6 330 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Det här med lastbalansering
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 513 inlägg
Förhoppningsvis ger den lokala elektrikern ett mervärde i form av en installation där du faktiskt kan ladda elbilen på ett bra sätt, och/eller begriplig information om anläggningens begränsningar så att du vet hur du ska förhålla sig, om det t.ex funkar att dra igång ugnen mitt i natten samtidigt som elbilen laddas.
En standardinstallation innefattar troligen inte att installatören ens tittar på din anläggning och vad du har för tunga förbrukare.
En standardinstallation innefattar troligen inte att installatören ens tittar på din anläggning och vad du har för tunga förbrukare.
Med en "standardinstallation" så ingår ju en viss del material och över det får man köpa till. Tex min från Tibber så ingick tror jag 10m kabel vilket inte riktigt räckte så fick köpa till ett par meter. Sen fanns ingen plats i centralen för säkringar så fick köpa till en liten extra sådan. Har du 13m markrör så kanske du kommer upp i de 8300 ändå med alla tillägg som behövs göras från en standardinstallation för att få till det.
Jag ser att det kommer upp en tilläggslista (mer eller mindre dolt) på arbeten utöver standardinstallationen.
Priserna där varierar stort mellan bolagen. Lite av en djungel att jämföra. Är man oförsiktig så åker man väl på att betala 100 kr per klammer 😀
Nåväl, jag har ca 12-13 meter mellan garage och elskåpet
Priserna där varierar stort mellan bolagen. Lite av en djungel att jämföra. Är man oförsiktig så åker man väl på att betala 100 kr per klammer 😀
Nåväl, jag har ca 12-13 meter mellan garage och elskåpet
Detta kanske är föremål för en annan/ny tråd, men...
För mig används ordet "balansering" felaktigt för de flesta laddboxar.
För mig är en lastbalanserare följande låda:
Siffrorna är strömstyrka (A). Antag att huvudsäkringen är på 16 A, och att husets förbrukning är som till vänster ovan (dvs 3 A på fas 1, 3 A på fas 2, och 12 A på fas 3).
Det som felaktigt beskrivs som lastbalansering innebär att laddningen av bilen begränsas så att det går ut 4 A på varje fas till bilen, då den tredje (begränsande) fasen enbart har 4 A kvar tills taket (16 A) slås i.
Finns det, på marknaden, någon mojäng som kan dra 13 A från fas 1, 13 A från fas 2, och 4 A från fas 3, och omvandla detta så att det till bilen skickas 10 A på varje fas? Så att all ledig effekt kan nyttjas?
För mig används ordet "balansering" felaktigt för de flesta laddboxar.
För mig är en lastbalanserare följande låda:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siffrorna är strömstyrka (A). Antag att huvudsäkringen är på 16 A, och att husets förbrukning är som till vänster ovan (dvs 3 A på fas 1, 3 A på fas 2, och 12 A på fas 3).
Det som felaktigt beskrivs som lastbalansering innebär att laddningen av bilen begränsas så att det går ut 4 A på varje fas till bilen, då den tredje (begränsande) fasen enbart har 4 A kvar tills taket (16 A) slås i.
Finns det, på marknaden, någon mojäng som kan dra 13 A från fas 1, 13 A från fas 2, och 4 A från fas 3, och omvandla detta så att det till bilen skickas 10 A på varje fas? Så att all ledig effekt kan nyttjas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 513 inlägg
Det pratas om ferroamp...men det är ingenting jag är insatt i. Man bör titta på prislappen innan man börjar fundera på något sådant.
I protokollet mellan laddstation och elbil finns dock möjligheten att begära att elbilen drar olika mycket ström för varje fas. Detta ligger i ett dataprotokoll, inte det grundläggande PWM-protokollet. Jag har inte hört talas om någon elbil och laddstation som stöder den. Vi i Sverige är nog ganska ensamma om att vilja ha den. Jag vet inte hur det funkar utomlands, ifall det finns trefaslösningar där.
I protokollet mellan laddstation och elbil finns dock möjligheten att begära att elbilen drar olika mycket ström för varje fas. Detta ligger i ett dataprotokoll, inte det grundläggande PWM-protokollet. Jag har inte hört talas om någon elbil och laddstation som stöder den. Vi i Sverige är nog ganska ensamma om att vilja ha den. Jag vet inte hur det funkar utomlands, ifall det finns trefaslösningar där.
Ja, det vore ju kanske en enklare lösning. Jag förutsätter/gissar att elbilar som stödjer trefasladdning har tre separata/parallella enfasladdare, vilket gör att det borde vara tämligen enkelt att ordna förutsatt att intresset finns.
Ja. Ferroamp. Fast det funkar inte så...aktiv fasbalansering kostar några procent i omvandlingsförluster. Ferroamp är passiv tills strömmen går över ett tröskelväde (i mitt fall 14A per säkring då jag har säkrat ner till 16A). Börjar förbrukare dra 15A på en fas kommer Ferroamp att "låna" 1A från en annan mindre belastad fas och pytsa in. Se nedan, jag lyckades momentant dra 32A på en fas med 16A huvudsäkringar (enfas laddhybrid och ugn på samma fas). Den fixade det galant.A Alexander HB skrev:
Observera att den inte kan trolla. Den kan bara låna från ena och ge till den andra. Maxbelastningen utåt är fortfarande 3x16A.
Detta är "äkta" fasbalansering. Det är ej att förväxla med lösningar där lasten får instruktion att sänka förbrukningen. Det är mer "lastbegränsning för att inte panga huvudsäkringen".
Redigerat: