10 136 läst · 288 svar
10k läst
288 svar
Det ska bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt!
Varför
Eller menar du att i ett hushåll med både man och kvinna så är det bara kvinnan som påverkas av elpriset?
Varför är det kvinnor som påverkas av kostnaden? Kör inte ensamstående män igång ugn, tvätt, disk, TV?M MS66 skrev:Jo de måste ha ett bättre nät för att kunna föra el från Norrland och ut i världen! Detta kommer att drabba framförallt kvinnor som är de som i störst utsträckning sköter hushållssysslorna och det går till så att man kommer hem från jobbet, ställer in mat i ugnen, går och startar tvättmaskin och sen äter vi och då körs diskmaskinen igång och nu är tvn på, pling nu är tvättmaskinen klar, stoppar i torktumlaren och kör igång en ny tvättmaskin. Så nu går diskmaskinen, tvättmaskin, torktumlaren och flera tv apparater och då blir det dyrt, särskilt då detta upprepas flera gånger i månaden!
Eller menar du att i ett hushåll med både man och kvinna så är det bara kvinnan som påverkas av elpriset?
Jo men män är inte kritiska till detta ! Medelålders män som har bra ställt tycker inte att detta är så farligt! Tyvär så ser vi enbart till vår egen börs!S sjoelund skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Nej det har inget med effektavgiften att göra, det har du missförstått. Effektavgiften rör inte de stora näten från norr till söder.M MS66 skrev:
Vet du, jag som ensamstående man med barn kör också tvättmaskin och diskmaskin etc. Jag lagar också maten och dammsuger.M MS66 skrev:Detta kommer att drabba framförallt kvinnor som är de som i störst utsträckning sköter hushållssysslorna och det går till så att man kommer hem från jobbet, ställer in mat i ugnen, går och startar tvättmaskin och sen äter vi och då körs diskmaskinen igång och nu är tvn på, pling nu är tvättmaskinen klar, stoppar i torktumlaren och kör igång en ny tvättmaskin. Så nu går diskmaskinen, tvättmaskin, torktumlaren och flera tv apparater och då blir det dyrt, särskilt då detta upprepas flera gånger i månaden!
Tror du verkligen på fullt allvar att det är kvinnorna som står för större delen av hushållsarbetet i hem med bara en vuxen? Jag tror att i mitt hem är det mannen som gör det, i min exsambos (barnens mor) så är det kvinnan. Det kan verka chockerande, men det stämmer iallafall för oss.
Jag förstår inte ditt resonemang.M MS66 skrev:Jo de måste ha ett bättre nät för att kunna föra el från Norrland och ut i världen! Detta kommer att drabba framförallt kvinnor som är de som i störst utsträckning sköter hushållssysslorna och det går till så att man kommer hem från jobbet, ställer in mat i ugnen, går och startar tvättmaskin och sen äter vi och då körs diskmaskinen igång och nu är tvn på, pling nu är tvättmaskinen klar, stoppar i torktumlaren och kör igång en ny tvättmaskin. Så nu går diskmaskinen, tvättmaskin, torktumlaren och flera tv apparater och då blir det dyrt, särskilt då detta upprepas flera gånger i månaden!
Menar du att singel män/pappor inte tvättar, lagar mat, diskar, ser på tv? Sedan så delar i alla fall vi på el-fakturan i vårt hus. Det är inte den som utför uppgiften som betalar elen = oavsett vem som sköter hushållssysslorna så drabbar det alla.
Ja men vad bra då!! Då är vi flera att reagera på detta, jag får intrycket av att män generellt tycker att detta är helt rimligt!Fairlane skrev:Nej det har inget med effektavgiften att göra, det har du missförstått. Effektavgiften rör inte de stora näten från norr till söder.
Vet du, jag som ensamstående man med barn kör också tvättmaskin och diskmaskin etc. Jag lagar också maten och dammsuger.
Tror du verkligen på fullt allvar att det är kvinnorna som står för större delen av hushållsarbetet i hem med bara en vuxen? Jag tror att i mitt hem är det mannen som gör det, i min exsambos (barnens mor) så är det kvinnan. Det kan verka chockerande, men det stämmer iallafall för oss.
Kanske för att vi räknat på det och ser att det inte gör någon egentlig skillnad.M MS66 skrev:
Nätbolaget får ändå inte ta ut mer avgift än tidigare sett till samtliga kunder. Och det är inte så svårt att öka på timer på diskmaskinen så den körs senare på kvällen. Så ids man göra det får man förmodligen något lägre avgift än tidigare om inte övriga kunder orkar göra samma sak.
Ja, nu är det så att elbolagen inte är någon social inrättning utan de ska gå med vinst och då innebär det att det blir dyrare. Vi vet först 2027 hur mycket dyrare detta blir!S sjoelund skrev:Kanske för att vi räknat på det och ser att det inte gör någon egentlig skillnad.
Nätbolaget får ändå inte ta ut mer avgift än tidigare sett till samtliga kunder. Och det är inte så svårt att öka på timer på diskmaskinen så den körs senare på kvällen. Så ids man göra det får man förmodligen något lägre avgift än tidigare om inte övriga kunder orkar göra samma sak.
Ska den här tråden också behöva spåra ur på rena spekulationer, okunskap, extremfall och rent trolleri?
Det handlar om förbrukningen den timman per månad som man gjort av med mest el. Det påverkar bara marginellt att köra en 2kw vattenkokare för den går så kort tid.
Titta på eran elförbrukning historiskt. Vettiga elbolag kan ge er timförbrukningen flera år tillbaka för egen granskning.
Topparna här ligger på cirka 9kw. Troligen där vi värmt 230kvm hus med eltillskott i samband med matlagning. Det sker kanske tre av årets tolv månader....
Det handlar om förbrukningen den timman per månad som man gjort av med mest el. Det påverkar bara marginellt att köra en 2kw vattenkokare för den går så kort tid.
Titta på eran elförbrukning historiskt. Vettiga elbolag kan ge er timförbrukningen flera år tillbaka för egen granskning.
Topparna här ligger på cirka 9kw. Troligen där vi värmt 230kvm hus med eltillskott i samband med matlagning. Det sker kanske tre av årets tolv månader....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Jag är man och tycker väl inte att det är direkt orimligt att den som belastar systemet mer betalar mer, oavsett kön.M MS66 skrev:
Tanken är ju att det totala priset för alla inte ska öka, utan omfördelas. Om alla maxar samtidigt så klarar inte näten det och nätägare måste förstärka nätet vilket såklart kostar pengar. Näten är inte byggda för att alla ska kunna köra max samtidigt. Det är mycket enklare att dimensionera om alla använde precis lika mycket el hela tiden. Det är grundorsaken till förändringen, man vill att folk försöker förbrukar mindre när belastningen är som störst så man inre måste bygga ut.
Några kommer få betala lite mer, andra lite mindre.
Obs, det är alltså de lokala näten vi talar om, inte de stora stamnäten och inte överföring till andra länder.
De har regler för hur mycket pengar det får kosta. Intäktsram. Effektavgiften påverkar inte denna utan det är fortfarande samma belopp de får ta ut totalt sett till samtliga kunder. Annars skulle de ju bara öka på avgifterna år efter år då alla behöver el och inte kan säga nej.M MS66 skrev:
Jag har redan fått effektavgift så jag vet att det blev billigare för mig. Tekniska verken hade på sin hemsida ett verktyg som visade hur mycket effekt man haft senaste året, vilket pris det skulle blivit med gamla prislistan och de 2 nya man kunde välja mellan (toppar dag/natt eller dygn). Och då det nya priset kom så programmerade jag om lastbalansering till elbilen så att jag får ett lägre pris än med gamla prislistan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
https://marcusoscarsson.se/sveriges-hushall-maste-betala-ny-avgift-infors-senast-2027/
1. Skrämmande okunskap:
Men den som framöver väljer att exempelvis koka kaffe samtidigt som man kör diskmaskinen eller ser på tv kommer med andra ord alltså att behöva betala mer.
Svar:
Ovan har knappast någon betydelse!
Media. Varför bara skriver de ibland och inte kolla upp?
2. Det är den så kallade effektavgiften som ska börja tas ut av landets elnätsbolag.
Svar:
Börja tas ut? Har haft detta system i 10 år cirka. Men nu skall alla ha det.
3. en som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen.
Svar: Rätt om elbilen!
1. Skrämmande okunskap:
Men den som framöver väljer att exempelvis koka kaffe samtidigt som man kör diskmaskinen eller ser på tv kommer med andra ord alltså att behöva betala mer.
Svar:
Ovan har knappast någon betydelse!
Media. Varför bara skriver de ibland och inte kolla upp?
2. Det är den så kallade effektavgiften som ska börja tas ut av landets elnätsbolag.
Svar:
Börja tas ut? Har haft detta system i 10 år cirka. Men nu skall alla ha det.
3. en som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen.
Svar: Rätt om elbilen!
Redigerat:
Det är först när alla har detta som vi vet hur jävligt det blir men helt klart är att elbolagen inte är någon social inrättning utan de ska gå med vinst!S sjoelund skrev:De har regler för hur mycket pengar det får kosta. Intäktsram. Effektavgiften påverkar inte denna utan det är fortfarande samma belopp de får ta ut totalt sett till samtliga kunder. Annars skulle de ju bara öka på avgifterna år efter år då alla behöver el och inte kan säga nej.
Jag har redan fått effektavgift så jag vet att det blev billigare för mig. Tekniska verken hade på sin hemsida ett verktyg som visade hur mycket effekt man haft senaste året, vilket pris det skulle blivit med gamla prislistan och de 2 nya man kunde välja mellan (toppar dag/natt eller dygn). Och då det nya priset kom så programmerade jag om lastbalansering till elbilen så att jag får ett lägre pris än med gamla prislistan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Jag har rubriken! Du får klicka på vad du vill! Du kan googla eltoppar 2027 och läsa själv!Fairlane skrev: