Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Du menar på fullt allvar att Fiber skulle vara avgörande för husköp?
Vadå "fult allvar" ? För mig och i princip alla jag känner är det ett absolut krav. Efter att lagt ner ganska mycket tid och kraft att få fiber till 3 av våra 4 bostäder skulle jag, om jag skulle flytta, aldrig ens överväga ett ställe som inte hade fiber.

Vi har 4G i jaktstugan och i båten, så jag kan lätt jämföra. Som jag tidigare skrev, vi behöver ca 600 GB/månad i dagsläget.

/M

• Gilla
Sitika Lynch och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mikrovågslänk kan aldrig bli i klass med fiber då radioförhållandena varierar vilket innebär att omsändningar krävs. Man kan exempelvis genom att räkna bitfel räkna ut hur mycket det regnar eller snöar, till en viss grad, regnar/snöar det för mycket så fungerar det inte alls...
Visst går det, man dimensionerar radiolänk till 99.999 % upptid inklusive nederbördsbortfall på viktiga stamförbindelser, men då talar vi ju antenner och utrustning som ligger långt över vad som är rimligt för enskilda anslutningar, och frekvensplanerade hopp med tillstånd.

/M

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
svenskar får väll vänta på starlink
Att tro att en satellittjänst kan ta någon större del av marknaden är ännu mer verklighetsfrånvänt än att tro att trådlöst markbaserat kommer ersätta "hypad" fiber.

Starlink är en gapfiller, ett alternativ dr inget annat fungerar. Och en fantastisk sådan, hade jag byggt ett hus ute i ödemarken utan andra förbindelser eller mobiltäckning vored et ju räddningen. Men det är 0.001 % av hushållen. För mobilt boende är det också en fantastisk möjlighet.

Men konkurrensen mot fiber är exakt 0. Den som väljer Starlink på en fast adress istället för fiber, är idiot.

/M

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Vadå "fult allvar" ? För mig och i princip alla jag känner är det ett absolut krav. Efter att lagt ner ganska mycket tid och kraft att få fiber till 3 av våra 4 bostäder skulle jag, om jag skulle flytta, aldrig ens överväga ett ställe som inte hade fiber.

Vi har 4G i jaktstugan och i båten, så jag kan lätt jämföra. Som jag tidigare skrev, vi behöver ca 600 GB/månad i dagsläget.

/M
Lillgrabben lyckades använda 371GB häromveckan. Med 4G. Tog en bild.
Vi är fyra användare.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar med 5G, du kan ju hoppas. Den är ca 10% snabbare/effektivare än 4G.

Fiber som laggar? Finns inte på kartan! Kass tjänsteleverantör eller fiberägare som inte investerst i routrar/switchar i så fall, inte fiberns fel. 30 Mbps fungerar inte hemma hos mig, jag var tvungen att uppgradera från 100 Mbps till 500 Mbps för att få plats med hela familjens behov.
Vad felet var med fibern har Telia aldrig berättat, även om reparatörerna antytt att det var ett känt problem.
De har bytt router en 3-4 gånger utan förbättring.
Vi strömmar film med 4G nu utan att det laggar.
Jag kan bara berätta hur det fungerar.
5G lär ha 100-300 MB, teoretiskt upp till 1000.csdf

• Mobilapp visar databruk i stapeldiagram för vecka, hög användning torsdag och lördag, mörkt tema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jehu skrev:
Lillgrabben lyckades använda 371GB häromveckan. Med 4G. Tog en bild.
Vi är fyra användare.

Vad felet var med fibern har Telia aldrig berättat, även om reparatörerna antytt att det var ett känt problem.
5G lär ha 100-300 MB, teoretiskt upp till 1000.csdf
5G kan väldigt mycket om du har exakt rätt förutsättningar, det innebär inte att man i allmänhet får så mycket mer än vad man får med 4G.

Man säger att man kan få 1ms RTT (ping) med 5G också, men det förutsätter ett så bra planerat nät med så hög QoS-prioritering för den trafik som kräver det att det skulle bli extremt dyrt i ett publikt nät, därför är detta enbart av intresse i fabriker och andra strikt planerade anläggningar och enbart för privata nät, inte för publika nät.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J
J Jehu skrev:
Jag kan bara rapportera vår erfarenhet och att telia inte fixat problemet på fem år. Och att felet ligger utanför huset.
Och att det fungerar överraskande bra med 4G 30/30 även att streama.
Hur det fungerar för andra vet jag inte.
Telia är fortfarande leverantör och det är de som har sagt att det kommer att bli betydligt snabbare med 5G. Så vår fiber kommer att förbli oanvänd.
Vilka privata användare är det som inte kommer att klara sig med bara 5G?

5G lär ha 100-300 MB, teoretiskt upp till 1000.
"Ett känt problem" på en fiber där det är lagg men ej avbrott och som bara påverkar en kund kan ju bara vara störningar som orsakar omsändningar/lag. Detta kan i sin tur bara bero på antingen smuts i någon ände eller någon form av skada på fibern, tex kraftig böjning, svetsning, eller ett fel högre upp i nätet, vilket skulle drabba fler kunder. Detta blir ju rent anekdotiskt och en tankevurpa om det används som generellt argument för att använda en mobil uppkoppling istället (rent generellt), i stil med att dissa en elbil till förmån för en elcykel, för att "man tar sig fram lika fort", eller "att min Tesla går ojämnt"...

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
T Totte56 skrev:
Uppsök närmsta ElTel kontor, de är huvud entreprenör åt Telia.
De har till gång till nät kartor och ser ev. hur man kan lösa det hela.
De har också de rätta ingångarna till Telia.
Det är sedan 3 år Transtema som är Telias huvudentreprenör. Före det var det uppdelat mellen dem och Eltel.

/M

Har inte uttalat mig för någon annan, bara berättat vår erfarenhet.
Telia har misslyckats leverera ett antal år nu.
Det funkar utmärkt för oss med 4G.
Vi är inga småförbrukare.
Och vi sparar en massa pengar (700/månad).
Vår erfarenhet.
5G kommer hit 2024.

J Jehu skrev:
Har inte uttalat mig för någon annan, bara berättat vår erfarenhet.
Telia har misslyckats leverera ett antal år nu.
Det funkar utmärkt för oss med 4G.
Vi är inga småförbrukare.
Och vi sparar en massa pengar (700/månad).
Vår erfarenhet.
5G kommer hit 2024.
Inget konstigt, troligtvis kommer 10-20% att vara nöjda med mobil uppkoppling, eller som enda alternativ att välja på.
Resten kör vidare på fiber och merparten av dessa har även mobil uppkoppling.
Som husägare är det för de flesta ganska små kostnader det handlar om trots allt.;)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Att tro att en satellittjänst kan ta någon större del av marknaden är ännu mer verklighetsfrånvänt än att tro att trådlöst markbaserat kommer ersätta "hypad" fiber.

Starlink är en gapfiller, ett alternativ dr inget annat fungerar. Och en fantastisk sådan, hade jag byggt ett hus ute i ödemarken utan andra förbindelser eller mobiltäckning vored et ju räddningen. Men det är 0.001 % av hushållen. För mobilt boende är det också en fantastisk möjlighet.

Men konkurrensen mot fiber är exakt 0. Den som väljer Starlink på en fast adress istället för fiber, är idiot.

/M
då är alla jag känner idioter som har det dom flesta jobbar med it men vill bo landet där ingen fast internet finns

finns ingen fiber att välja där vet 1 som bor i en stor husbil som har det och en till i båt

A AndersS skrev:
Som husägare är det för de flesta ganska små kostnader det handlar om trots allt.;)
699/månad 8388kr/år

J Jehu skrev:
699/månad 8388kr/år
Ja, siffror på en månadskostnad?
Har två fastigheter fiber 100/100 respektive mobilt bredband 40GB inkluderar jag även två mobilabonnemang med 12 GB blir det ca 850 kr/månad. Är väl ganska rimligt utifrån vårt användande;)
En god maltwhisky kostar ju som lägst 400 kr men den lägger jag inte in i budget för boende och liknande fasta kostnader:cool:

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är ju bra att du har råd.

J Jehu skrev:
Det är ju bra att du har råd.
Precis och något som de flesta villaägare (även brf/lägenhet) bör ta med som en månadskostnad.
Ersätter tidigare kostnad för koppartelefoni innan bredband började byggas för 25 år sedan. Men man får så mycket mera istället för bara lokal-rikssamtaltaxa, men alla i forumet har nog inte själva behövt betala det utifrån ålder.;)
Jag är nog en ganska normal medelsvensson.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då är alla jag känner idioter som har det dom flesta jobbar med it men vill bo landet där ingen fast internet finns
finns ingen fiber att välja där vet 1 som bor i en stor husbil som har det och en till i båt
Du läser ju inte vad jag skriver. Jag säger ju att Starlink är fantastisk där annars inget annat finns. Men om man kan VÄLJA fiber för en rimlig peng, 50.000 eller tom 100.000 så gör man det, ANNARS är man idiot.

/M

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.