Nytt_användarnamn_2024_12
Vad vill du ha sagt med denna film? I Amerika byggs det hus med stomme och plywoood som välter och blåser bort vid nästa storm..
Deras byggnormer är inte alls lika bra och genomarbetade som våra vare sig själva byggandet eller elen..
 
Jag belyste bara att det ändå är ganska vanligt med kabel i vägg. Inte bara i usa de gör så där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Med en internationell utblick så är det antagligen Sverige som sticker ut med konstiga "regler", och generellt ovanliga lösningar.
FK i rör/flexslang är nog i stort sett ganska ovanligt över hela världen, även att ha trefas in i bostäder - också lite märkligt.

VI tycker ju förstås att det är bra, hemmablinda som vi är.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag belyste bara att det ändå är ganska vanligt med kabel i vägg. Inte bara i usa de gör så där.
Men som sagt hur dom gör i USA har knappast något att göra med hur vi gör i Sverige. Det är stora skillnader i deras (skiljer mellan olika stater) elsystem och i vårat.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med en internationell utblick så är det antagligen Sverige som sticker ut med konstiga "regler", och generellt ovanliga lösningar.
FK i rör/flexslang är nog i stort sett ganska ovanligt över hela världen, även att ha trefas in i bostäder - också lite märkligt.

VI tycker ju förstås att det är bra, hemmablinda som vi är.
Nja, jag har ju snurrat runt lite i världen och där jag har "pryat" har dom använt rör och tråd. Och jag tror att i Europa så är det rör och tråd som gäller.
 
Tyskarna kör också med kabel i vägg, liksom danskarna. Italien använder precis som Sverige slang.

Det har ju skett en gradvis övergång mot kabel. Först ersattes Bergmannrör och metallrören på 50-talet av vinylplaströr. Någonstans tilläts kabel i vägg, förmodligen med blå boken i mitten av 90-talet ungefär samtidigt som flexibel slang dök upp som alternativ till rör. De där slangarna kom i bättre varianter med tiden och ersatte i många fall rören. Snart kom fördragen slang. Det är ju väldigt likt en kabel och används på samma sätt. Dragavlastningen i dosan är utformad på ett annat sätt än för en kabel och i teorin kan man byta ledarna i slangen.
 
Mikael_L
TS har i alla fall lagt upp flera bilder på riktigt usla installationer, som extremt uppenbart bryter mot flera olika regler - ingen gråskala alls.
Det bör (ska !!) naturligtvis åtgärdas, vad utfästelsen vid köpet är värd vågar jag inte vara så säker på.
Men den ger åtminstone TS ett starkare case. Det är sällan jag tillstår att det finns några direkta bra utsikter att driva "dolt fel", men det här kanske kan vara ett sådant fall dock.

Jag såg också en bild där det verkade vara OVIR och RVIR kablar, har du sånt i kvar i huset bör du sanera bort det, isoleringen i dessa är antagligen väldigt rutten idag.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Måste en kabel i vägg förläggas "löst" då? När krävs genomspikningsskydd? Om jag skulle hamna i situationen att man vill ha en kabel i en vägg så skulle jag klamra den, om den är tillräckligt lång. Varför? Jo, för jag skulle föredra att förlägga den parallellt med rummets kanter, dvs där den förväntas finnas. Att dribbla med en "löst hängande" kabel, dragavlastning och genomspikningsskydd är ju bara jobbigt, det är inte värt det bara för att kunna gena lite med kabeln.
Det jag menar är dock att om du har möjlighet att klamra kabeln, så har du möjlighet att klamra en 16mm slang också. Så då drar man (jag) alltid en 16mm slang i väggen som jag sedan drar kabeln innuti.
 
  • Gilla
BL66
  • Laddar…
S
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns idag hela anläggningar som utförs med EKK/EKLK i vägg och typ senildosor. Av svenska elektriker. Det är tillåtet även om det ser amatörmässigt ut.
Jag säger inte emot, absolut inte. Jag har bara aldrig sett det själv. Och skulle aldrig jobba på ett företag som krävde att jag skulle göra såna installationer.

I vilka situationer har du sett såna installationer, jag är genuint nyfiken då jag aldrig sett det själv och inte förstår vitsen med det :)
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
S
S Stefan1972 skrev:
Fast man får ju komma ihåg att i övriga världen är det inget konstigt alls med motsvarande kabel förlagd i vägg. Det är bara här man skyr detta som pesten och menar på att det ska vara bytbart. Sen kan man ju fråga sig hur många ggr det verkligen byts kontra inte renoveras i övrigt. När det är dags för nya tåtar så brukar ju nästa ägare eller generation blåsa ut allt ändå.......
När jag jobbade mot privatpersoner skulle jag vilja påstå att det minst hände en gång i veckan, men säkert så ofta som 1 gång varannan dag. Att jag hade nytt av rören i väggen och drog om enstaka trådar, kompletterade med en extra tråd eller liknande.

Vårat system är helt makalöst bra och något vi ska vara stolta över. Bara att ta ett sånt exempel där du haft glappkontakt i en brytare / vägguttag och en ledare förkolnat. I Sverige är det bara att knyta i en ny tråd, dra om den och koppla in. Ofta kan det vara klart på under en timme. Där du har kablar dragna i vägg kan du åka på att borra "fiskehål" i väggen för att fiska fram en ny ledare. Låta den gamla brända ledningen ligga kvar i väggen och den nya ledningen hänga löst inne i väggen. Tar betydligt längre tid med katastrofalt dåligt resultat.
 
  • Gilla
Eloffen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
TS har i alla fall lagt upp flera bilder på riktigt usla installationer, som extremt uppenbart bryter mot flera olika regler - ingen gråskala alls.
Det bör (ska !!) naturligtvis åtgärdas, vad utfästelsen vid köpet är värd vågar jag inte vara så säker på.
Men den ger åtminstone TS ett starkare case. Det är sällan jag tillstår att det finns några direkta bra utsikter att driva "dolt fel", men det här kanske kan vara ett sådant fall dock.

Jag såg också en bild där det verkade vara OVIR och RVIR kablar, har du sånt i kvar i huset bör du sanera bort det, isoleringen i dessa är antagligen väldigt rutten idag.
Hade det påverkat priset på huset eller faller det återigen på att det kostar för lite att åtgärda?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
S SueCia skrev:
När jag jobbade mot privatpersoner skulle jag vilja påstå att det minst hände en gång i veckan, men säkert så ofta som 1 gång varannan dag. Att jag hade nytt av rören i väggen och drog om enstaka trådar, kompletterade med en extra tråd eller liknande.

Vårat system är helt makalöst bra och något vi ska vara stolta över. Bara att ta ett sånt exempel där du haft glappkontakt i en brytare / vägguttag och en ledare förkolnat. I Sverige är det bara att knyta i en ny tråd, dra om den och koppla in. Ofta kan det vara klart på under en timme. Där du har kablar dragna i vägg kan du åka på att borra "fiskehål" i väggen för att fiska fram en ny ledare. Låta den gamla brända ledningen ligga kvar i väggen och den nya ledningen hänga löst inne i väggen. Tar betydligt längre tid med katastrofalt dåligt resultat.
jag har inte sagt nånting om att vårat system är dåligt eller bör undvikas. Det förstår ju jag också att det ibland ger fördelar men man får ju samtidigt komma ihåg att det ändå verkar fungera i andra delar av världen ändå.....Våra installationer kanske är så dåliga att vi måste ha det såhär.....Hade de varit likadant utomlands så tycker jag väl ändå att utvecklingen hade tagit även de till bytbara trådar.......
 
Det är väl så att dom som "gillar" lös kabel i väggarna i första hand är dom som saknar egen erfarenhet och att dom som jobbar med elinstallationer inte tycker att det är en bra ide.
Undrar vem som vet bäst??
 
  • Gilla
Eloffen
  • Laddar…
Så du menar att större delen av jordens installatörer är okunniga och vi i sverige vet hur det ska vara? Låter typiskt svenskt......
 
Nytt_användarnamn_2024_12
S Stefan1972 skrev:
Så du menar att större delen av jordens installatörer är okunniga och vi i sverige vet hur det ska vara? Låter typiskt svenskt......
Det är en kostnads fråga om varför den större delen av världen bygger in enkelisolerade trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.