Vad anses som "finöl"?

T TheGame skrev:
Vad anses som "finöl"?
Ligger nog i betraktarens ögon men...
Jag anser det är lättare att kategorisera fulölen, ofta 150:- /flaket, av någon som passerat Calles eller Bordershop.

FredrikR FredrikR skrev:
Ligger nog i betraktarens ögon men...
Jag anser det är lättare att kategorisera fulölen, ofta 150:- /flaket, av någon som passerat Calles eller Bordershop.
Smaken får avgöra :)
Godast brukar vara från pumpen på välsorterad krog :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vad anses som "finöl"?
Det du tycker om att dricka är finöl. Det du inte tycker om att dricka är fulöl. Vad andra anser vara fin- eller fulöl ska man inte bry sig om för de har ändå fel.

Själv tycker jag att en kall massproducerad ljus lager, typ Norrlands Guld, är godare än nåt ljummet överjäst öl med frukt i, bryggt av nån skäggig hipster hemma i badkaret på Södermalm. Men jag skulle aldrig sätta epitetet "fulöl" på den senare varianten, då andra tycker motsatsen.

Det finns såklart öl av mer eller mindre bra kvalitet, oavsett vilken sorts öl man föredrar, och dessa hittar man bäst genom att prova sig fram, inte bara genom att lyssna på vad andra tycker. Ditt finöl kan vara någon annans fulöl. Och tvärtom.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att fulöl är sådan där producenten väljer de enklaste tillverkningssätten för att tjäna pengar på kvantitet istället för kvalitet och alltså väljer att sälja tio burkar med en kronas marginal per styck än fem burkar med två kronors marginal.

Frågan är förstås komplexare än så, men i princip.

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har endast provat några enstaka kopparbärs (kopparbergs), men de jag har druckit var väldigt platta och trista, så deras öl hamnade på min spärrlista, jag skulle vilja kalla de fulöl, billiga på alla vis, både i inköp och produktion och smak.
Finns kopparbergs ens kvar? JAG har ingen aning ...

Sen är jag ju lite korkad ifall jag inte ger en öl eller öltillverkare en ny chans ibland.
I min ungdom (drygt 20 år) köpte jag en gång någon ale, kommer inte riktigt ihåg vad det var, men någon hyfsad känd var det nog. Den valdes på flaskan/etikettens utseende.
Tvi, vad jag tyckte den smakade skit, festkvällen förstörd!

Många år senare så hade min smak och kunnande utvecklats så jag både förstod skillnaden mellan lager och ale (och lite annat) och börjat uppskatta smaken av ale.

edit:
Nu kollade jag lite på Systembolagets sida.
Kopparbergs öl har dom inte kvar, men däremot finns det några öl under annat namn från Kopparbergs bryggerier. T.ex Zeunerts, Dansk Fadöl, sofiero etc. Några av dessa är ju faktiskt helt drickbara, jag visste bara inte att de kom från/via det bryggeriet.
Men däremot kör de en massa olika cider under varumärket Kopparbergs ...

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det du tycker om att dricka är finöl. Det du inte tycker om att dricka är fulöl. Vad andra anser vara fin- eller fulöl ska man inte bry sig om för de har ändå fel.

Själv tycker jag att en kall massproducerad ljus lager, typ Norrlands Guld, är godare än nåt ljummet överjäst öl med frukt i, bryggt av nån skäggig hipster hemma i badkaret på Södermalm. Men jag skulle aldrig sätta epitetet "fulöl" på den senare varianten, då andra tycker motsatsen.

Det finns såklart öl av mer eller mindre bra kvalitet, oavsett vilken sorts öl man föredrar, och dessa hittar man bäst genom att prova sig fram, inte bara genom att lyssna på vad andra tycker. Ditt finöl kan vara någon annans fulöl. Och tvärtom.
Jag dricker lätt fulöl, som jag klassificerar den, bara den är kall, så funkar den som snöskottar eller gräsklipparöl, eller bara som kall och förmodligen helt ok smakande ÖL :love::beer:

Allt beror på omständigheterna, skulle jag säga.
Till pizzan kanske jag inte väljer en 10% TIPA med galet mycket smak och doft, utan kanske en Norrlands eller Falcon eller...

• Gilla
  • Älska
RoAd och 5 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Jag dricker lätt fulöl, som jag klassificerar den, bara den är kall, så funkar den som snöskottar eller gräsklipparöl, eller bara som kall och förmodligen helt ok smakande ÖL :love::beer:

Allt beror på omständigheterna, skulle jag säga.
Till pizzan kanske jag inte väljer en 10% TIPA med galet mycket smak och doft, utan kanske en Norrlands eller Falcon eller...
Jajemän.
upp till 5% duger som vardagsöl(y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
Åbro femkommatvåan tycker jag är en utmärkt billig enkel lager.
Den tycker jag är rätt OK i smaken, passar mig i alla fall. Och inget är något märkbart billigare på systemet så denna Åbro får gärna bli den enklaste jag köper på bolaget.
KralLev, som Ellöken skrev om, kan jag nog testa, den verkar bra.

Men det finns några andra och brottas nära detta prissegment, som jag varierar lite mellan.
Jag tar ibland någon Pistonhead, Breznak eller DAB eller bomble bee 17.
Jag kan väl särskilt tipsa den som gillar tjeckiska pilsner att testa Breznak, och de som gillar öl humlade i IPA-stil att testa Bomble bee 17.
Den senare är ju ingen IPA, men den är rätt friskt och uppiggande humlad.

Annars är det faktiskt så att jag köper ganska lite av enklare lageröl från bolaget, ofta nöjer jag mig med någon halvhygglig 2,8% från affären, som är i jämförelse nästan gratis. Så jä*** stor skillnad är det ju inte ...
Jag saknar att Åbro tvåkommaåttan verkar ha försvunnit, eller åtminstone att nästan inga affärer har den.
Den var rätt lik femtvåan, men man kunde dricka dubbelt så många utan att bli drängfull.

Så mina inköp på bolaget blir oftare olika mörka öl, ale, porter, stout, mörka smakrika lager etc. Men jag är aningen priskänslig där också. Om det börjar kosta 50-60 kr litern så börjar det svida.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Karlia
Lagunitas - men många hade funkat

Hamburgare grillas på en kolgrill med ett glas öl vid sidan, utomhus på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Flaskor med olika vätskor och rengöringsmedel på ett träbord utomhus.
Skapa konto

Idag har jag tvättat bilen, lite blandade vätskor som nyttjades, lite oklart vilka som användes till vad :thinking:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Violina och 5 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Lagunitas - men många hade funkat

[bild]
Lagunitas en absolut favorit. Såg att den finns på burk numera.

Kul tråd nu med stor spridning, engagerar många. När det gäller öl så uppskattar jag det mesta och typen av öl beror på tillfället: VW 12 på restaurang till en god chokladefterätt, enklaste lagern i solstolen på Kanarieöarna eller en bitter på puben.
Däremot är jag extremt noga med vin: finns så mycket smaksatta druvjuice-viner på bolaget så man blir mörkrädd. Vin behöver ju ingen innehållsförteckning alls till skillnad från öl så det går inte att se om vinet är fejkat eller inte.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lidl öl av lite bättre sort, jag måste börja samla tomflaskor för jag tänkte börja brygga eget.
383L-min-800x800.jpg

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
lite godis uppackat och kvällens första.
Så mycket gott, så lite tid.

Ölburkar med olika märken och färger staplade på varandra på ett köksbänk.
Skapa konto
Ölglas fyllt med skummande öl bredvid en flaska Lagunitas Maximus IPA och en liten rosa leksaksgris på en köksbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.