41 082 läst · 145 svar
41k läst
145 svar
Det här kan väl inte vara ok?
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Jag har på en del ställen i mina bostäder bytt bränd FK som varit förkolnad, fråga mig inte hur det gått till. Men lagom kul jobb utan rör.
Sedan händer det ju att man vill dra in jordat.
Nää, utanpåliggande kör man kabel och infällt kör man tråd i rör. Så har det varit sedan PVC-isolerad kabel infördes och det finns ingen anledning att ändra på något.
Kassettband var också en bra grej. Men jag erkänner att Wago är smidigare än toppklämmor.
Sedan händer det ju att man vill dra in jordat.
Nää, utanpåliggande kör man kabel och infällt kör man tråd i rör. Så har det varit sedan PVC-isolerad kabel infördes och det finns ingen anledning att ändra på något.
Kassettband var också en bra grej. Men jag erkänner att Wago är smidigare än toppklämmor.
Varifrån får du att större delen av jordens installatörer skulle föredra lös kabel i väggar?S Stefan1972 skrev:
OCH Sveriges elinstallationer ligger i topp skiktet i världen när det gäller person säkerhet och driftsäkerhet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Jag har aldrig sagt att de föredrar. Jag har bara sagt att det är ganska vanligt utomlands och att det samtidigt inte är ytterst ovanligt.E elmont skrev:
Om allting är så bra då, varför trådas det om och byts ganska mycket då¨som det antyddes ovan? Jag har inte fått den uppfattningen att det behövs särskilt ofta utomlands.
Att man drar om tråd beror på att förutsättningarna har ändrats under åren. Och att det över huvud taget är möjligt ska vi tacka rörinstallationerna för.
Och jag vidhåller att det är ovanligt även i utlandet med undantag av några ställen.
Och jag vidhåller att det är ovanligt även i utlandet med undantag av några ställen.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Har varit i Asien där dras alla installationer löst och dom putsar in enkeltrådar i väggar och tak..E elmont skrev:
Vilket är tokigt enligt mig men det är billigt och deras arbetskraft är billig och oändlig.
Det är nog ovanligt i Europa. Våra elsäkerhetsregler tas fram gemensamt med de andra länderna i Europa.Snoppenpåtoppen skrev:
Dubbelisolerade enkelledare förekommer i begränsad omfattning även i Sverige, till exempel vid installationer av solceller.
Kolla utländska forum. Det är ett evigt spårande och fiskande i väggarna när något ska ändras.S Stefan1972 skrev:Jag har aldrig sagt att de föredrar. Jag har bara sagt att det är ganska vanligt utomlands och att det samtidigt inte är ytterst ovanligt.
Om allting är så bra då, varför trådas det om och byts ganska mycket då¨som det antyddes ovan? Jag har inte fått den uppfattningen att det behövs särskilt ofta utomlands.
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Jag svarade på vart det finns och Europa har en liten del av befolkningen totalt sett i världen.H HenrikHuslöse skrev:
Asien har ca 4.4 miljarder människor
Europa har ca 746 miljoner människor
Enligt nedanstående länk..
https://världsdelar.se/befolkning
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
norge använde väl länge PR kabel i vägg? Används väl mindre och mindre dolt i vägg men man ser det i enklare hytter och sånt fortfarande.
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Flexrör och fördragen tråd fanns nog inte när kabel blev standard i andra länder. Alternativet var hårda rör och bocka dessa. Då är kabel snabbare och billigare. Fördragna slangar är state of the art 😄A avh67f skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Det tog många år innan flexslangen började bli accepterad, det beror troligen på att elektriker är ett konservativt folkslag som tycker att det ska vara som det "alltid" varit. Jag började använda flexslang blandat med rör rätt tidigt och blev mer eller mindre dumförklarad dom första åren.
I just Finland så är det väl vanligt att man drar upp all el på vinden och droppar ner kabeln i mellanväggarna där den ska kopplas?A avh67f skrev:
Jag har inte jobbat som elinstallatör i övriga världen men jobbat på några företag som tillverkar installations material.
Man ska inte tro att man tillverkar tex en 3P JFB (3 fas in i lgh/huset) för våran lilla marknad eller FK bara till svenska elinstörer. Då skulle Ahlsell bli tvungna att fördubbla deras listpriser.
Det som är väldigt marknadsspecifikt är mått, utseende och design på strömbrytare och vägguttag.