409 419 läst · 7 654 svar
409k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
Jag vill också slå ett slag för att handla lokalt producerad öl. Inte så många år sen var vi ett öl u-land och du kunde i princip få kiss från pripps eller urin från spendrups. Idag finns återigen mängder av mikrobryggerier där entusiaster brygger öl av kärlek medan de stora skitbryggerierna bara säljer ”produkter” för att nån ekonom ska få lite bättre siffror i sitt excelark. Jag vet vad jag vill sponsra.
När jag körde hem från lunchen idag körde jag in om ett av en handfull lokala bryggerier och köpte några sexpack med folköl. Eftersom vi lever i sossesverige där staten patetiskt nog bestämt att vi alla blir alkisar om vi kan köpa starköl lokalt så får det bli folköl. Men jag kan stå och prata med bryggmästaren och gynna ett lokalt företag. Dessutom kör jag förbi både sädesfälten och humlestörarna till några av de lokala odlarna. Allt detta väger för mig oerhört tungt så jag köper inget annat än lokalt bryggd öl.
När jag körde hem från lunchen idag körde jag in om ett av en handfull lokala bryggerier och köpte några sexpack med folköl. Eftersom vi lever i sossesverige där staten patetiskt nog bestämt att vi alla blir alkisar om vi kan köpa starköl lokalt så får det bli folköl. Men jag kan stå och prata med bryggmästaren och gynna ett lokalt företag. Dessutom kör jag förbi både sädesfälten och humlestörarna till några av de lokala odlarna. Allt detta väger för mig oerhört tungt så jag köper inget annat än lokalt bryggd öl.
En liten anekdot. I början av 90-talet bryggde jag eget öl, men på vägen hem via Arlanda mellan utrikes/inrikes hade Kungsholmen bryggeri (idag Nils Oscar) satt upp en öldisk så man kunde prova deras öl. Pratade och provade när han säger, har lite specialare i den där trätunnan vill du smaka för den säljer vi inte av. Efter den händelsen avtog mitt eget bryggande