40 953 läst · 145 svar
41k läst
145 svar
Det här kan väl inte vara ok?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
I ett hus av den här åldern får man nästan utgå ifrån att det ser ut så här om man inte har ganska så tydliga dokument/utfästelser på vad som är bytt och inte. Om inte annat så syns det ju direkt vid en normal kontroll om man är lite kunnig. Det är ju inte direkt så att precis all el är bytt utan att det syns på nåt vis.
Både i kontraktet och i besiktningsprotokollet är det klargjort att elcentral byttes och nya dragningar för 2 år sedan - detaljer såsom strömbrytare, vitvaror, fläkt i allrummet, utomhus belysning, etc. är alla uppdaterade under 2020-23.S Stefan1972 skrev:I ett hus av den här åldern får man nästan utgå ifrån att det ser ut så här om man inte har ganska så tydliga dokument/utfästelser på vad som är bytt och inte. Om inte annat så syns det ju direkt vid en normal kontroll om man är lite kunnig. Det är ju inte direkt så att precis all el är bytt utan att det syns på nåt vis.
Har köpt tidigare och båda gångerna blev det hel renovering av all el, men har hade jag faktiskt inte förväntat mig det med tanke på vad som sagts och det man kunde se var allt nytt
Fick till och med information om vilka elfirmor som gjort jobben...ingenjören101 skrev:Man ska ju inte börja slänga sig med dolda fel hur som helst men vissa saker kvalificerar ju nästan in under det. Du skrev att i köpeavtalet/beskrivningen stod att elcentral var bytt och ny dragning var utförd, stod det något mer specifikt än så?
Då borde du kunna förutsätta att elen skall vara i gott skick och fackmässigt utförd, men fattar om man inte orkar bråka om detta.
Dessvärre har huset ännu större dolda fel som håller på att ses över av försäkringsbolag - så elen är inte det dyraste posten. Vi får se hur allt går men det som är solklart är att jag inte kan flytta in tills allt detta är åtgärdat så det är mitt fokus
Fattar, stort lycka till!N Nyatag skrev:Fick till och med information om vilka elfirmor som gjort jobben...
Dessvärre har huset ännu större dolda fel som håller på att ses över av försäkringsbolag - så elen är inte det dyraste posten. Vi får se hur allt går men det som är solklart är att jag inte kan flytta in tills allt detta är åtgärdat så det är mitt fokus
Moderator
· Stockholm
· 52 861 inlägg
Elen är nog tveksamt om du kan få som dolt fel. Vissa av de här felen (ex. lampsladden genom panelen) borde man se inom rameln för undersökningsplikt. Därmed har man anledning att ifrågasätta påståendet om utbytt el.
De där oskyddade trådarna till golvvärmen är lite svårt att se hur fel det är. Jag antar att de gått upp i väggen som du verkar ha rivit? Själva golvvärmekabeln ligger ju normalt sett ingjuten i ett golv. Utan ytterligare skydd. Låg trådarna alltså lösa även utanför själva gjutningen?
De där oskyddade trådarna till golvvärmen är lite svårt att se hur fel det är. Jag antar att de gått upp i väggen som du verkar ha rivit? Själva golvvärmekabeln ligger ju normalt sett ingjuten i ett golv. Utan ytterligare skydd. Låg trådarna alltså lösa även utanför själva gjutningen?
Moderator
· Stockholm
· 52 861 inlägg
En utfästelse (om den är specifik och entydig, vilket låter tveksamt här) minskar undersökningsplikten. Men tar inte bort den helt. Den där lampsladden rakt igenom en vägg borde vara svår att missa. Ser man då den, så finns det anledning att ifrågasätta utfästelsen.R Rejäl skrev:
Du skrev att det var tveksamt att elen skulle ses som ett dolt fel, Ja det kan jag hålla med om att lampsladden inte kanske går under dolt fel men det är den lilla saken under stora..men allt annat med elen som man inte ser har jag svårt att se att man inte ska kunna se som ett dolt fel..H hempularen skrev:
Påminner om mitt hus lite grann.N Nyatag skrev:
Många 'bra' idéer men ingen som har rivit ut och gjort rätt från början...
Förra ägaren tyckte det var fint att fälla in halogen spot'ar i taket, vilket det är så klart.
Problemet var väl mer att man tyckte det var perfekt att borra hål i taket och sen direkt kontakt med isoleringen ovan (vinden), där ligger det kutterspån.
7 km kablage och 111 trafos senare samt igenpluggat så...Jisses...
Håller fullständigt med, dock var det en till panel spikad ovanpå detta Har verkligen varit en skattjakt av lager på lager -vi snackar stående plank väggar med liggande trä över, sen treetex, sen panel, sen antigen mer panel i en annan färg eller mer treetex med strukturtapet, och ibland både glasfiberväv och sen tapeten haha, golven sänktes precis med c. 10cm då det var inte bara linoleum och laminat utan också två lager av nån form av träskiva innan vi kom ned i original golv som var trevligt betsat. Väljer att se det positiva, får mer takhöjd och yta och kommer ha en el-installation man kan lita på.H hempularen skrev:
I ett nötskal så ligger min fokus på att få ett hem jag kan bo i som är säkert, resten är detaljer och något att greppa tag i ett senare skede. Har informerat säljaren och bet elektrikern att dokumentera det han finner men prio ligger på att fixa det så jag faktiskt kan flytta in och sova gott om natten
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast även det man inte ser berättar ju ganska mycket om man ser till helheten. Utgår man ifrån ett gammalt hus och man får besked om att all el är ny. Då borde rimligen alla ytskikt vara nya också eller så är elen utanpåliggande och fullt synlig. Man kan ju typ inte dra ny el i orörda rum rent generellt. Så rent visuellt så syns det ju ganska ofta vad som är gjort och inte. Om man är van alltså..........lekmannen kanske inte tänker på det på samma sätt men då ska man anlita folk som besiktigar först isåfall.
Det går väl utmärkt att dra nya trådar i gamla rum? Men om de inte ligger i sådana vita plaströr så blir det ju svårt såklart...S Stefan1972 skrev:Fast även det man inte ser berättar ju ganska mycket om man ser till helheten. Utgår man ifrån ett gammalt hus och man får besked om att all el är ny. Då borde rimligen alla ytskikt vara nya också eller så är elen utanpåliggande och fullt synlig. Man kan ju typ inte dra ny el i orörda rum rent generellt. Så rent visuellt så syns det ju ganska ofta vad som är gjort och inte. Om man är van alltså..........lekmannen kanske inte tänker på det på samma sätt men då ska man anlita folk som besiktigar först isåfall.
Det var tråkigt att se att det ser ut så illa. Att man inte skäms när man lämnar sådär.
Jag tror på samma som dig.
Jag tror på samma som dig.
Jag hade gjort en ordentlig undersökning och åtgärdat/bytt allt med Kalle Anka-stil. Men det verkar som ni redan håller på med det och har en bra plan och riktig elektriker inblandad. Hoppas allt löser sig. Uppdatera gärna med bilder på det nya och fräscha sedan 😎👍
Nja jag får intrycket av att att säljaren utlovade att elcentralen är ny och viss eldragning.S Stefan1972 skrev:Fast även det man inte ser berättar ju ganska mycket om man ser till helheten. Utgår man ifrån ett gammalt hus och man får besked om att all el är ny. Då borde rimligen alla ytskikt vara nya också eller så är elen utanpåliggande och fullt synlig. Man kan ju typ inte dra ny el i orörda rum rent generellt. Så rent visuellt så syns det ju ganska ofta vad som är gjort och inte. Om man är van alltså..........lekmannen kanske inte tänker på det på samma sätt men då ska man anlita folk som besiktigar först isåfall.
Men jag kan ha fel 🙄.
Inte svårt att öppna några dosor för att se att det är gamla ledningar i rören.