M Marcus-AA skrev:
Du läser ju inte vad jag skriver. Jag säger ju att Starlink är fantastisk där annars inget annat finns. Men om man kan VÄLJA fiber för en rimlig peng, 50.000 eller tom 100.000 så gör man det, ANNARS är man idiot.

/M
otroligt många platser i sverige där det inte finns möjligheten till fiber inte ens för 100.000

M maria01 skrev:
otroligt många platser i sverige där det inte finns möjligheten till fiber inte ens för 100.000
Så är det naturligtvis. Men man får förstå i påståendet att det handlar om att finns fiber. Annars räcker nog inte ens 100' Men om inte pengar är något problem så kan du nog få fiber överallt. Men då pratar vi om måååååånga miljoner ;)

Även om fiber är viktigt för mig så 100' då har man passerat min smärtgräns. Så mycket är det inte värt. Framförallt inte då det mobila bredbandet fungerar väldigt bra. Så då skulle jag absolut välja mobilt bredband om det fanns.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ElTel har bygg avtal med Telia till 20231231.
Transtema har både service avtal o bygg avtal med Telia, hur länge vet jag ej.

P
om det finns fiber inom rimliga avstånd så finns ju möjligheten att bygga eget nät med radiolänkar där det är svårt med kabel och på det viset ansluta till nån med fiber. så har vissa hemma på byn där bara delar av byn fick fiber men man vägrade dra fiber till resten..pga långa avstånd och för få som ville ha..

För bara xx år sen så hade det ju kostat rätt bra med pengar för utrustning att skicka trådlöst några km i hastighet som är mångdubbelt högre än 4g

såna här enkla grejer kan skicka och ta emot upp till 5 km och upp till 300 Mb/s
https://www.kjell.com/se/produkter/...-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är bra att det finns många olika sätt att se till att få internet.
Jag har ingenting emot 4G eller 5G
Eller andra alternativ. Det finns tillfällen då inte fiber finns eller kostnader uppåt 100'
Men fiber är fiber. Det är mycket stabilare och även med 5G så kommer fiber vara snabbare. Radiotrafiken har sina nackdelar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Självklart är egen fiber om möjligt det bästa men ett bra nätverk mellan grannar med kabel och radiolänkar som är välplacerade under bra förhållanden kan ge rejäl bra uppkoppling om man är en handfull som delar på kanske en 1000 lina fiber där man får internet accessen ifrån..

Det börjar även bli oförskämt dyrt med internet uppkoppling i vissa fibernät där man är tvingad till några få leverantörer som tvingar upp priserna till horibla nivåer för nåt som många använder lite sporadiskt..

Pris per månad och om möjligheten till fiber ens finns kan göra det mer ekonomiskt försvarbart där man kopplar ihop 5 hus nätverk och delar på gigabit lina och köpt grejer för några tusenlappar. Sen att olika användaravtal försöker förhindra sånt är ju en annan sak men ska man dra det vidare så finns det många familjer där gårdar har 3 bostadshus på samma fiber men bara för man råkar ha olika tomter så ska man försöka få det olovligt att dela.. jaja inte mitt fel att jag råka dela mitt internet till mina grannar såklart av misstag över vårat eget nätverk.. :)

• Arg
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Självklart är egen fiber om möjligt det bästa men ett bra nätverk mellan grannar med kabel och radiolänkar som är välplacerade under bra förhållanden kan ge rejäl bra uppkoppling om man är en handfull som delar på kanske en 1000 lina fiber där man får internet accessen ifrån..

Det börjar även bli oförskämt dyrt med internet uppkoppling i vissa fibernät där man är tvingad till några få leverantörer som tvingar upp priserna till horibla nivåer för nåt som många använder lite sporadiskt..

Pris per månad och om möjligheten till fiber ens finns kan göra det mer ekonomiskt försvarbart där man kopplar ihop 5 hus nätverk och delar på gigabit lina och köpt grejer för några tusenlappar. Sen att olika användaravtal försöker förhindra sånt är ju en annan sak men ska man dra det vidare så finns det många familjer där gårdar har 3 bostadshus på samma fiber men bara för man råkar ha olika tomter så ska man försöka få det olovligt att dela.. jaja inte mitt fel att jag råka dela mitt internet till mina grannar såklart av misstag över vårat eget nätverk.. :)
Du beskriver ett avtalsbrott och de innebär att de andra ärliga personerna som betalar för sina anslutningar ev. kommer att få betala extra för ditt förslag till bedrägeri om månadspriserna ökar. Använder man bara fiberanslutningen "lite sporadiskt" så ska man kanske välja en mobil uppkoppling. Finns inget "ekonomiskt försvarbart" och jag vill inte betala extra till dessa fifflare.:thumbdown:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Tror du på fullaste allvar att priset på uppkoppling har att göra med vad det faktiskt kostar att leverera internet?

Nej det handlar till största del om vad man kan ta betalt, att få folk att betala så det blir stora vinster.. samma uppkoppling som kostade 129 som sen blev 249 som sen blev 367 och efter sista ökningen kostar 445kr ..osv osv.. viss ökningen av hastighet på uppkopplingen men det är inte i relation till kostnadsökningar..

Tror nån normalt funtad person att dessa kostnader bottnar i bevisbara ökningar .. nej öka vinst handlar det om

Och om grannen stänger av sin fiber eller delar den med 4 grannar Tror du verkligen det påverkar ditt pris...
Fiber nätet är redan byggt på platsen delvis för bidragspengar och ev reparationer och såklart en viss kostnad till där dom ansluter till nån annans fibernät är ju enda kostnader dom har nu men..

Självklart har man i avtal försökt hindra att kunna dela uppkoppling men man saknar i stort sett helt möjlighet att upptäcka delningen och egentligen kan man undra om det verkligen spelar nån roll.. om jag bjuder över mina grannar att surfa på min uppkoppling när dom besöker mig eller om dom sitter hos sig och gör samma sak.. eller om min wifi råkar räcka över till grannen och jag går över dit och råkar använda min uppkoppling..

Och när fiberutbyggnsden sket i några hus för det var för dålig lönsamhet och långt mellan husen så kan dom skita en lök nu och drömma vidare om att vi någonsin kommer sluta dela fiber med varandra..
Vem som var osolidarisk beror på vilken sida man kollar från..

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
för ditt förslag till bedrägeri
Jag har väldigt svårt att se att detta skulle kunna ses som bedrägeri. Kan inte alls se att rekvisiten för bedrägeri uppfylls.

Om du tecknar ett avtal för ett hushåll men säljer vidare kapaciteten så är inte bedrägeri ett udda sätt att uttrycka det på.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har väldigt svårt att se att detta skulle kunna ses som bedrägeri. Kan inte alls se att rekvisiten för bedrägeri uppfylls.
Alfredo Alfredo skrev:
För mig som vanlig "svensson" ser jag det så i min vokabulära värld. Men du får gärna skriva vad det ska benämnas.;)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Tror du på fullaste allvar att priset på uppkoppling har att göra med vad det faktiskt kostar att leverera internet?

Nej det handlar till största del om vad man kan ta betalt, att få folk att betala så det blir stora vinster.. samma uppkoppling som kostade 129 som sen blev 249 som sen blev 367 och efter sista ökningen kostar 445kr ..osv osv.. viss ökningen av hastighet på uppkopplingen men det är inte i relation till kostnadsökningar..

Tror nån normalt funtad person att dessa kostnader bottnar i bevisbara ökningar .. nej öka vinst handlar det om

Och om grannen stänger av sin fiber eller delar den med 4 grannar Tror du verkligen det påverkar ditt pris...
Fiber nätet är redan byggt på platsen delvis för bidragspengar och ev reparationer och såklart en viss kostnad till där dom ansluter till nån annans fibernät är ju enda kostnader dom har nu men..

Självklart har man i avtal försökt hindra att kunna dela uppkoppling men man saknar i stort sett helt möjlighet att upptäcka delningen och egentligen kan man undra om det verkligen spelar nån roll.. om jag bjuder över mina grannar att surfa på min uppkoppling när dom besöker mig eller om dom sitter hos sig och gör samma sak.. eller om min wifi råkar räcka över till grannen och jag går över dit och råkar använda min uppkoppling..

Och när fiberutbyggnsden sket i några hus för det var för dålig lönsamhet och långt mellan husen så kan dom skita en lök nu och drömma vidare om att vi någonsin kommer sluta dela fiber med varandra..
Vem som var osolidarisk beror på vilken sida man kollar från..
Fortfarande lika mycket fifflare :crysmile:
Du får väl försöka bli SSP istället med ett avtal för det;)

A AndersS skrev:
Men du får gärna skriva vad det ska benämnas.;)
Jag antar att det är ett avtalsbrott mot internetleverantören. Dock inget brottsligt agerande skulle jag tro. Kommer någon på ett brott som skulle kunna vara aktuellt pudlar jag gärna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att det är ett avtalsbrott mot internetleverantören. Dock inget brottsligt agerande skulle jag tro. Kommer någon på ett brott som skulle kunna vara aktuellt pudlar jag gärna.
Skulle lite krystat kunna tänka mig att det är egenmäktigt förfarande, du delar ut en annans (fiberägaren) resurs till någon utan resursägarens tillstånd.

Rent moraliskt är det en form av stöld. Men jag tror inte det kvalar in som stöld i straffrätten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte ringt Telia och erbjudigt mig att betala mer för och få det anslutet kan dom ansluta dig så kommer dom göra det även för runt 25K speciellt om andra i din förening har fiber.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.