Ja, en effektvakt på laddboxen är nästan ett måste. (Har man överkapacitet, minst 16 A över, så kan man skippa det).
Den dan du väljer att installera solceller ska du se till att välja en växelriktare med faslastbalansering. Mycket smart funktion. Kolla ferroamps hemsida.
Jag kör 19 A på ferroampen och 20 A på effektvakten (equalizer)
 
Vilken nytta har du av faslastbalansering?
 
Jag har med lastbalansering. Det skulle inte funka utan för oss. Man vill ju kunna maxa laddningen ibland, utan att behöva tänka på lasten. Iofs har vi en Kia eNiro 2019, den har bara enfas, 2020 uppgraderades modellen med trefas. Hur som helst skulle jag göra rätt från början och installera med balansering när elektrikern ändå är där. Vår Garo har balansering via en extra elmätare och en kabel till stolpen. Tror förresten att det kan bli knas om eventuell värmepump har lastbalansering, då blir det tävling liksom mellan dom
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Tror förresten att det kan bli knas om eventuell värmepump har lastbalansering, då blir det tävling liksom mellan dom
Ja, man ska bara se till att ha en tyngre last som anpassar sig efter de andra. Annars blir det nog en pingpong mellan dem.
 
A Alexn72 skrev:
Skulle säga att det är fel.
Alla idag är väl av typen "maxa säkringen"

Dvs är säkringen 16a
Och man kör tvättmaskinen med 10a så får elbilen sista 6a...
Ja ordet "bryts" är inte rätt. Jag skulle ha skrivit "regleras ned, i den mån det går".
T tompaah7503 skrev:
det där tillfället då man måste ladda så mycket som möjligt när man kommit hem för att man behöver iväg igen på kvällen
någon kompis med en enfas-bil som behöver kräm snabbt
Jag vet inte om jag förstår dig, men en lastreglering garanterar inte att du får någon ström alls till bilen "när du verkligen behöver den". Du måste själv se till att det finns utrymme genom att dra ned på spisen och dylikt, annars blir inte bil laddad.

Egentligen ska installatören av laddstationen se över detta och era önskemål, och eventuellt överdimensionera mätarsäkringen lite för dylika tillfällen då man behöver ström till allt.
T tompaah7503 skrev:
du vill dumpa solelen i bilen
Ja, det är ett skäl till att installera en lastreglering, fast en mer smart sådan än vad som erbjuds i grunden.
rqu rqu skrev:
Man vill ju kunna maxa laddningen ibland, utan att behöva tänka på lasten. Iofs har vi en Kia eNiro 2019, den har bara enfas
Som jag skrev ovan, det beror på vad du menar med maxa. Max kanske är lika med noll när man som mest inte vill att den ska vara noll.

En enfasig elbil är ju ingen höjdare i Sverige... Det lär finnas laddstationer som kan välja vilken fas som ska användas just då men jag vet inte hur bra det fungerar.

Vad man får med en lastreglering i mina ögon är möjligheten att stoppa i laddsladden när man kommer hem och sedan inte behöva tänka så mycket på vad man drar igång i huset. Då blir bilen laddad med vad som blir över, men man måste inse att det ibland kan ta tid.
rqu rqu skrev:
Hur som helst skulle jag göra rätt från början och installera med balansering när elektrikern ändå är där.
Jag ser inget "rätt" eller "fel" med lastreglering, det är ett val. Du har gjort ditt val och är uppenbarligen nöjd med det. Ok. Jag argumenterar inte för eller emot, utan försöker bara beskriva vad man egentligen erhåller.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken nytta har du av faslastbalansering?
När det är kallt och pannan slår till effektsteget och man ska laga mat (modern häll + ugn är enfas) så kan man plocka ut 20A ur samtliga faser.
Samma om man ska ladda "sladdhybriden" som drar 16A enfas. Nyttjas samma fas till nåt annat under tiden så "stjäl" faslastbalanseraren från de andra faserna. Läs på Ferroamps hemsida....
 
Om du vill springa ut i kallingarna i jul när du egentligen vill basta när svärmor står i köket och pulsa ut till mätarskåpet för att byta huvudsäkring (som såklart är slut) och Ica är stängt. Då förstår du varför du skulle köpt lastbalansering.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
När det är kallt och pannan slår till effektsteget och man ska laga mat (modern häll + ugn är enfas) så kan man plocka ut 20A ur samtliga faser.
Samma om man ska ladda "sladdhybriden" som drar 16A enfas. Nyttjas samma fas till nåt annat under tiden så "stjäl" faslastbalanseraren från de andra faserna. Läs på Ferroamps hemsida....
Men den balanserar väl bara sol produktionen? Jag har inte känt behov av att maxa mitt effekt uttag på det viset.
 
EddieHansson
rqu rqu skrev:
Om du vill springa ut i kallingarna i jul när du egentligen vill basta när svärmor står i köket och pulsa ut till mätarskåpet för att byta huvudsäkring (som såklart är slut) och Ica är stängt. Då förstår du varför du skulle köpt lastbalansering.
Precis. Det är ju vid tillfällena när man slår på vattenkokaren och har spisen eller damsugaren igång samtidigt som man laddar bilen. Normalt har man ju inte max belastning från hushållets sida särskilt länge. Är man i situationen att bilen aldrig blir laddad måste man ju redan ligga på nära max och så borde man se över sin anläggning.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men den balanserar väl bara sol produktionen? Jag har inte känt behov av att maxa mitt effekt uttag på det viset.
OM den balanserar även inkommande effekt så är det ju en klar fördel. Alltså att man NATTETID har 16A huvudsäkringar, enfas-spabadet drar 15A i 8 timmar och bilens 3-fas laddare sänks till max 1A på alla faser. Kan den då jämna ut så att alla inkommande faser belastas med 5A var och bilens 3-fasladdare kan dra max 11A?

Det lär ju vara lite förluster förstås så man bör ju använda såna funktioner med förstånd
 
D Daniel 109 skrev:
Men den balanserar väl bara sol produktionen? Jag har inte känt behov av att maxa mitt effekt uttag på det viset.
Nope, all förbrukning balanseras med all inkommande.
Skit smart, men lite effektförluster blir det.
Å andra sidan klarar jag mig från att höja abonnemanget :cool:
 
Med kommande effekt tariffer så är det nog smart med lastbalansering /effektvakt..
Att gå upp i säkringsstorlek är dyrt, du får dessutom bidrag för lastbalanseringen om du köper den med laddbox.
Jag har 16a säkring hemma och klarar mig med det trots spabad,luftvärmepump,elbil.
 
Med effekttariffer kommer säkringsavgiften att gå ner.
 
D Daniel 109 skrev:
Med effekttariffer kommer säkringsavgiften att gå ner.
Ja man får väl hoppas att det händer..
 
För tillfället så avvaktar jag lite med lastbalansering. Som Biff Tannen skrev i ett tidigare inlägg så finns Tibber Pulse. Den går att installera själv och är ändå relativt billig mot tex Enegic.

Min nästa bil blir troligtvis en bättre begagnad laddhybrid. Lastbalanseringen kanske kommer till sin rätta med en renodlad elbil.

Till en liten annan fråga. Det dyker upp annonser med diverse firmor som erbjuder en "standardinstallation" av laddbox för säg
6-7000 kr. Jag kontaktade min lokala elektriker och han ville ha ca 8300kr. Nu har jag ett förberett markör på 13 meter, det ingår nog inte i standardinstallation.

Känns bättre med den lokala elektrikern men vill inte betala för mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.