40 953 läst · 145 svar
41k läst
145 svar
Det här kan väl inte vara ok?
OK, EKK...S SueCia skrev:
Men har du någon gång satt en klammer på t.ex. en N1KX 5g6, eller EKKJ 4x6/6 som sen byggts in i en vägg?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 147 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 147 inlägg
Eftersom det inte finns nån föreskrift som säger att EKK inte får gå i vägg så nej.Mikael_L skrev:
Det finns ingen föreskrift som beskriver exakt hur installationen ska se ut heller utan någonstans har man satt en branschstandard.
I Sverige har jag aldrig sett en elektriker klamra ekk innuti vägg så om någon skulle göra det skulle jag undra om personen i fråga är helt inkompetent, det behöver inte hanteras i standarden.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Nu tänkte jag mest på åldern på huset och att det kanske inte var rör överallt. Dessutom om det kanske är rör här och var och det är plåtrör så kanske det inte ens är möjligt att använda sig av dem.S SueCia skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 791 inlägg
Måste en kabel i vägg förläggas "löst" då? När krävs genomspikningsskydd? Om jag skulle hamna i situationen att man vill ha en kabel i en vägg så skulle jag klamra den, om den är tillräckligt lång. Varför? Jo, för jag skulle föredra att förlägga den parallellt med rummets kanter, dvs där den förväntas finnas. Att dribbla med en "löst hängande" kabel, dragavlastning och genomspikningsskydd är ju bara jobbigt, det är inte värt det bara för att kunna gena lite med kabeln.
Det finns idag hela anläggningar som utförs med EKK/EKLK i vägg och typ senildosor. Av svenska elektriker. Det är tillåtet även om det ser amatörmässigt ut.S SueCia skrev:Eftersom det inte finns nån föreskrift som säger att EKK inte får gå i vägg så nej.
Det finns ingen föreskrift som beskriver exakt hur installationen ska se ut heller utan någonstans har man satt en branschstandard.
I Sverige har jag aldrig sett en elektriker klamra ekk innuti vägg så om någon skulle göra det skulle jag undra om personen i fråga är helt inkompetent, det behöver inte hanteras i standarden.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast man får ju komma ihåg att i övriga världen är det inget konstigt alls med motsvarande kabel förlagd i vägg. Det är bara här man skyr detta som pesten och menar på att det ska vara bytbart. Sen kan man ju fråga sig hur många ggr det verkligen byts kontra inte renoveras i övrigt. När det är dags för nya tåtar så brukar ju nästa ägare eller generation blåsa ut allt ändå.......
MEN det är ytterst ovanligt OCH vad skulle fördelen vara? Det tar lika lång tid att dra fördragen slang och det är i alla fall inte mer "krävande" med slang, det är enklare att hantera FK/FQ i dosor än att hantera kabel i dosor. Kostnaden för fördragen slang kontra kabel är marginell. Dosor utan dragavlastning för kabel är billigare än dragavlastade dosor. Man får en mycket mer flexibel anläggning med slang. Inga genomspikningsskydd behövs med slang. Jag ser inga fördelar med kabel i vägg
Jag har varit insyltad i trådbyte i tusentals bostäder, utan rör så skulle det kostat kunden mångfalt mer. En snabb uppskattning kanske 5 ggr så mycketS Stefan1972 skrev:Fast man får ju komma ihåg att i övriga världen är det inget konstigt alls med motsvarande kabel förlagd i vägg. Det är bara här man skyr detta som pesten och menar på att det ska vara bytbart. Sen kan man ju fråga sig hur många ggr det verkligen byts kontra inte renoveras i övrigt. När det är dags för nya tåtar så brukar ju nästa ägare eller generation blåsa ut allt ändå.......
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
ytterst ovanligt? Titta på vilken byggvideo som helst på youtube från tex usa. Finns rör till dosor även där men att kalla spikad kabel för ytterst ovanlig vet jag inte om jag håller med.......
Håller med.E elmont skrev:MEN det är ytterst ovanligt OCH vad skulle fördelen vara? Det tar lika lång tid att dra fördragen slang och det är i alla fall inte mer "krävande" med slang, det är enklare att hantera FK/FQ i dosor än att hantera kabel i dosor. Kostnaden för fördragen slang kontra kabel är marginell. Dosor utan dragavlastning för kabel är billigare än dragavlastade dosor. Man får en mycket mer flexibel anläggning med slang. Inga genomspikningsskydd behövs med slang. Jag ser inga fördelar med kabel i vägg
Dock finns det en del hus som byggs så, och det är även tillåtet.
Själv resonerar jag som dig, och skulle välja flex + FK alla dagar i veckan, men jag har varit och grejat i något relativt nybyggt projekt där man kört med EKK löst i vägg, så det finns tydligen en del som väljer det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Men nu börjar vi tyvärr skena iväg från TS ämne, och trådens ämne.
Det som TS visar i bilderna är massor av fantastiskt fula och olagliga saker med elen, att just övertäckt klamrad kabel nog antagligen kan anses vara tillåtet enligt reglerna ändrar inte det faktumet.
Men vill man bråka med säljaren eller elfirman, om "dolda fel" eller nåt annat så väljer man väl det mer uppenbart felaktiga, det finns absolut tillräckligt av den varan här.
Det som TS visar i bilderna är massor av fantastiskt fula och olagliga saker med elen, att just övertäckt klamrad kabel nog antagligen kan anses vara tillåtet enligt reglerna ändrar inte det faktumet.
Men vill man bråka med säljaren eller elfirman, om "dolda fel" eller nåt annat så väljer man väl det mer uppenbart felaktiga, det finns absolut tillräckligt av den varan här.