Förhoppningsvis ger den lokala elektrikern ett mervärde i form av en installation där du faktiskt kan ladda elbilen på ett bra sätt, och/eller begriplig information om anläggningens begränsningar så att du vet hur du ska förhålla sig, om det t.ex funkar att dra igång ugnen mitt i natten samtidigt som elbilen laddas.

En standardinstallation innefattar troligen inte att installatören ens tittar på din anläggning och vad du har för tunga förbrukare.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Med en "standardinstallation" så ingår ju en viss del material och över det får man köpa till. Tex min från Tibber så ingick tror jag 10m kabel vilket inte riktigt räckte så fick köpa till ett par meter. Sen fanns ingen plats i centralen för säkringar så fick köpa till en liten extra sådan. Har du 13m markrör så kanske du kommer upp i de 8300 ändå med alla tillägg som behövs göras från en standardinstallation för att få till det.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att det kommer upp en tilläggslista (mer eller mindre dolt) på arbeten utöver standardinstallationen.

Priserna där varierar stort mellan bolagen. Lite av en djungel att jämföra. Är man oförsiktig så åker man väl på att betala 100 kr per klammer 😀

Nåväl, jag har ca 12-13 meter mellan garage och elskåpet
 
  • Staplade vedträn vid husvägg med stuprör och dräneringsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttagsskåp öppet på husvägg, jordkabel, spade, oordning på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kanske är föremål för en annan/ny tråd, men...

För mig används ordet "balansering" felaktigt för de flesta laddboxar.

För mig är en lastbalanserare följande låda:

Enkel handritad matematisk problemställning med hus- och bilmönster, frågetecken och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Siffrorna är strömstyrka (A). Antag att huvudsäkringen är på 16 A, och att husets förbrukning är som till vänster ovan (dvs 3 A på fas 1, 3 A på fas 2, och 12 A på fas 3).

Det som felaktigt beskrivs som lastbalansering innebär att laddningen av bilen begränsas så att det går ut 4 A på varje fas till bilen, då den tredje (begränsande) fasen enbart har 4 A kvar tills taket (16 A) slås i.

Finns det, på marknaden, någon mojäng som kan dra 13 A från fas 1, 13 A från fas 2, och 4 A från fas 3, och omvandla detta så att det till bilen skickas 10 A på varje fas? Så att all ledig effekt kan nyttjas?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Det pratas om ferroamp...men det är ingenting jag är insatt i. Man bör titta på prislappen innan man börjar fundera på något sådant.

I protokollet mellan laddstation och elbil finns dock möjligheten att begära att elbilen drar olika mycket ström för varje fas. Detta ligger i ett dataprotokoll, inte det grundläggande PWM-protokollet. Jag har inte hört talas om någon elbil och laddstation som stöder den. Vi i Sverige är nog ganska ensamma om att vilja ha den. Jag vet inte hur det funkar utomlands, ifall det finns trefaslösningar där.
 
Ja, det vore ju kanske en enklare lösning. Jag förutsätter/gissar att elbilar som stödjer trefasladdning har tre separata/parallella enfasladdare, vilket gör att det borde vara tämligen enkelt att ordna förutsatt att intresset finns.
 
A Alexander HB skrev:
Finns det, på marknaden, någon mojäng som kan dra 13 A från fas 1, 13 A från fas 2, och 4 A från fas 3, och omvandla detta så att det till bilen skickas 10 A på varje fas? Så att all ledig effekt kan nyttjas?
Ja. Ferroamp. Fast det funkar inte så...aktiv fasbalansering kostar några procent i omvandlingsförluster. Ferroamp är passiv tills strömmen går över ett tröskelväde (i mitt fall 14A per säkring då jag har säkrat ner till 16A). Börjar förbrukare dra 15A på en fas kommer Ferroamp att "låna" 1A från en annan mindre belastad fas och pytsa in. Se nedan, jag lyckades momentant dra 32A på en fas med 16A huvudsäkringar (enfas laddhybrid och ugn på samma fas). Den fixade det galant.

Observera att den inte kan trolla. Den kan bara låna från ena och ge till den andra. Maxbelastningen utåt är fortfarande 3x16A.

Detta är "äkta" fasbalansering. Det är ej att förväxla med lösningar där lasten får instruktion att sänka förbrukningen. Det är mer "lastbegränsning för att inte panga huvudsäkringen".
 
  • Skärmbild av energihanteringssystem visar strömflöden i ampere för solceller, förbrukning och batterilagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Alexander HB och 1 till
  • Laddar…
P.S. Observera strömmar som går genom nollan när fasbalanseringen är på. Därför är det viktigt att ha korrekt dimensionerade kablar mot omvandlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.