Demmpa, gulgrön kom 1968 enligt din egen länk. Undrar om någon faktiskt använde det redan då eller om det tog några år för det att slå igenom.

Kabel med plastisolering fanns inte på 40-talet, inte heller dosor eller elrör av plast.

Man bytte till till blå nolla och svart fas på 1970-talet.

Man gick över från svart fas till brun i den fasta installationen 2002 med en övergångsperiod till 2004(?) Det här är uppgifter som fanns på nätet förr men är borta idag.
 
Mikael_L
Min erfarenhet är att det är ovanligt att hitta gul/grön från 1968-69. Men vanligt med röd fortfarande 1971-72, och jag har även funnit det i hus byggda runt 75-76. Elektriker är konservativa av sig.

Jag har hört att kabel med plastisolering kom redan i något av de sista åren på -40-talet. Men jag har inga starka belägg för att det är sant.
I mitt exemplar av Teknos bok EL-ARBETE från 1955 så nämns de nya plastisolerade ledningarna med orden "Under de senaste åren ha även termoplastisolerade ledningar, de s.k pv-ledningarna börjat användas i allt större utsträckning. De tillverkas som enledare i i ett flertal färger..."
Men boken har extremt lågt fokus i övrigt på det här nya materialet.
Ja konservativt släkte, som sagt. ;)

Vad gäller rör i plast nämns bara att det har gjorts försök med dåliga resultat.
Så det hade vid den tiden (1955) troligen börjat tillverkas och testas en del, men de var troligen inte tillräckligt bra, så det hade än så länge inte börjat användas "på riktigt".
-60-talet var plaströrens årtionde, skulle jag säga. Men uppsvinget kom nog i slutet på 50-talet.


H HenrikHuslöse skrev:
Man bytte till till blå nolla och svart fas på 1970-talet.
Ja, och det var övergången ifrån lokala standarder till en nationell standard.
Jag gissar att Sverige följde efter någon förändring i Tyskland, ty våra partfärger hade sedan länge följt av vilka färger som tyska kabeltillverkare hade.

elmont började nog att arbeta som elektriker på typ 70-talet, han har kanske lite inspel också.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Vi pratar nog förbi varandra, vad en produkt har för beteckningen i ett annat land är inte vad jag menar.

Vad jag menar är att man massproducerar normprodukter t.ex. dvärgbrytare och JFB för fler länder än lilla Sverige.

Det skulle bli fruktansvärt dyrt att producera en 3P JFB bara för svenska marknaden, då en här mende att vi i lilla Sverige är ensamma om att dra in 3 fas i våra boenden.

Schneider, ABB, Legrand, Hager osv produceras faktiskt i Asien och desutom även i samma fabriker.

Själva tillverkningskostnaden är inte mycket, tillkommer sedan frakt, förpackning och distributions kostnader.

Vi är inte så speciella här uppe i lilla Sverige som vi tror.

JFB kom till pga man hade så dåliga installationer nere i södra Europa, en fransk innovation om inte jag mins fel.
Det är inte dåligt att du i princip får fel på allt du skriver här. Det är åtminstone som jag ser det klädsamt att ha någon liten aning om vad man försöker delge det okunniga BH forumet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Man bytte till till blå nolla och svart fas på 1970-talet.
Man gick över från svart fas till brun i den fasta installationen 2002
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gissar att Sverige följde efter någon förändring i Tyskland, ty våra partfärger hade sedan länge följt av vilka färger som tyska kabeltillverkare hade.
Som jag skrev, det är min gissning.
Men nu började jag fundera vidare. Jag vill minnas apparat och lampsladd som också hade blå + svart. Hade även Tyskland (och isåfall troligen många andra länder) svart + blå som färger för enfas samtidigt som Sverige?
Eller råkade Sverige ha otur när vi tänkte, och valde svart fas medan andra länder valde brun, och vi därför behövde byta igen typ 25 år senare?
 
Jag tror att det har varierat från land till land, där jag i ungdommen var och jobbade hade dom röd fas. Hur det är i dag har jag ingen aning om.
Ps
Jag blev så nyfiken så jag tog och kollade och där har dom i slutet på 2018-2020 talet bytt färgen och har numer lika som oss
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev, det är min gissning.
Men nu började jag fundera vidare. Jag vill minnas apparat och lampsladd som också hade blå + svart. Hade även Tyskland (och isåfall troligen många andra länder) svart + blå som färger för enfas samtidigt som Sverige?
Eller råkade Sverige ha otur när vi tänkte, och valde svart fas medan andra länder valde brun, och vi därför behövde byta igen typ 25 år senare?
Det blev standardiserat på 1970-talet. Det var inte bara Sverige som bytte till gulgrön vid denna tid, övriga europa gjorde likadant. Valet av gul/grön kom sig av att alla färger hade använts som jord av någon och fas av någon annan. Tänk er diskussionen i standardiseringskomissionen:

- Grön är det givna valet för skyddsjord!
- Njet! Självklart ska svart vara jord. Titta på marken.
- Nein! För att hålla isär jord ska den vara röd. Det kan ju ingen ifrågasätta, eller hur?
- Non! Det naturliga valet är vit.

Jag är ganska säker på att Tyskland precis som Sverige hade röd som jordledare och svart och grå för fas och nolla. Sverige har ju ofta följt i Tysklands fotspår.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Jag tror att det har varierat från land till land, där jag i ungdommen var och jobbade hade dom röd fas. Hur det är i dag har jag ingen aning om.
Ps
Jag blev så nyfiken så jag tog och kollade och där har dom i slutet på 2018-2020 talet bytt färgen och har numer lika som oss
Storbritannien hade andra färger förut
wiring-three-phase-old-and-new-diagram-630.jpg

Först 2004 tror jag att de helt gick över till IEC
wikipedia-wiring-colours.jpg
 
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Jag är ganska säker på att Tyskland precis som Sverige hade röd som jordledare och svart och grå för fas och nolla. Sverige har ju ofta följt i Tysklands fotspår.
Precis som Sverige hade röd till både som fas, tändtråd och jordledare, menar du väl.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis som Sverige hade röd till både som fas, tändtråd och jordledare, menar du väl.
Just så. Jag har bott i en hyreslägenhet med gulgrön som enhetsfärg för alla funktioner. Blir ju enklare när installatören bara behöver ha en färg på rullarna.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Storbritannien hade andra färger förut
[bild]

Först 2004 tror jag att de helt gick över till IEC
[bild]
Stämmer bra det. Den övergången var samtidigt med Sverige men med en längre övergångsperiod så antagligen låg samma standard bakom.
 
Tommty
N Nyatag skrev:
UPDATE och en till fråga - säljaren hade dolda fel plus försäkring via Länsförsäkringar som ska täcka elen. Nu kommer dock handläggaren och påstår att elen är från ursprungs året (1946) och inte bytt alls och därför täcker dom inte... blir helt chockad. Dom har fått 30 sidor av fel med bilder och förklaringar från elektrikern men påstår nu att jag måste bevisa vilket år ledningarna är från

Nån som har några klara exempel på saker som helt enkelt inte existerade på 40 talet typ när kom sockerbitarna, färger, plaströr, etc.?
intressant svar, istället för standardsvaret att elen inte kan klassas som dolt fel samt dels ur att besiktningar exkluderar vatten och el.

Som tidigare skrivet finns det några saker som _kan_ styrka att det är senare installationer än byggnadsåret:
- Gul/grön jordledare
- Elektrikern använder sig av termen FQ, har inte funnits så många år, sen kan det vara en felskrivning och det är FK.
- Blå neutralledare (om det inte är en fas eller något annat)
- 2x0.75 ledare, gissar på SKX, borde ha stämpel på isoleringen som betecknar kabeltypen. Genom detta kan det vara möjligt att få ett tidsspann.


Sen tror jag inte du kommer få något på dolda fel försäkring oavsett vad för bevis du skickar, har sett ett hundratals fall just för el som sett betydligt värre ut än din där man inte får ut något. Men nån ska alltid vara den första. Mitt råd är att inte bränna ut dig för detta.

Tror inte någon, någonsin har fått ut något för el relaterade fel på en dolda fel försäkring?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min erfarenhet är att det är ovanligt att hitta gul/grön från 1968-69. Men vanligt med röd fortfarande 1971-72, och jag har även funnit det i hus byggda runt 75-76. Elektriker är konservativa av sig.

Jag har hört att kabel med plastisolering kom redan i något av de sista åren på -40-talet. Men jag har inga starka belägg för att det är sant.
I mitt exemplar av Teknos bok EL-ARBETE från 1955 så nämns de nya plastisolerade ledningarna med orden "Under de senaste åren ha även termoplastisolerade ledningar, de s.k pv-ledningarna börjat användas i allt större utsträckning. De tillverkas som enledare i i ett flertal färger..."
Men boken har extremt lågt fokus i övrigt på det här nya materialet.
Ja konservativt släkte, som sagt. ;)

Vad gäller rör i plast nämns bara att det har gjorts försök med dåliga resultat.
Så det hade vid den tiden (1955) troligen börjat tillverkas och testas en del, men de var troligen inte tillräckligt bra, så det hade än så länge inte börjat användas "på riktigt".
-60-talet var plaströrens årtionde, skulle jag säga. Men uppsvinget kom nog i slutet på 50-talet.



Ja, och det var övergången ifrån lokala standarder till en nationell standard.
Jag gissar att Sverige följde efter någon förändring i Tyskland, ty våra partfärger hade sedan länge följt av vilka färger som tyska kabeltillverkare hade.

elmont började nog att arbeta som elektriker på typ 70-talet, han har kanske lite inspel också.
!956 byggde mina föräldrar sitt hus och då använde elektrikern en blandning av VP och pansarrör, eftersom jag redan då var intresserad så mins jag väl att en snickare och elektrikern diskuterade plast vs plåt och elektrikern påpekade att man även kunder slå en spik genom plåtrören.
I början av 60talet kom ett plaströr som hette IP-rör som under några år fans på marknaden det var mörkgrått och av en lite känsligare plast än VP, och när det skulle bockas fick man använda både en bockfjäder och ett skålformat mothåll för att det inte skulle bli ett veck i böjen. Det röret ersattes helt av VP i senare delen av 60-talet
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inte dåligt att du i princip får fel på allt du skriver här. Det är åtminstone som jag ser det klädsamt att ha någon liten aning om vad man försöker delge det okunniga BH forumet.
Tack för dina åsikter, det värmer!

Du verkar vara en väldigt sympatisk person och får mycket "likes" på dina inlägg.

Jag hoppas att du fortsätter i den här stilen, vet allt, kan allt! och dessutom skriva att andra är dumma i huvudet i forumet och dessutom får medhåll av någon annan individ!

Hoppas att du mår bättre och känner dig styrkt.

För min egen del? Tog jag åt mig?

Kan inte ljuga och säga nej då jag svarar dig 😂 vilket jag inte tänkte.
Men när jag rannsakar mig själv, nä du är patetisk och bör egna dig till sånt du kan, dvs inget!

Vad har det här med denna tråd att göra? Inget! liksom ditt inlägg!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Tack för dina åsikter, det värmer!

Du verkar vara en väldigt sympatisk person och får mycket "likes" på dina inlägg.

Jag hoppas att du fortsätter i den här stilen, vet allt, kan allt! och dessutom skriva att andra är dumma i huvudet i forumet och dessutom får medhåll av någon annan individ!

Hoppas att du mår bättre och känner dig styrkt.

För min egen del? Tog jag åt mig?

Kan inte ljuga och säga nej då jag svarar dig 😂 vilket jag inte tänkte.
Men när jag rannsakar mig själv, nä du är patetisk och bör egna dig till sånt du kan, dvs inget!

Vad har det här med denna tråd att göra? Inget! liksom ditt inlägg!
Det är bra att du reagerar då finns det nog hopp.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min erfarenhet är att det är ovanligt att hitta gul/grön från 1968-69. Men vanligt med röd fortfarande 1971-72, och jag har även funnit det i hus byggda runt 75-76. Elektriker är konservativa av sig.

Jag har hört att kabel med plastisolering kom redan i något av de sista åren på -40-talet. Men jag har inga starka belägg för att det är sant.
I mitt exemplar av Teknos bok EL-ARBETE från 1955 så nämns de nya plastisolerade ledningarna med orden "Under de senaste åren ha även termoplastisolerade ledningar, de s.k pv-ledningarna börjat användas i allt större utsträckning. De tillverkas som enledare i i ett flertal färger..."
Men boken har extremt lågt fokus i övrigt på det här nya materialet.
Ja konservativt släkte, som sagt. ;)

Vad gäller rör i plast nämns bara att det har gjorts försök med dåliga resultat.
Så det hade vid den tiden (1955) troligen börjat tillverkas och testas en del, men de var troligen inte tillräckligt bra, så det hade än så länge inte börjat användas "på riktigt".
-60-talet var plaströrens årtionde, skulle jag säga. Men uppsvinget kom nog i slutet på 50-talet.



Ja, och det var övergången ifrån lokala standarder till en nationell standard.
Jag gissar att Sverige följde efter någon förändring i Tyskland, ty våra partfärger hade sedan länge följt av vilka färger som tyska kabeltillverkare hade.

elmont började nog att arbeta som elektriker på typ 70-talet, han har kanske lite inspel också.
Jag har den där boken från Teknis förlag i utgåva 1948 och där nämns de nya på-ledningarna som en kuriosa. ”-Framtiden må utvisa om det nya materialet uppfyller de krav som ställs”, typ. Plaströr nämns inte, det var Bergmann- eller pansarrör som gällde. Samt givetvis nämndes att knoppledning var på avskrivning och att materielkatalogerna inte längre listade alla detaljer.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.