stoffehammar skrev:
du vet ingenting om mig.
stoffehammar skrev:
Vår fiber här hemma har bara 10-20 mb skillnad i fart ned t.ex mot vårt nya 4G.
Nej vi vet i princip inget om dig. Att du fokuserar på en tämligen ointressant del av det som skiljer fiber från radiotrafik gör dock att vi drar våra slutsatser. ;)

• Haha
  • Gilla
bohebbe och 3 till
  • Laddar…
Du menar på fullt allvar att Fiber skulle vara avgörande för husköp?

Om man driver en verksamhet som är beroende av höghastighetsfiber är det väl en sak.... men då är ju 350m fiberdragning en smal sak att fixa. Annars är det helt onödvändigt med 4g och snart 5g.

MultiMan
4G eller 5G är aldrig en likvärdig ersättare för fiber. Det kan ändå fungera tillräckligt bra med luftburet beroende på behov, område, väderförhållande och antal anslutna till masten vid varje givet tillfälle.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Du menar på fullt allvar att Fiber skulle vara avgörande för husköp?
Absolut! Fullt allvarlig! Helt avgörande i den mening att jag aldrig skulle bosätta mig någonstans där jag visste att det var omöjligt med fiber. Tveksamt om jag en skulle överväga en sommarstuga som jag visste aldrig kunde få fiber.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
4G eller 5G är aldrig en likvärdig ersättare för fiber. Det kan ändå fungera tillräckligt bra med luftburet beroende på behov, område, väderförhållande och antal anslutna till masten vid varje givet tillfälle.
Jag vill påstå att luftburet kan fungera minst lika bra som fiber. Men om man ska komma i nivå med eller bättre än fiber så är det ju en dedikerad mikrovågslänk som gäller. 4G eller 5G är sämre, men duger i allmänhet.

De fria bandbredderna vi ser i mobilnäten idag kommer att försvinna. Mobiloperatörerna håller på att investera ihjäl sig pga dessa, samtidigt som priserna på abonnemangen har gått ned kraftigt. Jag tror att operatörerna kommer att återinföra begränsningar i hastighet iom införandet av riktig 5G, de har i praktiken inget val om de skall ha råd att bygga ut 5G ordentligt. Vanlig webbsurfning och TV-tittande klarar sig bra under 20 Mbps.

Det är i praktiken Bredbandskollen/SpeedTest som driver utbyggnationen idag, en mätning som egentligen inte har någon större relevans annat än att säga om du har bra radiotäckning där du befinner dig, eller om den är dålig.

Förresten, 5G-täckningen idag är ett skämt (och då har Sverige troligen bäst 5G-täckning i EU). Försök gärna hålla igång ett OTT-samtal (Zoom, Teams, WebEx, WhatsUp, Signal etc) när ni åker bil/buss/tåg och har 5G påslaget i telefonen, det går inte. Jag har därför stängt av 5G i min telefon, annars kan jag inte ta jobbmöten när jag förflyttar mig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Jag tror inte att de fria bandbredderna försvinner. De är ju alltid ”upp till” och finns det ledig kapacitet är det lika bra att nyttja den. Däremot kan nog fri data begränsas eller bli dyrare.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att de fria bandbredderna försvinner. De är ju alltid ”upp till” och finns det ledig kapacitet är det lika bra att nyttja den. Däremot kan nog fri data begränsas eller bli dyrare.
Vi får väl se. När man inför QoS i 5G så kommer en hel del att förändras.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja, det får vi se.

MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Jag vill påstå att luftburet kan fungera minst lika bra som fiber. Men om man ska komma i nivå med eller bättre än fiber så är det ju en dedikerad mikrovågslänk som gäller. 4G eller 5G är sämre, men duger i allmänhet.
Rätt många här har dedikerad mikrovågslänk, ändå inte lika bra som fiber där jag bor. Massor med berg, skog och annat som ställer till det. Rätt många kan inte ens få direktlänk pga detta utan då säljer de in samma sak, fast mycket sämre utan direktlänk. Bara faktumet att de kallar det "luftfiber" är skrattretande.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mikrovågslänk kan aldrig bli i klass med fiber då radioförhållandena varierar vilket innebär att omsändningar krävs. Man kan exempelvis genom att räkna bitfel räkna ut hur mycket det regnar eller snöar, till en viss grad, regnar/snöar det för mycket så fungerar det inte alls...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Luftburet/mobilnät kommer aldrig att fungera lika bra som en fast förbindelse.

Sen kanske vissa personer med lägre eller inga som helst krav, tycker att det fungerar lika bra för just deras begränsade behov av uppkoppling.
Om man bara har behovet att betala lite räkningar, kolla sociala medier och media i övrigt, så kanske man inte tror att andra kan ha behov av något annat? Man kanske inte ens har en dator, man gör allt via telefonen. Lite som elbilsfolk som inte kan förstå hur dragkrok och dragvikt kan vara en avgörande faktor för valet av bil, "för man kör ju så sällan med släp"..

Jag skulle hellre aldrig flytta eller bygga där det inte går att få fiber. Det är lika viktigt som el och vatten idag och kommer vara ännu viktigare imorgon.
Levde många år med ADSL som med nöd och näppe räckte till. Det var inte snabbt, men betydligt stabilare och pålitlig uppkoppling än mobilnät. För ett par år sedan fick vi äntligen fiber. Annars hade jag faktiskt flyttat.

Jag har även en 4G router och riktantenn utomhus, med abonnemang och fast publik IP,
Men den är enbart för failover, om någon av grannarna skulle lyckas gräva av fiber på nån åker - vilket inte är helt otänkbart. 4G för mig är en nödlösning som kan funka hjälpligt några dagar medans fibern repareras.

Jag lider med trådskaparen och förstår frustrationen över att inte kunna få en stabil uppkoppling.
Personligen hade jag sett över möjligheterna att själv gräva ner fibern, även om det är mycket pengar.
Dela kostnaden med de två andra tomterna, om de nu går att sälja till nån i dagsläget, eftersom det inte finns fiber...

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
svenskar får väll vänta på starlink

M maria01 skrev:
svenskar får väll vänta på starlink
Finns ingen marknad för det;)
PTS statistik:
100% av hushållen har idag bredband eller kan beställa det fast/mobilt.
84% av hushåll har eller kan ansluta till fibernät.
Upp till 96% finns inom "närhet" till fiber.
Så svensk infrastruktur är i princip "klar" och satellit är ointressant.
Det som händer nu är fortsatt byggnation fiber landsbygd och nybyggnation i tätorter.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Jag kan bara rapportera vår erfarenhet och att telia inte fixat problemet på fem år. Och att felet ligger utanför huset.
Och att det fungerar överraskande bra med 4G 30/30 även att streama.
Hur det fungerar för andra vet jag inte.
Telia är fortfarande leverantör och det är de som har sagt att det kommer att bli betydligt snabbare med 5G. Så vår fiber kommer att förbli oanvänd.
Vilka privata användare är det som inte kommer att klara sig med bara 5G?

Q

Vad felet var med fibern har Telia aldrig berättat, även om reparatörerna antytt att det var ett känt problem.
De har bytt router en 3-4 gånger utan förbättring.
Vi strömmar film med 4G nu utan att det laggar.
Jag kan bara berätta hur det fungerar.
5G lär ha 100-300 MB, teoretiskt upp till 1000.
Kan berätta när jag fick fiber för ca 5 år sedan var den laggig och tappade stationen dom felsökt och svetsade om någon skarv som var fel på sen hade jag kontakt men ingen hastighet efter mer felsökning så var fibern felinkopplad i stationen det gjordes rätt sen dess inga problem 500/500 funkar felfritt supersnabbt, jag tror du har liknade problem med din fiberkabel dålig svetsning på vägen eller fel i stationen

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.