Excel Excel skrev:
Jag inkluderade inte hela husets energiförbrukning. Räknade på 40 W per kvadratmeter. Hushållselen tillkommer därutöver.
Vad de andra försöker förklara är att om värmepumpen levererar 4kW värme, så tas 3 kW ifrån borrhålet och en kW kommer ifrån den el som pumpen förbrukar.
 
  • Gilla
P.S.A
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag inkluderade inte hela husets energiförbrukning. Räknade på 40 W per kvadratmeter. Hushållselen tillkommer därutöver.
Jag har inte heller blandat in hushållselen. Men man måste inkludera kompressorns drivenergi i kalkylen. Om ett hus behöver 6800 W för att hållas varmt så kommer ca 1700 W från elektriciteten som driver kompressorn och 5100 W från borrhålet. Vill man belasta borrhålet med max 40 W/meter så behöver man borra 127,5 meter (aktivt).
 
Excel
useless useless skrev:
Jag har inte heller blandat in hushållselen. Men man måste inkludera kompressorns drivenergi i kalkylen. Om ett hus behöver 6800 W för att hållas varmt så kommer ca 1700 W från elektriciteten som driver kompressorn och 5100 W från borrhålet. Vill man belasta borrhålet med max 40 W/meter så behöver man borra 127,5 meter (aktivt).
okay, förstår nu (y) Då borde de borrat 5 meter till? 127-122=5. Speciellt i framtiden om värmepumpen uppgraderas och blir ännu effektivare.
 
Redigerat:
Excel Excel skrev:
okay, förstår nu (y) Då borde de borrat 5 meter till? 127-122=5. Speciellt i framtiden om värmepumpen uppgraderas och blir ännu effektivare.
Men det beror ju också på vattenföringen i hålet (vilket de iofs inte kollade då de slutade borra).

Jag tror de har bra förutsättningar i sitt borrhål och därmed har de inte borrat för lite. Men det kan bero på tur...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men det kan bero på tur...
Jag tror snarare att man inte har funderat alls, utan installatören har räknat på det hela med någon av tillverkarnas dimensioneringsprogram och kommit fram till en konkurrenskraftig offert.

Att det blir några minusgrader i hålet i slutet av vintern är normalt sett inget problem och det är det programmen dimensionerar efter om man inte har egna önskemål.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror snarare att man inte har funderat alls, utan installatören har räknat på det hela med någon av tillverkarnas dimensioneringsprogram och kommit fram till en konkurrenskraftig offert.

Att det blir några minusgrader i hålet i slutet av vintern är normalt sett inget problem och det är det programmen dimensionerar efter om man inte har egna önskemål.
Om man skulle ta mitt 60 meter djupa borrhål för min brunn och sätta bergvärme i det så skulle jag inte ha några problem som helst med temperaturen då det verkar sitta i en åder som är väldigt vattenförande, det går inte att tömma den brunnen hur mycket man än pumpar.

Utifrån detta så kan man konstatera att det beror på vart man träffar med hålet.
 
Fast bara för att man kan pumpa upp mycket vatten per tidsenhet ur brunnen så är det inte säkert att man har särskilt rörligt grundvatten nere i berget. Normalt sett så ska man ju plugga energibrunnen i toppen, så det flödar inget vatten upp ur hålet.
 
useless useless skrev:
Fast bara för att man kan pumpa upp mycket vatten per tidsenhet ur brunnen så är det inte säkert att man har särskilt rörligt grundvatten nere i berget. Normalt sett så ska man ju plugga energibrunnen i toppen, så det flödar inget vatten upp ur hålet.
Ja, men vattnet står inte still om det är bra flöde. Risken är iofs att man har bra flöde en bit upp i hålet, men inget flöde i botten. Så verkar det dock inte vara hos mig (utifrån de mätningar som är gjorda hos både oss och grannarna).
 
Det som slår mig när jag läser sånt här är okunskapen om sin egen ekonomi. Hon jobbar med fastigheter, borde kunna detta på sina 5 fingrar. Men väntar till värsta elkrisen sen 70 talet med att byta till bvp. Att byta från elpannna till bvp har varit lönsamt de senaste 20 åren, oavsett när du gjort det.

Hade en diskussion med en annan person som jobbade som ekonom på ett relativt stort företag, hon bytte inte ut sin elpanna hemma för att "avskrivningen" inte var klar. Hon hade köpt den nått år tidigare. Så hon körde på med den pannan i nästan tio år till istället för att byta direkt. Man häpnar.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.