10 157 läst · 288 svar
10k läst
288 svar
Det ska bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
Om jag tolkar det här som att det borde bli billigare att säkra upp, om man sällan använder toppeffekten, så borde det ju vara en bra grej för oss som vill ha en rejält maffig kompressor hemma?
Redigerat:
mjukstarta med en elradiator med låg kW dagen innan, med mobilen, kostar från 199 kr, så är problemet är ut världen. Finns inte bredbandM MagHam skrev:Effektavgiften beräknad utifrån de tre topparna man har på en månad slår väldigt fel i vissa fall.
Om jag åker till fritidshuset för tillsynsbesök en vanlig lördag söndag i oktober (när elnätet generellt är lågbelastat) så får jag "lida" för den belastningen hela månaden. Detta trots att jag inte utnyttjade elnätet på en ansträngd tid.
Extra SIM kostar 0 kr obegränsad i 3 family.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Jag har inte sett någon använda annat än medeleffekt per timme, har du sett nått annat får du gärna visa var.returen skrev:
Tja du, vanlig villa?
55kW motsvarar 80A-säkringar.
Tar man bort elbilsladdningen ligger vi inte på över 6kW i medel per timme.
Har Ontech 9060 med två slavar (tre fläktar på varsin fas) så det problemet är redan löst. Men det tar en del effekt att få igång ett kallställt hus. Inte så lätt att "mjukstarta"L L Jan skrev:
Smart system! Nej, inte högre effekt än normalt när man är där för att få upp värmen eller grundvärmen. Beror helt på när man startar systemet. 6 h innan, 1 dag innan, 1 1/2 dag innan tex. Stor skillnad på kW vilken tid innan.M MagHam skrev:
Där slog du huset på spiken att du ute har en susning om vad du pratar om.L L Jan skrev:Håller inte alls med. Har 10 års erfarenhet och kan själv se och jämföra fakturorna nu och innan med propptaxa. Det rör sig om tior att kämpa med kW. (ej med elbil).
Det går inte att hemma jämt ladda elbil med 1-fas 6 A. För då förstörs batteriet, blir snabbt sämre med kWh kapacitet i batteriet efter hand. Dessutom går det åt mer el kWh att ladda långsamt. Det står så i instruktionsboken. 1-fas i nödfall enstaka gånger. Annars alltid 3fas 8-22A.
Ett hemmabatteri har bara 10 kWh energi oftast. Vilket är ingenting knappt att ladda med. De klarar max att trycka ut 5 kW. Och gör man det hela tiden pajar batteriet snabbare. Kostar säkert 30-40' kr idag för 10 kWh batteri. (6 kWh i realiteten för max 80% och min 20% annars pajar det snabbare) ok?
Har varit i den branschen tidigare. Batterier.
Du kan alltså ladda elbilsatteriet på snabbladdare med 250kw och kräma ur liknande men när det laddas med 1kw så förstörs de😆
10 års erfarenhet... Min elbil är äldre än de, vad de nu ska betyda.
Rimligen har du 100liter varmvatten som skiter fullständigt i om du slår av vvb och sen går och diskar.4774 skrev:
Sen mitt i natten slår man på den igen och ingen märker något.
Eller så låter man ett relä göra det automatiskt.
Stänga av värmen och samlar alla i köket.4774 skrev:
Varmvattnet du behöver tappar du upp natten innan....🙃😅😂🤣
???A Alexn72 skrev:
Skriver om hembatterier. Inte EV batterier.
Men de fungerar på liknande sätt. Tex hålla spannet 20% -80% För livslängdens skull.
EV:
250 kW snabbladdare DC fungerar bra för EV batterier cirka 20-25% av total körsträcka för bilens livstid. Kör man enbart DC 250 kW tappar batteriet snabbare sitt maximala kWh kapacitet. Typ förstörs/blir sämre i förtid.
250 kW är också ungefär vad man kan få ut från batteriet vid max pedaltryck. Men det är inte konstant när man kör. Såvida man inte kör för fullt någonstans där det är möjligt , Nascar ensam?
Och ja de förstörs i förtid om man bara laddar med 1fas. Dessutom förbrukar det cirka 10-15% mer el iom aktivt värmemedium, likriktare mot DC och styrningar.
10 års erfarenhet av kW tariff hemma och har jämfört fakturorna efter och innan. kW tariff blir lägre kostnad på. Utan elbil.
Redigerat: