40 953 läst · 145 svar
41k läst
145 svar
Det här kan väl inte vara ok?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 147 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 147 inlägg
Va?S Stefan1972 skrev:Fast även det man inte ser berättar ju ganska mycket om man ser till helheten. Utgår man ifrån ett gammalt hus och man får besked om att all el är ny. Då borde rimligen alla ytskikt vara nya också eller så är elen utanpåliggande och fullt synlig. Man kan ju typ inte dra ny el i orörda rum rent generellt. Så rent visuellt så syns det ju ganska ofta vad som är gjort och inte. Om man är van alltså..........lekmannen kanske inte tänker på det på samma sätt men då ska man anlita folk som besiktigar först isåfall.
I svenska hus är det fullt möjligt, och görs dagligen av elektriker, att dra om elen utan att påverka ytskikt. Det är den stora fördelen med hur vi drar el jämfört med många länder som drar kablarna löst i vägg.
Håller med! Även haft en elektriker dra om elen i en 1920-tals lägenhet med delar som var original, så förväntade mig inte alls att saker skulle vara klamrade in utan rörS SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 147 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 147 inlägg
Fast börjar man klamra EKK innuti väggar så skulle jag aldrig acceptera det som ett fackmannamässigt utfört arbete.Mikael_L skrev:
Har jobbat som elektriker i 15 år och aldrig dragit slagit en enda klammer på en EKK innuti en vägg, ska kabeln göra någonting annat än att passera rakt igenom väggen så är det 16mm slang som gäller
Dagens bild... måste medge att jag börjar bli lite trött på det hela. Blir att öppna upp innertak i hallen också enligt min elektriker. Ska be om en förklaring på vad som är fel, eller om nån av er kan se det? Detta var då också täkt bakom ett till lager takpanel, börjar tro att förra ägaren hade extrapris på all panel eller nåt för det sitter verkligen överallt och gärna i flera lager
Du kanske skall titta ordentligt innan du skriver, så slipper du sedan "backa" på ditt egna påstående. Det på bilden är inte ok med lös FK utan skyddsrör.J jonaserik skrev: