10 539 läst · 288 svar
11k läst
288 svar
Det ska bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
De har väl fortfarande sina intäktsramar och det blir som med timpris, de som är flexibla och flyttar sin konsumtion kan sänka sina utgifter, medans de som inte kan eller vill får betala lite mer.A AndersS skrev:
Elbilen laddas rimligen på natten, likaså vvb, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin.L L Jan skrev:
Det blir om man räknar på 10kwh per dygn som flyttas till natten enligt dagens elpris.
Natten 22öre
Sämsta tänkbara på dagen 298öre.
En skillnad på 34kr per dygn.
På en månad blir skillnaden 1000kr
Lägg sen till att man absolut måste maxa säkringarna med effektavgift på 50kr per kw x 11kw 550kr
Kontra max 3kw 150kr.
Med andra ord idag kan skillnaden bli 1400kr per månad om man fördelar lasterna till natten om man bor i se4 och denna dag är samma hela månaden
Lyckligt vis är detta lite åt de extrema men några tior är ocså extremt åt andra hållet
Ja utifrån det blir det inte dyrare för oss, kan välja att köra t.ex. tvättmaskin, sedan torktumling, tvättmaskin, etc. Diskmaskin körs på tid när inte tvätt/torktumlare går eller matlagning pågår. BVPn får gå när den behövs och sedan slut på större förbrukare.13th Marine skrev:
Var och en får nog fundera om och hur det påverkar, annars blir det bara "mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen"
Verkar som du missförstått/ och inte läst. Inte lätt med nya system. Har haft i cirka 10 år detta och kan detta utan och innan nu. Bara att läsa på nätfakturorna. Det rör sig om tior att spara om man kämpar med sin kW. Kommer man upp/ned ett steg 1 kW rör det sig om cirka 30 kr. Alltså inget i princip.A Alexn72 skrev:Elbilen laddas rimligen på natten, likaså vvb, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin.
Det blir om man räknar på 10kwh per dygn som flyttas till natten enligt dagens elpris.
Natten 22öre
Sämsta tänkbara på dagen 298öre.
En skillnad på 34kr per dygn.
På en månad blir skillnaden 1000kr
Lägg sen till att man absolut måste maxa säkringarna med effektavgift på 50kr per kw x 11kw 550kr
Kontra max 3kw 150kr.
Med andra ord idag kan skillnaden bli 1400kr per månad om man fördelar lasterna till natten om man bor i se4 och denna dag är samma hela månaden[bild]
Lyckligt vis är detta lite åt de extrema men några tior är ocså extremt åt andra hållet
Efter kW tariffen kan man säkra upp så mkt man vill, utan extra kostnad, bara ledningen från nätet är dimensionerad. Det kunde man inte förr, utan extra kostnad. Totalt sett billigare nätavgift för oss numera, jämfört när det fanns propptaxa.
Ovan gäller inte om man har elbil med 3fasladdare, som jag skrev tidigare. Med elbil är det en försämring/lite dyrare än tidigare. Men totalt sett billigare blir det jfrt med bensinbil. Elbilen kostar ofta 1,5-2 kr/mil att köra(totalt el+nätöverföring). Givetvis har man rent timpris eller portfölj-timpris. Ej snitt-timpris . Då blir det cirka 250 kr extra i månaden för kW. Liten kostnad extra kW jämfört med besinkostnaden per månad. Alles klar?
Redigerat:
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till för du missförstod nog allt som går.L L Jan skrev:Verkar som du missförstått/ och inte läst. Inte lätt med nya system. Har haft i cirka 10 år detta och kan detta utan och innan nu. Bara att läsa på nätfakturorna. Det rör sig om tior att spara om man kämpar med sin kW. Kommer man upp/ned ett steg 1 kW rör det sig om cirka 30 kr. Alltså inget i princip.
Efter kW tariffen kan man säkra upp så mkt man vill, utan extra kostnad, bara ledningen från nätet är dimensionerad. Det kunde man inte förr, utan extra kostnad. Totalt sett billigare nätavgift för oss numera, jämfört när det fanns propptaxa.
Ovan gäller inte om man har elbil med 3fasladdare, som jag skrev tidigare. Med elbil är det en försämring/lite dyrare än tidigare. Men totalt sett billigare blir det jfrt med bensinbil. Elbilen kostar ofta 1,5-2 kr/mil att köra(totalt el+nätöverföring). Givetvis har man rent timpris eller portfölj-timpris. Ej snitt-timpris . Då blir det cirka 250 kr extra i månaden för kW. Liten kostnad extra kW jämfört med besinkostnaden per månad. Alles klar?
Kostnaderna jag listade är som det ser ut idag med timpris.
Det är inte några tior man sparar.
Eller du vill bara ta russinen ur kakan.
Elbilen ska inte laddas från batteri till att börja med.
Och om det nu inte finns någon *begränsing på natten* så är det inte ett problem att ladda elbilen heller.
3fas för elbilen... 1fas med 6a ger med laddning över natten ändå närmare 5mil körning varje dag. Batteriet i bilen tillåter rimligen 20-30mil i vilket fall som...
Ett batteri skulle förutom att kunna kapa topparna(spara några tior per månad) också kunna laddas för i mitt fall 22öre per kwh och sen användas att driva hemmet när det kostar 298öre...
Besparingen ser du i mitt förra inlägg.
effektavgift kan ju vara bra när man kan välja vad man kör och när
tyvärr är det ju toppen under 5sekunder som talar om hela månadens överföringsavgift
jobbigt när man har
stekbord på 22kW
kokgryta på 28kw
ugn på 26kw
när man kör dessa samtidigt några minuter
tyvärr är det ju toppen under 5sekunder som talar om hela månadens överföringsavgift
jobbigt när man har
stekbord på 22kW
kokgryta på 28kw
ugn på 26kw
när man kör dessa samtidigt några minuter
Ska man vara krass och problemlösare:
* Kan jag påverka införande av en ny modell att ta betalt "effektavgift". Troligtvis inte och då blir det ointressant att lägga tid/kraft på.
* Kan jag påverka kostnaden för en effektavgift? Troligtvis och där kan jag åtminstone lägga lite tid och tankekraft hur man gör det. Men är inget tvång, man kan också köra på som tidigare.
* Använder idag ingen tidstyrning på våra hushållsmaskiner, men några har det kan det påverka? Troligtvis, då får jag kolla på hur man ställer in det.
* Kan det bli ytterligare förändringar i imorgon/framtiden? Troligtvis, men det tar vi då.😇
* Kan jag påverka införande av en ny modell att ta betalt "effektavgift". Troligtvis inte och då blir det ointressant att lägga tid/kraft på.
* Kan jag påverka kostnaden för en effektavgift? Troligtvis och där kan jag åtminstone lägga lite tid och tankekraft hur man gör det. Men är inget tvång, man kan också köra på som tidigare.
* Använder idag ingen tidstyrning på våra hushållsmaskiner, men några har det kan det påverka? Troligtvis, då får jag kolla på hur man ställer in det.
* Kan det bli ytterligare förändringar i imorgon/framtiden? Troligtvis, men det tar vi då.😇
Svaret på det är "Nu blir det kokta fläsket stekt" i dubbel bemärkelse😇returen skrev:
?returen skrev:
Finns ingen ugn i villa på 26 kW eller kokgryta på 28 kW. Inte ens en pizzeria.
Möjligen på Arlanda catering.
vart står det att effekten mäts i endast 5 sekunder? enligt länken i början är det genomsnitt över en timme som mätsreturen skrev:
Håller inte alls med. Har 10 års erfarenhet och kan själv se och jämföra fakturorna nu och innan med propptaxa. Det rör sig om tior att kämpa med kW. (ej med elbil).A Alexn72 skrev:Du får nog läsa mitt inlägg en gång till för du missförstod nog allt som går.
Kostnaderna jag listade är som det ser ut idag med timpris.
Det är inte några tior man sparar.
Eller du vill bara ta russinen ur kakan.
Elbilen ska inte laddas från batteri till att börja med.
Och om det nu inte finns någon *begränsing på natten* så är det inte ett problem att ladda elbilen heller.
3fas för elbilen... 1fas med 6a ger med laddning över natten ändå närmare 5mil körning varje dag. Batteriet i bilen tillåter rimligen 20-30mil i vilket fall som...
Ett batteri skulle förutom att kunna kapa topparna(spara några tior per månad) också kunna laddas för i mitt fall 22öre per kwh och sen användas att driva hemmet när det kostar 298öre...
Besparingen ser du i mitt förra inlägg.
Det går inte att hemma jämt ladda elbil med 1-fas 6 A. För då förstörs batteriet, blir snabbt sämre med kWh kapacitet i batteriet efter hand. Dessutom går det åt mer el kWh att ladda långsamt. Det står så i instruktionsboken. 1-fas i nödfall enstaka gånger. Annars alltid 3fas 8-22A.
Ett hemmabatteri har bara 10 kWh energi oftast. Vilket är ingenting knappt att ladda med. De klarar max att trycka ut 5 kW. Och gör man det hela tiden pajar batteriet snabbare. Kostar säkert 30-40' kr idag för 10 kWh batteri. (6 kWh i realiteten för max 80% och min 20% annars pajar det snabbare) ok?
Har varit i den branschen tidigare. Batterier.
Redigerat:
Hela citatet på länken är dock4774 skrev: