Fairlane
M MS66 skrev:
Det är först när alla har detta som vi vet hur jävligt det blir men helt klart är att elbolagen inte är någon social inrättning utan de ska gå med vinst!
Klart de ska gå med vinst, men du känner väl till att de har lagar att följa? Du känner väl till att de inte får höja hur de vill?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du kan klistra in samma länk 10 ggr till om du vill, jag klickar inte på den ändå. Jag skyr marcusoscarssons domän som pesten. Det är bara click-baits.

Sen undviker jag att klicka på länkar generellt om inte skribenten ens orkar sammanfatta något av innehållet.
Jag har rubriken! Du får klicka på vad du vill! Du kan googla eltoppar 2027 och läsa själv!
 
M MS66 skrev:
Tvättmaskin samtidigt som torktumlare då är det stor förbrukning av el, men är det meningen att kvinnan ska tillbaka till hemmet så att hon kan planera hushållssysslorna bättre, eller vadå?
Vad tycker du är lösningen?
 
Ja detta ballade ju ur totalt.

Jag tror många gör en höna av en fjäder av detta...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Det är först när alla har detta som vi vet hur jävligt det blir men helt klart är att elbolagen inte är någon social inrättning utan de ska gå med vinst!
Flytta någonstans där elnätet inte sålts till högsta budgivare utan ägs av kommunen. Det kostar fortfarande skjortan men pengarna går tillbaka till skola och annat du vill ha
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart de ska gå med vinst, men du känner väl till att de har lagar att följa? Du känner väl till att de inte får höja hur de vill?
Jo, jag vet! men hittills så har elbolagen fått precis som de velat göra bl.a. Elon som har hösta elnätsavgifter!
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad tycker du är lösningen?
Gå ut EU
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Jo, jag vet! men hittills så har elbolagen fått precis som de velat göra bl.a. Elon som har hösta elnätsavgifter!
Har du räknat ut hur mycket dyrare din elnätsavgift blir med det nya systemet?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Goddag yxskaft
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Tvättmaskin samtidigt som torktumlare då är det stor förbrukning av el, men är det meningen att kvinnan ska tillbaka till hemmet så att hon kan planera hushållssysslorna bättre, eller vadå?
tvätt och torktumlare (varmluft) drar lika mycket som vår diskmaskin. Men dessa ligger på ca 2,6kw. Så länge man inte gör det samtidigt som matlagning är det ju inte högre belastning än spis/ugn. Laddar våra och sätter på timmer 1-2h fram som småbarns pappa…

Diagram av torktumlarens energiförbrukning den 12 oktober 2024, visar blå kurva för aktuell förbrukning och gul streckad kurva för tidigare period.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över en tvättmaskins energiförbrukning jämfört med föregående period, visad på en mobilskärm med datum och tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över energiförbrukning av diskmaskin den 13 oktober 2024, med varianter mellan nuvarande och tidigare period konsumtion i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
[länk]
Har Marcus räknat på din avgift?

Jag räknade på min, det skulle bli billigare.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har Marcus räknat på din avgift?

Jag räknade på min, det skulle bli billigare.
Tänk på att det är varje dag detta sker och är väl bara att sluta jobba och bli hemmafru så att man kan köra alla hushållsmaskiner när det är billigt!
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Man ska inte dra alla torktumlare över en kam.
Värmepumpstumlare är den minst energikrävande tekniken.
En kondenstumlare tillför värmen till huset halva året, och har man som jag frånluftvärmepump återvinns värmen.
Men mäter man bara tumlaren inte dess överskottsvärme, så drar den ström.

I ämnet tänker jag hur det ska bli i flerbostadshus när folk ska köra tvättmaskinen mitt i natten och den centifugerar kvart i 2 när alla i huset sover.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Tänk på att det är varje dag detta sker och är väl bara att sluta jobba och bli hemmafru så att man kan köra alla hushållsmaskiner när det är billigt!
Ta av dig offerkoftan och skärp dig...

Du vet ju inte ens om det kommer bli dyrare för dig.
Hur mycket pengar tror du det kommer handla om? 100kr/mån? 1000? 10 000?
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.