D Danne824 skrev:
Man ska inte tro att man tillverkar tex en 3P JFB (3 fas in i lgh/huset) för våran lilla marknad eller FK bara till svenska elinstörer. Då skulle Ahlsell bli tvungna att fördubbla deras listpriser.

Det som är väldigt marknadsspecifikt är mått, utseende och design på strömbrytare och vägguttag.
Fast är det inte precis det man gör?

EKK finns bara i Sverige för i Finland heter den MMJ tror jag, i Norge PFXP, i Tyskland NYM-J och i Danmark PVIKJ.

Med olika namn kan man hålla priset uppe.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
H HenrikHuslöse skrev:
Fast är det inte precis det man gör?

EKK finns bara i Sverige för i Finland heter den MMJ tror jag, i Norge PFXP, i Tyskland NYM-J och i Danmark PVIKJ.

Med olika namn kan man hålla priset uppe.
Vi pratar nog förbi varandra, vad en produkt har för beteckningen i ett annat land är inte vad jag menar.

Vad jag menar är att man massproducerar normprodukter t.ex. dvärgbrytare och JFB för fler länder än lilla Sverige.

Det skulle bli fruktansvärt dyrt att producera en 3P JFB bara för svenska marknaden, då en här mende att vi i lilla Sverige är ensamma om att dra in 3 fas i våra boenden.

Schneider, ABB, Legrand, Hager osv produceras faktiskt i Asien och desutom även i samma fabriker.

Själva tillverkningskostnaden är inte mycket, tillkommer sedan frakt, förpackning och distributions kostnader.

Vi är inte så speciella här uppe i lilla Sverige som vi tror.

JFB kom till pga man hade så dåliga installationer nere i södra Europa, en fransk innovation om inte jag mins fel.

A
Det är ju den gamla beteckningen enligt (svensk standard 424 17 01)

Den nya SS 424 17 02 ska ju helt motsvara den europeiska cenelec-standarden för kablar vad jag vet. Så det bör nog vara rätt lika i hela Europa. Att den gamla från 80-talet hängt med i 40 år är en annan diskussion 😇

Vad jag försöker säga är att använder man den nya beteckningen bör den väl rimligtvis stämma överens med övriga länder?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Vi pratar nog förbi varandra, vad en produkt har för beteckningen i ett annat land är inte vad jag menar.

Vad jag menar är att man massproducerar normprodukter t.ex. dvärgbrytare och JFB för fler länder än lilla Sverige.

Det skulle bli fruktansvärt dyrt att producera en 3P JFB bara för svenska marknaden, då en här mende att vi i lilla Sverige är ensamma om att dra in 3 fas i våra boenden.

Schneider, ABB, Legrand, Hager osv produceras faktiskt i Asien och desutom även i samma fabriker.

Själva tillverkningskostnaden är inte mycket, tillkommer sedan frakt, förpackning och distributions kostnader.

Vi är inte så speciella här uppe i lilla Sverige som vi tror.

JFB kom till pga man hade så dåliga installationer nere i södra Europa, en fransk innovation om inte jag mins fel.
Normkomponenter från Schneider görs på lite olika ställen. På brytarna står Made in Bulgaria. På jordfelsbrytare står det Made in Spain. På huvudbrytaren står det Made in Estonia. Inget av dessa länder ligger mig veterligen i Asien.

Om du får tag på flera kända fabrikat som är tillverkade i samma fabrik i Kina är det troligen förfalskningar. Det tillverkas falska brytare märkta Hager/Schneider/ABB. Om de ens fungerar är en helt annan fråga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det tog många år innan flexslangen började bli accepterad, det beror troligen på att elektriker är ett konservativt folkslag som tycker att det ska vara som det "alltid" varit. Jag började använda flexslang blandat med rör rätt tidigt och blev mer eller mindre dumförklarad dom första åren.
Skall man vara ärliv så har ju rör större innerligheten och alltså mer plats vilket kan vara bra om man skall dra en massa trådar för trapp och annat. Men för vanliga enfasgrupper fungerar ju slang bra. Och jag tycker det är mindre motstånd i rör än slang om man skall dra in tråd.

Sedan finns det ju skarvar och böjar om man inte orkar böja rören. Och rören är starkare än den tunna slangen så de är enklare att säkra med en böjd tretumsspik.

Fick nu vidare bilder och felmarkering av min elektriker, vilka bla. inkl.:
- Kraftkabel FQ som matas vägguttag i sovrum borrat genom tak förlagt utan installationsrör med direkt kontakt mot armering i taket
- FQ kablage direkt mot trä
- Enkel isolerat kablage direkt borrat genom trä
- Mätning i tvättstuga enkel isolerat kablage i plastkanal
- Installationskabel kopplade i tak med eltejp
- Skadad kablage som ligger direkt mot träpanel
- Feldimensionerad kablage (2x0,75)
- Kopplingsdosa i hallen, kablarna skarvat direkt i trävägg. Stor brandrisk
- FK kablage klamrat med spik direkt i trämaterial
- Jordat vägguttag i sovrum inkopplat till ojordad elinstallation
- Kabel i källartaket skarvat med eltejp

Är något av dessa ok?

• Gilla
HJNJH
  • Laddar…
A
Nä det är inte ok. Bra att ni gör en ordentlig undersökning.

A avh67f skrev:
Nä det är inte ok. Kommer det där att åtgärdas?
Hela huset håller på att dras om, vilket tyvärr betyder att dom varit tvungna att öppna upp varenda vägg och tak. Ganska ledsen över det hela, nog därför jag söker bekräftelse att det inte finns något annat alternativ

N Nyatag skrev:
Hela huset håller på att dras om, vilket tyvärr betyder att dom varit tvungna att öppna upp varenda vägg och tak. Ganska ledsen över det hela, nog därför jag söker bekräftelse att det inte finns något annat alternativ
Efter jobbet är utfört kan du åtminstone sova gott om natten 👍

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Så du menar att större delen av jordens installatörer är okunniga och vi i sverige vet hur det ska vara? Låter typiskt svenskt......
Om du inte inser fördelarna med rör så har du problem.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Tommty
N Nyatag skrev:
Saklig elektriker som specat upp detta på ett bra och tydligt sätt, samtliga punkter är fel, vissa mer allvarliga än andra.

just att kablarna är dolda i väggen utan rör innebär att enda lösningen är att öppna upp alla delar. Tråkigt nu men görs det rätt sedan så är det en renoveringspunkt du förhoppningsvis aldrig mer behöver underhålla.

• Gilla
Nyatag och 1 till
  • Laddar…
Inte helt ovanligt att det ser ut som det gör bakom skåpet även om det är en elektriker som gjort det, om det gjordes för 25 år sedan eller mer. Ju äldre anläggning desto slarvigare kunde elektrikerna vara. Många saknade på den tiden också helt utbildning. Särskilt de som jobbade med efterarbeten på prefab och installationer i kök och badrum vid nyproduktion slarvade enligt min erfarenhet. Man har ju sett en del genom åren. Men de flesta hade en yrkesstolthet redan då vill jag betona.

På den tiden jag var elektriker så fick jag ofta städa upp sådant här...

E Eloffen skrev:
Om du inte inser fördelarna med rör så har du problem.
Har inga problem alls. Har inte skrivit en stavelse om att nåt annat än rör är att föredra.

UPDATE och en till fråga - säljaren hade dolda fel plus försäkring via Länsförsäkringar som ska täcka elen. Nu kommer dock handläggaren och påstår att elen är från ursprungs året (1946) och inte bytt alls och därför täcker dom inte... blir helt chockad. Dom har fått 30 sidor av fel med bilder och förklaringar från elektrikern men påstår nu att jag måste bevisa vilket år ledningarna är från

Nån som har några klara exempel på saker som helt enkelt inte existerade på 40 talet typ när kom sockerbitarna, färger, plaströr, etc.?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.