useless useless skrev:
Så, på grund av alldeles för klent borrhål, dåligt injusterat värmesystem och för hög värmekurva sparar dom bara 60-70% och förbrukade hutlösa 895 kWh i december.

Dom borde genast reklamera installationen.
895 kWh för december. Ha, vilka losers! Själv förbrukade vi... öh, det ringer på dörrn, hörni.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nina tipsar om att man först ska göra en kalkyl. Men då får den nog se bättre ut än den som presenteras i artikeln. För det finns väl ingen som något år, de senaste årtiondena betalat endast 40 öre/kW, för sin el? Bara elskatt, kostnad för elöverföring och moms på detta blir ju betydligt mer, oavsett var man bor i Sverige.
”I min uträkning 2021 betalade vi ungefär 40 öre per kWh, och det gör vi inte idag. I januari betalade vi 1,90 kronor per kWh och då har vi ändå ett bra pris jämfört med många.”
 
S Swixalot skrev:
Nina tipsar om att man först ska göra en kalkyl. Men då får den nog se bättre ut än den som presenteras i artikeln. För det finns väl ingen som något år, de senaste årtiondena betalat endast 40 öre/kW, för sin el? Bara elskatt, kostnad för elöverföring och moms på detta blir ju betydligt mer, oavsett var man bor i Sverige.
”I min uträkning 2021 betalade vi ungefär 40 öre per kWh, och det gör vi inte idag. I januari betalade vi 1,90 kronor per kWh och då har vi ändå ett bra pris jämfört med många.”
Jag har fortf några avtal under 50öre inkl skatt, moms o sedan tillkommer nätavgifter med eller utan årsavgifter på det. Vilket man aldrig kommer undan. Speciellt inte numera. Men årtionden? Elen var "billig" för 3år sedan. De kanske har ett bundet avtal på 190öre nu? Det lönar sig inte isf för januari.
Under 900kWh (enbart för uppvärmning/varmvatten?) i hus med 3 pers för dec, är väldigt lågt. Jag gjorde av med liknande i mitt kalla hus med luft/luft.
Dock anser jag att artikeln hade passat bättre för 10år sen, hade idag hellre läst mer om vattenburen vedeldning eller pellets pannor/smarta kaminer generellt.
 
P patriklarsson skrev:
Jag har fortf några avtal under 50öre inkl skatt, moms o sedan tillkommer nätavgifter med eller utan årsavgifter på det. Vilket man aldrig kommer undan. Speciellt inte numera. Men årtionden? Elen var "billig" för 3år sedan. De kanske har ett bundet avtal på 190öre nu? Det lönar sig inte isf för januari.
Under 900kWh (enbart för uppvärmning/varmvatten?) i hus med 3 pers för dec, är väldigt lågt. Jag gjorde av med liknande i mitt kalla hus med luft/luft.
Dock anser jag att artikeln hade passat bättre för 10år sen, hade idag hellre läst mer om vattenburen vedeldning eller pellets pannor/smarta kaminer generellt.
Fint att betala under 50 öre inkl. skatt och moms. Vi betalar 49 öre/kWh bara i energiskatt inkl. moms..
 
  • Gilla
nezze och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha läst denna artikel känns det ändå som att denna situation på elmarknaden har varit något positivt, när i princip 7000kwh är något som bara slösas lite extra för att värma växthuset tex.

Ett decennium med gratis pengar, extremt billig el och låg inflation har gjort något med mentaliteten hos den breda massan.

Att sen staten ska behöva gå in och rädda situationen är ju bara trams, ge punktstöd till dom som på riktigt behöver istället för att strössla helikopterpengar som bara driver upp inflation och förbrukning ännu mer.
 
  • Gilla
  • Älska
KB-U och 8 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag har fortf några avtal under 50öre inkl skatt, moms o sedan tillkommer nätavgifter med eller utan årsavgifter på det. Vilket man aldrig kommer undan. Speciellt inte numera. Men årtionden? Elen var "billig" för 3år sedan. De kanske har ett bundet avtal på 190öre nu? Det lönar sig inte isf för januari.
@patriklarsson Antagligen gör du samma räknefel som Nina, ifall du tror att du betalar 50 öre för varje extra kWh som du gör av med? Det är ju den kostnaden man måste ha för att göra en kalkyl på vad man kan spara in på minskad elförbrukning. Utöver det kan man minska kostnaden ytterligare ifall man kan gå ner på huvudsäkring, men det är mer tveksamt att ta med. Elpriset var under många år så lågt, att det knappt spelade någon roll, eftersom den stora utgiften var skatten på elen (och det är även moms på punktskatten). Energiskatten har legat över 40 öre/kWh, de senaste åren och ligger nu på 47 öre/kWh (inkl moms). Här kan du se skatten över tid:
https://www.energimarknadsbyran.se/...ingen/energiskatt-skattesatser-och-kostnader/
Menar du att ditt fasta elpris +(inkl moms) PLUS den rörliga delen av din överföringsavgift (inkl moms) bara är 3 öre? Skulle du isåfall kunna redovisa vad du har för kostnad för dessa tre delar (energiskatt, överföringsavgift och ditt fasta elpris)?

Det finns regioner som har lägre energiskatt och går man tillbaka några decennier kanske man kan hitta någon region där någon betalat så lite som 40 öre/kWh, på den tid skatt och överföringsavgifter var lägre - men jag tvivlar på att det går att hitta något fall, någonstans i Sverige under 2000-talet. Men jag kan ha fel - motbevisa mig gärna!:)
 
Tja, du har rätt i att det tillkommer en abonnemangsavgift på 333/mån inkl moms samt elöverföring 24,40 öre + skatt 36 öre + moms 15,1 öre = 75,5 öre/kWh.
Elpriset är sedan 39,7 öre + moms 9,925 öre = 49,625 öre/kWh
Totalt 125,125 öre/kWh.

Men när man jämför ett gammalt pris med ett nytt måste man nödvändigtvis inte räkna med de fasta abonnemang och överföringskostnaderna eftersom de är samma oavsett avtal?
Givetvis ska man räkna med detta i en ev procentuell ökning.

Kostar en kWh för dec nu 400öre så är ökningen ca 3ggr, inte 8ggr högre.
Så långt är jag med dig.

Ett annat avtal har jag elpris 49,525 öre inkl moms.
Abonnemang 129,95 inkl moms.
Elöverföring 29,3 öre inkl moms + skatt 49 öre inkl moms, ihop 78,3 öre/kWh.
Per kWh 127,825 öre.

Ett tredje:
Elpris 49,525 öre inkl moms.
Abonnemang 226,34kr inkl moms.
Överföring 32,875 öre inkl moms.
Energiskatt 49 öre inkl moms.
Ihop 81,875 öre/kWh.
Totalt per kWh 131,4 öre.

Jag förutsätter därmed att det är elpriset som ökat med de siffror som anges i artikeln.

De fasta priserna för överföring verkar därmed ligga på 75-80öre/kWh och abonnemang ca 25-37öre/kWh
Så har de haft 40 innan + 100 = 140 till ett pris nu på ca 190 + 100 = 290 blir kostnadsökningen omkring dubbel.

Många har nog fått betala tredubbelt med.

Men att man sparar in 66% av förbrukningen med en värmepump med SCOP 3 är ju inget konstigt. Dock påverkas ju inte hushållselen av detta och beroende på hur man gör sitt varmvatten.

Omöjligt att dra nytta av solceller vintertid men man kan sälja el sommarhalvåret och köpa tillbaka el vintertid.
 
  • Gilla
Swixalot
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
80% ?
Sen är det så att när det är som kallast och när elpriset är som högst vill man inte tillsatsen startar. Därför dimensionerar man ordentligt.
Men det står ju inte var i landet detta är eller husets värmebehov.
Är kåken välisolerad, har FTX och ligger i Skåne är borrhålet väl tilltaget.
 
Excel
B bjorsi skrev:
Men det står ju inte var i landet detta är eller husets värmebehov.
Är kåken välisolerad, har FTX och ligger i Skåne är borrhålet väl tilltaget.
Så kan det vara, en tumregel är att ett hus drar 40W-60W per kwm. Effektbehovet för detta hus är som bäst 6800 W (170kvm x 40W) och i sämsta fall på 10 200W (170 kvm x 60W)

Antagande 40W per meter borrhål. Borrdjupet borde då vara ca 170 meter. (6800 W / 40 W)

Nu har jag alla fall förklarat lite kring mina motiv till att jag tycker det är ett klent tilltaget borrhål.

Sen är det såklart jättebra att familjen sparat pengar på att byta till bergvärme och endast förbrukar en bråkdel mot tidigare, och det har jag inga synpunkter på.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Antagande 40W per meter borrhål. Borrdjupet borde då vara ca 170 meter. (6800 W / 40 W)
Du glömde att ca 1/4 av energin inte kommer från borrhålet. Så i bästa fall (40 W per kvadrat) behövs 128 meter borrhål.
 
S Swixalot skrev:
Energiskatten har legat över 40 öre/kWh, de senaste åren och ligger nu på 47 öre/kWh (inkl moms).
Energiskatten höjdes från 45 öre/kWh inkl. moms till 49 kr/kWh inkl. moms vid årsskiftet 2022/2023. Detta gäller de områden som inte har reducerad energiskatt.
 
  • Gilla
Swixalot
  • Laddar…
Excel
useless useless skrev:
Du glömde att ca 1/4 av energin inte kommer från borrhålet. Så i bästa fall (40 W per kvadrat) behövs 128 meter borrhål.
Förstår inte riktigt.
 
Excel Excel skrev:
Förstår inte riktigt.
1/4 av elförbrukningen är normalt sett hushållsel.

Det var av denna anledning jag var så imponerad av förbrukningen i december, den är lägre än vad jag har i juli i mitt hus. Vi har dock två elbilar, men de rullar inte jättemycket på sommaren....
 
Excel Excel skrev:
Förstår inte riktigt.

pacman42 pacman42 skrev:
1/4 av elförbrukningen är normalt sett hushållsel.

Det var av denna anledning jag var så imponerad av förbrukningen i december, den är lägre än vad jag har i juli i mitt hus. Vi har dock två elbilar, men de rullar inte jättemycket på sommaren....

Ca 1/4 av energin från värmepumpen kommer får elektriciteten som driver kompressorn. 3/4 kommer från borrhålet.
Med andra ord kan man inte ta husets hela beräknade energiförbrukning och använda som underlag för att räkna ut hur långt borrhål man behöver som Excel gjorde.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
Excel
useless useless skrev:
Ca 1/4 av energin från värmepumpen kommer får elektriciteten som driver kompressorn. 3/4 kommer från borrhålet.
Med andra ord kan man inte ta husets hela beräknade energiförbrukning och använda som underlag för att räkna ut hur långt borrhål man behöver som Excel gjorde.
Jag inkluderade inte hela husets energiförbrukning. Räknade på 40 W per kvadratmeter. Hushållselen tillkommer därutöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.