10 165 läst · 288 svar
10k läst
288 svar
Det ska bli dyrare att köra flera köksmaskiner samtidigt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Och hur många hem har 63A huvudsäkringar så de kan köra en pizzaugn på 44kW?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Har du en 9,5kW pizzaugn hemma så tror jag inte att någon hundralapp mer i elnätsavgift är en ansträngande utgift.
Effektavgiften beräknad utifrån de tre topparna man har på en månad slår väldigt fel i vissa fall.
Om jag åker till fritidshuset för tillsynsbesök en vanlig lördag söndag i oktober (när elnätet generellt är lågbelastat) så får jag "lida" för den belastningen hela månaden. Detta trots att jag inte utnyttjade elnätet på en ansträngd tid.
Om jag åker till fritidshuset för tillsynsbesök en vanlig lördag söndag i oktober (när elnätet generellt är lågbelastat) så får jag "lida" för den belastningen hela månaden. Detta trots att jag inte utnyttjade elnätet på en ansträngd tid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
om man söker så upptäcker man att det inte verkar vara klart hur ofta och länge de mäter topparnaM MagHam skrev:Effektavgiften beräknad utifrån de tre topparna man har på en månad slår väldigt fel i vissa fall.
en del energibolag säger snitt över flera månader och företagen en microsekund samma månad
men det är ju långt till 2027...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Har du räknat på det?M MagHam skrev:Effektavgiften beräknad utifrån de tre topparna man har på en månad slår väldigt fel i vissa fall.
Vore intressant att se i så fall.
iom att olika bolag ger olika uppgifter hur detta skall beräknas för privatpersoner så....13th Marine skrev:
mycket tydligare för företag där toppen under en månad gäller för hela månaden
som hos mig runt 55kW fast jag inte tycker något är på...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Länka gärna till dessa bolag.returen skrev:
Jag har bara hört talas om att man kikar per timme.
Att peaka på 55kW måste vara extremt ovanligt i normala bostäder.
Medlem
· Stockholm
· 4 019 inlägg
Jag kör diskmaskin och tvättmaskin och rikthyvel och planhyvel och vedklyv och sågverk och svets. Dock kan jag inte göra allt samtidigt.M MS66 skrev:Nja, tvättmaskin och torktumlare och diskmaskin är det som drar mest i hemmet och det är inte lite,och här hemma går åtminstone tvättmaskin och torktumlare samtidigt och sen all dusch och uppvärmning av vatten! Du pratar om en liten egen företagare och det finns väl en massa avdrag att göra i firman!
Men dubbla värmepumpar och vattenpump och tvättmaskin och ugn går samtidigt ibland. Där drar köksmaskinerna minst av allt, förutom ugnen då, allt det andra drar mindre eller intermittent. Nej, jag har inga avdrag.........
Så den som bara har köksmaskiner klarar sig billigt undan.
/Workingclasshero
Det här gäller ju inte bara för hemelektronik utan för allt anslutet.
Från pizzaugnar till vedklyvar.
Tur att man inte kan jobba med mer än en sak i taget..
Sågverk 7,5 kW
Vedkap 5,5 kW
Vedklyv 3,0 kW
Svets 15 kW
Sjövattenpump 2,8 kW
Elradiatorer 12 kW
Ejectorpump 2,2 kW
Spis
Ugn
Tvättmaskin
Någon som vet exakt hur mätsekvensen ser ut för de fem topparna per månad man debiteras efter?
Från pizzaugnar till vedklyvar.
Tur att man inte kan jobba med mer än en sak i taget..
Sågverk 7,5 kW
Vedkap 5,5 kW
Vedklyv 3,0 kW
Svets 15 kW
Sjövattenpump 2,8 kW
Elradiatorer 12 kW
Ejectorpump 2,2 kW
Spis
Ugn
Tvättmaskin
Någon som vet exakt hur mätsekvensen ser ut för de fem topparna per månad man debiteras efter?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Timmedeleffekt är det enda jag hört talas om, sen tar vissa bolag ett snitt på flera timmar, andra tittar på den högsta och vissa delar upp det i höglast och låglasttid.