6 349 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Det här med lastbalansering
Ja, en effektvakt på laddboxen är nästan ett måste. (Har man överkapacitet, minst 16 A över, så kan man skippa det).
Den dan du väljer att installera solceller ska du se till att välja en växelriktare med faslastbalansering. Mycket smart funktion. Kolla ferroamps hemsida.
Jag kör 19 A på ferroampen och 20 A på effektvakten (equalizer)
Den dan du väljer att installera solceller ska du se till att välja en växelriktare med faslastbalansering. Mycket smart funktion. Kolla ferroamps hemsida.
Jag kör 19 A på ferroampen och 20 A på effektvakten (equalizer)
Vilken nytta har du av faslastbalansering?
Jag har med lastbalansering. Det skulle inte funka utan för oss. Man vill ju kunna maxa laddningen ibland, utan att behöva tänka på lasten. Iofs har vi en Kia eNiro 2019, den har bara enfas, 2020 uppgraderades modellen med trefas. Hur som helst skulle jag göra rätt från början och installera med balansering när elektrikern ändå är där. Vår Garo har balansering via en extra elmätare och en kabel till stolpen. Tror förresten att det kan bli knas om eventuell värmepump har lastbalansering, då blir det tävling liksom mellan dom
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 524 inlägg
Ja ordet "bryts" är inte rätt. Jag skulle ha skrivit "regleras ned, i den mån det går".A Alexn72 skrev:
Jag vet inte om jag förstår dig, men en lastreglering garanterar inte att du får någon ström alls till bilen "när du verkligen behöver den". Du måste själv se till att det finns utrymme genom att dra ned på spisen och dylikt, annars blir inte bil laddad.T tompaah7503 skrev:
Egentligen ska installatören av laddstationen se över detta och era önskemål, och eventuellt överdimensionera mätarsäkringen lite för dylika tillfällen då man behöver ström till allt.
Ja, det är ett skäl till att installera en lastreglering, fast en mer smart sådan än vad som erbjuds i grunden.T tompaah7503 skrev:
Som jag skrev ovan, det beror på vad du menar med maxa. Max kanske är lika med noll när man som mest inte vill att den ska vara noll.rqu skrev:
En enfasig elbil är ju ingen höjdare i Sverige... Det lär finnas laddstationer som kan välja vilken fas som ska användas just då men jag vet inte hur bra det fungerar.
Vad man får med en lastreglering i mina ögon är möjligheten att stoppa i laddsladden när man kommer hem och sedan inte behöva tänka så mycket på vad man drar igång i huset. Då blir bilen laddad med vad som blir över, men man måste inse att det ibland kan ta tid.
Jag ser inget "rätt" eller "fel" med lastreglering, det är ett val. Du har gjort ditt val och är uppenbarligen nöjd med det. Ok. Jag argumenterar inte för eller emot, utan försöker bara beskriva vad man egentligen erhåller.rqu skrev:
När det är kallt och pannan slår till effektsteget och man ska laga mat (modern häll + ugn är enfas) så kan man plocka ut 20A ur samtliga faser.D Daniel 109 skrev:
Samma om man ska ladda "sladdhybriden" som drar 16A enfas. Nyttjas samma fas till nåt annat under tiden så "stjäl" faslastbalanseraren från de andra faserna. Läs på Ferroamps hemsida....
Om du vill springa ut i kallingarna i jul när du egentligen vill basta när svärmor står i köket och pulsa ut till mätarskåpet för att byta huvudsäkring (som såklart är slut) och Ica är stängt. Då förstår du varför du skulle köpt lastbalansering.
Men den balanserar väl bara sol produktionen? Jag har inte känt behov av att maxa mitt effekt uttag på det viset.J Jan_G skrev:När det är kallt och pannan slår till effektsteget och man ska laga mat (modern häll + ugn är enfas) så kan man plocka ut 20A ur samtliga faser.
Samma om man ska ladda "sladdhybriden" som drar 16A enfas. Nyttjas samma fas till nåt annat under tiden så "stjäl" faslastbalanseraren från de andra faserna. Läs på Ferroamps hemsida....
Precis. Det är ju vid tillfällena när man slår på vattenkokaren och har spisen eller damsugaren igång samtidigt som man laddar bilen. Normalt har man ju inte max belastning från hushållets sida särskilt länge. Är man i situationen att bilen aldrig blir laddad måste man ju redan ligga på nära max och så borde man se över sin anläggning.rqu skrev:
OM den balanserar även inkommande effekt så är det ju en klar fördel. Alltså att man NATTETID har 16A huvudsäkringar, enfas-spabadet drar 15A i 8 timmar och bilens 3-fas laddare sänks till max 1A på alla faser. Kan den då jämna ut så att alla inkommande faser belastas med 5A var och bilens 3-fasladdare kan dra max 11A?D Daniel 109 skrev:
Det lär ju vara lite förluster förstås så man bör ju använda såna funktioner med förstånd
Med kommande effekt tariffer så är det nog smart med lastbalansering /effektvakt..
Att gå upp i säkringsstorlek är dyrt, du får dessutom bidrag för lastbalanseringen om du köper den med laddbox.
Jag har 16a säkring hemma och klarar mig med det trots spabad,luftvärmepump,elbil.
Att gå upp i säkringsstorlek är dyrt, du får dessutom bidrag för lastbalanseringen om du köper den med laddbox.
Jag har 16a säkring hemma och klarar mig med det trots spabad,luftvärmepump,elbil.
Med effekttariffer kommer säkringsavgiften att gå ner.
För tillfället så avvaktar jag lite med lastbalansering. Som Biff Tannen skrev i ett tidigare inlägg så finns Tibber Pulse. Den går att installera själv och är ändå relativt billig mot tex Enegic.
Min nästa bil blir troligtvis en bättre begagnad laddhybrid. Lastbalanseringen kanske kommer till sin rätta med en renodlad elbil.
Till en liten annan fråga. Det dyker upp annonser med diverse firmor som erbjuder en "standardinstallation" av laddbox för säg
6-7000 kr. Jag kontaktade min lokala elektriker och han ville ha ca 8300kr. Nu har jag ett förberett markör på 13 meter, det ingår nog inte i standardinstallation.
Känns bättre med den lokala elektrikern men vill inte betala för mycket
Min nästa bil blir troligtvis en bättre begagnad laddhybrid. Lastbalanseringen kanske kommer till sin rätta med en renodlad elbil.
Till en liten annan fråga. Det dyker upp annonser med diverse firmor som erbjuder en "standardinstallation" av laddbox för säg
6-7000 kr. Jag kontaktade min lokala elektriker och han ville ha ca 8300kr. Nu har jag ett förberett markör på 13 meter, det ingår nog inte i standardinstallation.
Känns bättre med den lokala elektrikern men vill inte betala för mycket