409 419 läst · 7 654 svar
409k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
Tyvärr är det mest IPA och berliner weisse. Men visst blir det bättre för varje år.S segv skrev:Jag vill också slå ett slag för att handla lokalt producerad öl. Inte så många år sen var vi ett öl u-land och du kunde i princip få kiss från pripps eller urin från spendrups. Idag finns återigen mängder av mikrobryggerier där entusiaster brygger öl av kärlek medan de stora skitbryggerierna bara säljer ”produkter” för att nån ekonom ska få lite bättre siffror i sitt excelark. Jag vet vad jag vill sponsra.
När jag körde hem från lunchen idag körde jag in om ett av en handfull lokala bryggerier och köpte några sexpack med folköl. Eftersom vi lever i sossesverige där staten patetiskt nog bestämt att vi alla blir alkisar om vi kan köpa starköl lokalt så får det bli folköl. Men jag kan stå och prata med bryggmästaren och gynna ett lokalt företag. Dessutom kör jag förbi både sädesfälten och humlestörarna till några av de lokala odlarna. Allt detta väger för mig oerhört tungt så jag köper inget annat än lokalt bryggd öl.
Gillar Samuel Adams Boston Ale.
Eller gillade, senast jag köpte stog det på flaskan brewed and botled by galatea och det kändes som en dålig kopia. Flaskan var inte samma ich smaken var inte samma.
Sen gillar jag New Castle Brown Ale.
Gillar annars det flesta öl.
Färgglada burkar med sur/frukt smak gillar jag inte men det verkar vara vad dom flesta gillar
Eller gillade, senast jag köpte stog det på flaskan brewed and botled by galatea och det kändes som en dålig kopia. Flaskan var inte samma ich smaken var inte samma.
Färgglada burkar med sur/frukt smak gillar jag inte men det verkar vara vad dom flesta gillar
frukt i öl..T TheGame skrev:Gillar Samuel Adams Boston Ale.
Nä tack.. malt, humle..
Och en riktigt god gyllene eftersmak.. Inte så mycket kolsyrebubblor.. Utan djup..
När man fortfarande bjöd hem folk på besök så när folk skulle ta med öl så var det oftast en massa färgglada burkar. Alla sura och fruktiga.Maskintok skrev:
India pale Ale ansågs väll som dåligt öl och ytterst svårt att hitta en god.
sällskapsöl må jag säga att jag tycker mest om three heart 7.5..T TheGame skrev:
ensam dricka får vad som helst..
Fruktig öl. Detta med smak i öl beska, arom, fruktighet, etc, och en stor del av smaken är humleberoende och vilka sorter som används. Så en öl som kan ha en citruston och upplevas som fruktig är inte att det blandas i frukt utan det är val/kombination av humle och hur det sedan balanseras med olika maltsorter samt mängd.
Sedan finns det självklart de som har frukt, många med belgiskt ursprung t.ex, Lindeman som tidigt kom med sina körsbärsöl. Lambic öl som självjäser utav fruktinnehållet och senare ev. tillsatt extra socker, liknar det enkla solvinet som gjorts här i Sverige med olika bär direkt i flaskor som får självjäsa i t.ex. ett fönster under några veckor, vinbär var populära att använda med sin syra.
Kallas för öl men nja, tveksamt om jag ser så stora likheter med öl.
Sedan finns det självklart de som har frukt, många med belgiskt ursprung t.ex, Lindeman som tidigt kom med sina körsbärsöl. Lambic öl som självjäser utav fruktinnehållet och senare ev. tillsatt extra socker, liknar det enkla solvinet som gjorts här i Sverige med olika bär direkt i flaskor som får självjäsa i t.ex. ett fönster under några veckor, vinbär var populära att använda med sin syra.
Kallas för öl men nja, tveksamt om jag ser så stora likheter med öl.
Lindemans körsbärsöl tycker jag är gott men vill inte dricka flera efter varandra. Kopparbergs hade ett öl med persikosmak som jag tyckte var gott. Det smakade inte så mycket öl tyckte jag. Någon mer som kommer ihåg den. Tror den hette mixed malt persika?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 126 inlägg
Alla är inte finsmakare. För den som missat Glenn Hyséns krönika över hans ölfavoriter är det anbefallen läsning.
https://www.expressen.se/gt/kronikorer/glenn-hysen/glenn-hysen-har-har-ni-mina-tio-ol-favoriter/
https://www.expressen.se/gt/kronikorer/glenn-hysen/glenn-hysen-har-har-ni-mina-tio-ol-favoriter/
Men man har ju druckit dem alla och fortfarande några av dem.
Amstel blir det på de grekiska öarna, men det börjar nu dyka upp mikrobryggerier även där som brygger riktigt bra öl.
Hof är bryggölen.
Gösser ibland, var ju Åbro som först sålde märket i Sverige. Också en sommaröl.
Övriga sparsamt.
Är inte Royal en klassisk "bordershop" öl?
Amstel blir det på de grekiska öarna, men det börjar nu dyka upp mikrobryggerier även där som brygger riktigt bra öl.
Hof är bryggölen.
Gösser ibland, var ju Åbro som först sålde märket i Sverige. Också en sommaröl.
Övriga sparsamt.
Är inte Royal en klassisk "bordershop" öl?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 126 inlägg
Så är det nog.A AndersS skrev:
Varje gång jag tänker på den där listan funderar jag på hur den blivit till.
Redaktionsmöte: - Jag frågar Glenn om inte han kan skriva en krönika om sina favorit-öl till midsommar; han måste ju vara en öl-gubbe.
- Bra, gör så!
- Skriva en krönika om mina favorit-öl? Kan ja, la!
1. Prippen. Den é go!
2. Vafan! Va ska jag hitta på nu!?