L L Jan skrev:
?
Finns ingen ugn i villa på 26 kW eller kokgryta på 28 kW. Inte ens en pizzeria.

Möjligen på Arlanda catering.
en pizza ugn har runt 22 element om 2 kw

Och hur många hem har 63A huvudsäkringar så de kan köra en pizzaugn på 44kW?

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur många hem har 63A huvudsäkringar så de kan köra en pizzaugn på 44kW?
du får väl göra en fråga här eller röstning
små pizzaugnar finns ner till 9,5kW för den känsliga utan att göra avkall på kvalitén

Har du en 9,5kW pizzaugn hemma så tror jag inte att någon hundralapp mer i elnätsavgift är en ansträngande utgift.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Effektavgiften beräknad utifrån de tre topparna man har på en månad slår väldigt fel i vissa fall.

Om jag åker till fritidshuset för tillsynsbesök en vanlig lördag söndag i oktober (när elnätet generellt är lågbelastat) så får jag "lida" för den belastningen hela månaden. Detta trots att jag inte utnyttjade elnätet på en ansträngd tid.

• Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Har du en 9,5kW pizzaugn hemma så tror jag inte att någon hundralapp mer i elnätsavgift är en ansträngande utgift.
den är ju skit samma
men ugnen och stekbordet...

returen returen skrev:
den är ju skit samma
men ugnen och stekbordet...
Jag förstår inte vad du är ute efter, det är nog bättre om du försöker räkna på något riktigt exempel istället för att hitta på något galet värstafallsscenario.

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Effektavgiften beräknad utifrån de tre topparna man har på en månad slår väldigt fel i vissa fall.

Om jag åker till fritidshuset för tillsynsbesök en vanlig lördag söndag i oktober (när elnätet generellt är lågbelastat) så får jag "lida" för den belastningen hela månaden. Detta trots att jag inte utnyttjade elnätet på en ansträngd tid.
om man söker så upptäcker man att det inte verkar vara klart hur ofta och länge de mäter topparna
en del energibolag säger snitt över flera månader och företagen en microsekund samma månad
men det är ju långt till 2027...

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:

Har du räknat på det?
Vore intressant att se i så fall.

Jag förstår inte vad du är ute efter, det är nog bättre om du försöker räkna på något riktigt exempel istället för att hitta på något galet värstafallsscenario.
iom att olika bolag ger olika uppgifter hur detta skall beräknas för privatpersoner så....
mycket tydligare för företag där toppen under en månad gäller för hela månaden
som hos mig runt 55kW fast jag inte tycker något är på...

returen returen skrev:
iom att olika bolag ger olika uppgifter hur detta skall beräknas för privatpersoner så....
mycket tydligare för företag där toppen under en månad gäller för hela månaden
som hos mig runt 55kW fast jag inte tycker något är på...
Länka gärna till dessa bolag.
Jag har bara hört talas om att man kikar per timme.

Att peaka på 55kW måste vara extremt ovanligt i normala bostäder.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
M MS66 skrev:
Nja, tvättmaskin och torktumlare och diskmaskin är det som drar mest i hemmet och det är inte lite,och här hemma går åtminstone tvättmaskin och torktumlare samtidigt och sen all dusch och uppvärmning av vatten! Du pratar om en liten egen företagare och det finns väl en massa avdrag att göra i firman!
Jag kör diskmaskin och tvättmaskin och rikthyvel och planhyvel och vedklyv och sågverk och svets. Dock kan jag inte göra allt samtidigt.
Men dubbla värmepumpar och vattenpump och tvättmaskin och ugn går samtidigt ibland. Där drar köksmaskinerna minst av allt, förutom ugnen då, allt det andra drar mindre eller intermittent. Nej, jag har inga avdrag.........
Så den som bara har köksmaskiner klarar sig billigt undan.
/Workingclasshero

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Det här gäller ju inte bara för hemelektronik utan för allt anslutet.
Från pizzaugnar till vedklyvar.

Tur att man inte kan jobba med mer än en sak i taget..
Sågverk 7,5 kW
Vedkap 5,5 kW
Vedklyv 3,0 kW
Svets 15 kW
Sjövattenpump 2,8 kW
Elradiatorer 12 kW
Ejectorpump 2,2 kW
Spis
Ugn
Tvättmaskin

Någon som vet exakt hur mätsekvensen ser ut för de fem topparna per månad man debiteras efter?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
TorpAnders TorpAnders skrev:
Någon som vet exakt hur mätsekvensen ser ut för de fem topparna per månad man debiteras efter?
Olika nätägare gör olika, så det finns inte ett svar på frågan.

Timmedeleffekt är det enda jag hört talas om, sen tar vissa bolag ett snitt på flera timmar, andra tittar på den högsta och vissa delar upp det i höglast och låglasttid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.