Söndag, tapas med massa godsaker och till det min "häxblandning" som har blivit min stående bordsdryck på helgerna när jag känner för något annat än alkoholfria drycker (vilket jag gör nästan varje helg)

Bord dukat med tapas och en "häxblandning" i ölsejdel, omgiven av burkar med alkoholfri öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Öl var billigare än Coca-Cola och jag blev övertalad av mitt ressällskap att prova att dricka öl till middagen.

Rutinen var att man fick ett glas öl (minst 50 cl, men jag mätte aldrig) och en liten papperslapp med ett streck på. När man nästan hade druckit ur sin öl kom en kypare som snabbt bytte ut glaset mot ett fullt och satte ett till streck på papperslappen. Man behövde alltså aldrig beställa öl, utan måste säga till när man inte ville ha mer. Det var förmodligen ett lokalt öl och jag fick aldrig reda på vad.
kul historia och inte mycket har ändrats.
det fungerar fortfarande precis likadant med strecken när du får in ny öl och Coca Cola är fortfarande dyrare än en öl, så allt är som det ska.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kommer att tänka på en ölupplevelse jag hade för några år sedan.
Jag och den bättre hälften var på semester i USA, ett av stoppen rätt tidigt på resan var San Fransisco, vi kommer in ganska sent på kvällen, motorvägsavfarten ledde oss genom lite slummigare områden fram till vårt motell, vi undrade var i helskotta vi hamnat vi ska ju bo där tre nätter, receptionisten var otrevligt, rummet OK men dörrarna tunna som papper. Morgonen efter så letar vi frukost och hamnar på ett Subway eller liknande, medans vi sitter och äter trillar en alkis in och formar.
Nu får vi en existentiell kris och flyr fältet, vi kör ut till vindistriktet sonoma, provar lite vin, går rundvandring, steker ofantliga mängder bacon på trangia, käkar burgare och dricker en dogfishhead. Dagen efter bestämmer vi oss för att utforska SF, vi går till den närmaste butiken och på vägen hittar vi ett litet bryggeri som ligger i vad jag bäst kan beskriva som portgången till en innergård, vi bestämmer oss för att gå dit på kvällen.
Kvällen kommer och vi går dit, väldigt trevlig personal och andra gäster, vi kör deras ölprovning med både spännande och goda öler.

Resten av resen flöt på bra, och många lokala öl hanns med under den 19 nätter långa resan.
Bryggeriet? Det var cellarmaker.
Är man i SF kan jag rekommendera att testa Anchor Steam från Anchor Brewery. Den blev något av en favorit när jag reste mycket till SF för några år sedan.
https://www.anchorbrewing.com/mobile/beer/anchor_steam
Den fanns på Systembolaget tidigare men verkar inte längre finnas i sortimentet.
 
  • Gilla
anis16
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Är man i SF kan jag rekommendera att testa Anchor Steam från Anchor Brewery. Den blev något av en favorit när jag reste mycket till SF för några år sedan.
[länk]
Den fanns på Systembolaget tidigare men verkar inte längre finnas i sortimentet.
Dracks några såna i studentpubben vill jag minnas, vi hade som mål att alltid ha 50+ ölsorter (när de flesta hade en).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dracks några såna i studentpubben vill jag minnas, vi hade som mål att alltid ha 50+ ölsorter (när de flesta hade en).
Östgöta nation i Uppsala? De hade i alla fall väldigt stort ölsortiment när jag läste i Uppsala.
 
-RB- -RB- skrev:
Östgöta nation i Uppsala? De hade i alla fall väldigt stort ölsortiment när jag läste i Uppsala.
E-sektionen på LTH =)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Från veckans och förra veckans släpp.
Tre ölburkar på en vit yta framför tapet med blomstermotiv, två IPAs, en märkt "Uber Hazy", den andra "Titan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oppigårds släppte en ny neipa igår, Fragg, som blev beställd då hyllan gapade tom. :love::beer:
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
En Apex-broder var här och lämnade en beställning.
Öppen wellpapplåda med flera ölburkar från Apex Brewing, två synliga med färgglada etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi är dock 3 som delar på denna. :beer:

Apex släpper även en ny TIPA imorgon skulle jag gissa.
Apex bryggeriets TIPA-ölburk och ett glas med öl vid en stenig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:love::beer::seenoevil:
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Är ingen öldrickare men finns alltid Melleruds pilsner hemma i kylen om man skulle bli sugen. Tycker den är en bra all-around bira
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är ingen öldrickare men finns alltid Melleruds pilsner hemma i kylen om man skulle bli sugen. Tycker den är en bra all-around bira
Jag såg nyss en Melleruds julöl som blivit avglömd i förrådet... :thinking:;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A
här åker några kalla ner ikväll...
Är så less på växellådor....
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag såg nyss en Melleruds julöl som blivit avglömd i förrådet... :thinking:;)
Brukar köpa en back 3hearts julöl och spara några, brukar ta en till midsommar och några innan dom släpper julölen igen
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Brukar köpa en back 3hearts julöl och spara några, brukar ta en till midsommar och några innan dom släpper julölen igen
Den är fin den.
mustig, och go.. (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den är fin den.
mustig, och go.. (y)
Bryggt en egen klon av den 2ggr
Tycker faktiskt att den blev minst lika bra, kanske lite bättre :)
 
A
nino nino skrev:
Bryggt en egen klon av den 2ggr
Tycker faktiskt att den blev minst lika bra, kanske lite bättre :)
se där ja(y)
har aldrig provat att brygga öl..
Håller mig till att dricka och skruva..
helst samtidigt :cool:
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.