du
Fast vilket elnätsbolag var det som beräknade effektavgiften på denna puls?

V Vortex skrev:
Antar att vi inte var de enda som fick mail igår från Ellevio om deras förändring.
Nog kommer det krävas förändringar för att åtminstone vi ska tjäna på det här. Vet faktiskt inte vad det är för förbrukning man ska ha för att vara den som tjänar på det?
Med en liten sänkning av fasta avgiften och billigare pris/kwh men med saftiga 81,25:- i effektavgift så får jag inte ihop hur det skulle hamna på ett +/-0 för dom.

Kikade på "mina sidor" där man kan kolla hur nya prismodellen slagit senaste 12 månader och varenda månad var dyrare för oss. Störst skillnad på sommaren där vi har extremt låg förbrukning (solceller+batteri) med nästan dubbla kostnaden. På vintern nästa samma iom betydligt högre förbrukning så där märks skillnaden i överföringsavgiften. Totalt runt 3000:-/år dyrare.

Men storförbrukare utan toppar skulle väl tjäna på det då.
Alternativt de utan el-baserad uppvärmning, fossilbil och sköter övriga elintensiva saker nattetid.

Blir slut på att stöda elnätet via tibbers grid reward såvida det inte är kl 22-06, men det tror jag inte man kan ställa in nånstans. Rent allmänt måste jag komma på hur jag ska kunna förhindra att bilen laddas "dagtid" oavsett pris. Slut på att sätta i sladden när man kommer hem och låta den ladda när det är billigt.. blir till att sätta larm kl 22 om att sätta i sladden och ett till larm kl 06.00 om att gå ut och rycka ut sladden oavsett veckodag. Jaja, dagens i-landsproblem antar jag om att gnälla om småsaker.
Jag kommer sätta schema i bilen på 22-06 då kan ju bara GR köra då.

Fast vilket elnätsbolag var det som beräknade effektavgiften på denna puls?
alla elnätsföretag
om du tex känner igen tex. vattenfall eller elon?

G
M MS66 skrev:
Jag gissar att du är en medelålders man och inte en dubbelarbetande kvinna med barn som är beroende av att kunna köra flera maskiner samtidigt för att få pusslet att gå ihop.
Män har garanterat fler maskiner än kvinnor. Dessutom brygger de kaffe samtidigt som cirkelsågen går.

• Gilla
MS66
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Män har garanterat fler maskiner än kvinnor. Dessutom brygger de kaffe samtidigt som cirkelsågen går.
lögn riktiga karlar kan inte göra två saker samtidigt....

• Wow
Grannens Häck
  • Laddar…
returen returen skrev:
alla elnätsföretag
om du tex känner igen tex. vattenfall eller elon?
Mig veterligen räknar de på medelvärdet över hela timmen och inte per mikrosekund...
Elon visste jag inte hade elnät...

G
returen returen skrev:
lögn riktiga karlar kan inte göra två saker samtidigt....
Det var så förr men nu har vi ju t.ex. robotdammsugaren som förändrat detta förlegade synsätt. Att se TV och dammsuga samtidigt är numera inga problem.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mig veterligen räknar de på medelvärdet över hela timmen och inte per mikrosekund...
Elon visste jag inte hade elnät...
själblart autostavningen måste kontrolleras EON inte eleon

nej de räknar inte över en timme det slår direkt fråga mig inte varför jag vet.....

returen returen skrev:
själblart autostavningen måste kontrolleras EON inte eleon

nej de räknar inte över en timme det slår direkt fråga mig inte varför jag vet.....
Eftersom du är den enda som påstår detta så funkar "fråga mig inte varför jag vet" rätt dåligt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kommer sätta schema i bilen på 22-06 då kan ju bara GR köra då.
Ja, det kanske är så man får göra för jag hittar ingenstans i tibber att jag kan spärra/tillåta vissa klockslag. Enda problemet är väl om man vill tvinga en laddning utanför 22-06, men det händer så sällan. Svåraste kanske är få sambon att förstå logiken :D Det blir till att experimentera lite.

Eftersom du är den enda som påstår detta så funkar "fråga mig inte varför jag vet" rätt dåligt.
kolla själv då jag är ingen jävla sökmotor för dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.